Με πυξίδα την ανάπτυξη των καθαρών μορφών ενέργειας, την επέκταση στους τομείς της κυκλικής οικονομίας και την αναβάθμιση των υποδομών στα διυλιστήρια, οργανώνεται ο επενδυτικός σχεδιασμός της Motor Oil έως το 2030, απορροφώντας επενδύσεις που φτάνουν τα 4 δισ. ευρώ.
Με το νέο γιγαντιαίο επενδυτικό πρόγραμμα υπολογίζεται ότι το 40% της λειτουργικής κερδοφορίας του ομίλου θα προέρχεται από δραστηριότητες εκτός ορυκτών καυσίμων ενώ για την θυγατρική και «πράσινη» MORE, προβλέπεται ετήσια λειτουργική κερδοφορία άνω των 250 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030. Στόχος όπως αναφέρθηκε είναι η σχέση καθαρού δανεισμού προς EBITDA να παραμένει κάτω του 3,5 και πάνω από το 50% των εσόδων να συνεχίσει να προέρχεται από τις διεθνείς αγορές.
Ο επενδυτικός σχεδιασμός της Motor Oil προβλέπει την εγκατάσταση 2 GW την επόμενη 8ετία σε ΑΠΕ, την ενεργειακή μετάβαση και την κυκλική οικονομία που υπολογίζεται να απορροφήσουν 2,5 δισ.Στο 1,5 δισ. θα ανέλθουν αντίστοιχα οι επενδύσεις για την συντήρηση και αναβάθμιση των διυλιστηρίων με επίκεντρο τη νέα μονάδα πετροχημικών για την οποία επενδύονται 160 εκατ. και θα λειτουργήσει το 2026 καθώς και τη μεγάλη επένδυση, άνω των 300 εκατ. ευρώ, στο καθαρό υδρογόνο (Blue Med).
Ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανάπτυξης θα ακολουθήσει ο όμιλος και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης με στόχο να έχει εγκαταστήσει μέσω της θυγατρικής NRG που δραστηριοποιείται στον τομέα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, περισσότερα από 4.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή.
Ο όμιλος διαθέτει σήμερα 1.500 πρατήρια σε Ελλάδα, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία και Κροατία και περίπου 400 σημεία φόρτισης. Στόχος είναι να ξεπεράσει τα 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2023 κυρίως στον τομέα των ταχυφορτιστών.
Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Πέτρος Τζαννετάκης και ο γενικός διευθυντής Στρατηγικής Γιώργος Τριανταφύλλου ανέφεραν χθες στην τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός θα στηριχθεί σε τέσσερις πυλώνες που είναι τα διυλιστήρια, η λιανική και τη κινητικότητα, οι ΑΠΕ και τα εναλλακτικά καύσιμα και ο τομέας της κυκλικής οικονομίας.
Το μεγάλο κύμα εξαγορών
Την ανάπτυξη του ομίλου συνοδεύει ένα κύμα εξαγορών, με πρωταγωνιστή τις ΑΠΕ όπου η εταιρεία προχώρησε στην εξαγορά της ΑΝΕΜΟΣ από την Ελλάκτωρ, η οποία εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους. Με την συναλλαγή αυτή η εταιρεία θα αναπτύξει ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο 800 MW και άνω των 2 GW σε διάφορα στάδια ωρίμανσης. Το επόμενο βήμα θα είναι η γεωγραφική επέκταση του ομίλου στις γειτονικές αγορές.
Μέσω εξαγοράς εδραιώνει την παρουσία του ο όμιλος και στον τομέα της κυκλικής οικονομίας, αποκτώντας το 100% της εξειδικευμένης εταιρείας Θαλής που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων, ένα πεδίο ανάπτυξης δραστηριοτήτων για το οποίο η Motor Oil δεν έχει κρύψει το μεγάλο ενδιαφέρον της.
Στην κυκλική οικονομία ο όμιλος διεκδικεί τέσσερις μεγάλες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων μέσω ΣΔΙΤ ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και για την παραγωγή ενέργειας από απορρίμματα.
Στον τομέα των εναλλακτικών καυσίμων στόχος του ομίλου είναι να επενδύσει και στην αναβάθμιση των διυλιστηρίων ώστε μέχρι το 2030 να έχει ισχυρή θέση στα βιώσιμα καύσιμα. Μέσω της θυγατρικής LPC ο όμιλος λειτουργεί και μονάδα επεξεργασίας λιπαντικών / λαδιών οχημάτων, κ.α.
Στην αγορά του φυσικού αερίου η ΜΟΙ κάνει ένα μεγάλο βήμα με την ανάπτυξη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 877 MW που κατασκευάζει στην Κομοτηνή σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η συνολική επένδυση θα ανέλθει στα 375 εκατ. ευρώ και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2024.
Στο τέλος του 2023 με αρχές του 2024 προβλέπεται να ολοκληρωθεί και ο πλωτός τερματικός σταθμός φυσικού αερίου (FSRU) της Διώρυγα Gas στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Σε εξέλιξη είναι το market test και η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί μέχρι το τέλος του έτους. Το FSRU θα μπορεί να υποστηρίξει και τη μεταφορά υδρογόνου με δυναμικότητα αεριοποίησης στα 490.000 κυβικά μέτρα την ώρα.
Στο πράσινο υδρογόνο, μέσω του σχεδίου Blue Med που αναζητεί αυτή την περίοδο πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης, ο όμιλος προωθεί μεταξύ άλλων την εγκατάσταση ηλεκτρολύτη ισχύος 20 – 30 MW (εκκρεμεί η τελική επενδυτική απόφαση). Παράλληλα μέσω της «Ελληνικό Υδρογόνο», της εταιρείας που ίδρυσε πρόσφατα από κοινού με την ΔΕΗ (49%) εξετάζει διάφορα μεγαλύτερα έργα, όπως υποστηρίχθηκε.