Με μια αυτοκρατορία 39.000 εστιατορίων που εκτείνεται σε 119 χώρες, η McDonald’s Corp. σερβίρει περισσότερο βοδινό κρέας από οποιαδήποτε άλλη αλυσίδα εστιατορίων στον πλανήτη, δηλαδή περίπου το 2% του συνόλου σε ολόκληρο τον κόσμο. Η πώληση εκατοντάδων χάμπουργκερ κάθε δευτερόλεπτο, καθιστά τον «κολοσσό» των fast food ως έναν βασικό παράγοντα που συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τα βοοειδή εκκρίνουν μεγάλες ποσότητες μεθανίου που παγιδεύει τη θερμότητα, καθιστώντας το βοδινό κρέας την πιο επιβλαβή τροφή για το κλίμα, με τουλάχιστον πενταπλάσια θερμοκρασία από το χοιρινό ή το κοτόπουλο και περισσότερο από 15 φορές από την επίδραση των ξηρών καρπών ή των οσπρίων. Το βόειο κρέας είναι υπεύθυνο για περίπου το ένα τρίτο του κλιματικού αποτυπώματος της McDonald’s.
Με περισσότερους από 53 εκατομμύρια μετρικούς τόνους άνθρακα ετησίως, η McDonald’s ευθύνεται για περισσότερες εκπομπές αερίων από τη Νορβηγία, με τον αριθμό να αυξάνεται συνεχώς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία δεκαετία, η εταιρεία έχει δεσμευτεί ό,τι θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Ήδη από το 2011, βοήθησε στην έναρξη της Παγκόσμιας Στρογγυλής Τραπέζης για το Αειφόρο Βοδινό, μια ομάδα που υποστηρίζεται από τη βιομηχανία με στόχο τη βελτίωση μιας ποικιλίας πρακτικών εκτροφής βοοειδών.
Στη συνέχεια, η εταιρεία υποσχέθηκε να αγοράσει μέρος του βοείου κρέατος της από βιώσιμες πηγές και ακολούθησε αυτή την κίνηση με μια δέσμευση το 2018 να περιορίσει την κλιματική ένταση των τροφίμων και των συσκευασιών της κατά 31% έως το 2030.
Προχώρησε ένα βήμα παραπέρα τον Οκτώβριο, ανακοινώνοντας ότι θα μηδενίσει τις εκπομπές έως το 2050. «Όταν τρώτε ένα από τα παγκοσμίου φήμης μπέργκερ μας, συμμετέχετε σε ένα κίνημα για ένα πιο βιώσιμο μέλλον», δήλωσε η McDonald’s σε μια από τις εκθέσεις προόδου της.
Ωστόσο, μια εκ βάθους εξέταση της προόδου της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένης μιας ανασκόπησης των πιλοτικών έργων βιωσιμότητας του βοείου κρέατος καθώς και δεκάδων συνεντεύξεων με νυν και πρώην στελέχη της McDonald’s, κτηνοτρόφους, ειδικούς του κλάδου και επιστήμονες, δείχνει ότι η μεγαλύτερη αλυσίδα χάμπουργκερ στον κόσμο μέχρι στιγμής δεν έχει μειώσει τις κλιματικές επιπτώσεις του βοείου κρέατος.
«Δεν φαίνεται να υπάρχει καμία προληπτική ανάμειξη ή σοβαρή επένδυση από τη McDonald’s για να υποστηρίξει τους προμηθευτές της ή να κάνει σημαντικές αλλαγές στην αλυσίδα εφοδιασμού βοείου κρέατος», λέει ο Nic Lees, ανώτερος λέκτορας στη διαχείριση αγροτικών επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Lincoln στο Christchurch της Νέας Ζηλανδίας, ο οποίος μελετά προγράμματα βιωσιμότητας βοείου κρέατος σε πολλές χώρες.
Πρόσφατα έχει ανακοινωθεί μια σειρά φιλόδοξων κλιματικών στόχων και από άλλες αλυσίδες εστιατορίων.
Η μητρική εταιρεία του Burger King, Restaurant Brands International, δήλωσε τον Σεπτέμβριο ότι θα μειώσει κατά το ήμισυ την ένταση άνθρακα του φαγητού που σερβίρει μέχρι το 2030. Η Yum! Brands, η ιδιοκτήτρια των Taco Bell, KFC και Pizza Hut, δήλωσε ότι θα μειώσει την ένταση άνθρακα των τροφίμων και της συσκευασίας της κατά 46% μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η Wendy’s, εν τω μεταξύ, εξακολουθεί να μετρά το πλήρες κλιματικό της αποτύπωμα πριν να καθορίσει την πορεία της.
Η μείωση των εκπομπών από μια παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού βοείου κρέατος είναι ένα απίστευτα τρομακτικό έργο. Ενώ η McDonald’s αρνείται να παράσχει συγκεκριμένες λεπτομέρειες σχετικά με την αλυσίδα εφοδιασμού της, στελέχη της εταιρείας είπαν στο παρελθόν ότι αγοράζουν μπιφτέκια χάμπουργκερ από περίπου είκοσι προμηθευτές σε όλο τον κόσμο. Αυτοί οι προμηθευτές χάμπουργκερ προμηθεύονται βόειο κρέας από χιλιάδες σφαγεία, τα οποία προμηθεύονται βοοειδή από εκατομμύρια διαφορετικά ράντζα και κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις.
Ιστορικά, η McDonald’s έχει αλληλεπιδράσει ελάχιστα με τους παραγωγούς βοοειδών στο άλλο άκρο της αλυσίδας εφοδιασμού βοείου κρέατος. «Οι πελάτες θεωρούν λογικά ότι η McDonald’s έχει γνώση και έλεγχο του Big Mac από το αγρόκτημα μέχρι το πιρούνι», έγραψε το πρώην στέλεχος της McDonald’s Bob Langert σε ένα βιβλίο του 2019 σχετικά με τις προσπάθειες βιωσιμότητας της εταιρείας.
«Αλλά η αλήθεια είναι ότι ξέρουμε πώς να ψήνουμε μπέργκερ, να φτιάχνουμε πατάτες και να καθαρίζουμε τα μπάνια – όχι πώς να χρησιμοποιούμε αντιβιοτικά ή να μεγαλώνουμε ζώα».
Ο Langert, ο οποίος αποχώρησε από την εταιρεία το 2015, είπε σε μια συνέντευξη ότι η McDonald’s αξίζει ουσιαστικά εύσημα για αυτές τις μερικές φορές αμήχανες συζητήσεις με τους παραγωγούς βοοειδών, ενώ τους παρακινεί να σκεφτούν περισσότερο τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. «Το να τους κάνουμε να αναγνωρίσουν ότι η βιωσιμότητα είναι μέρος της επιχείρησης είναι ένα μεγάλο πρώτο βήμα», λέει. «Αλλά τώρα είναι η ώρα να σημειώσουμε πρόοδο».