Στο χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα του 2021 υποχωρεί η τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, με τα συμβόλαια TTF στην Ολλανδία να χάνουν τα 2/3 της αξίας τους μέσα στο 2023.Και φυσικά αυτή η αποκλιμάκωση έχει την εξήγησή της:
Τα ευρωπαϊκά αποθέματα βρίσκονται άνω του εποχικού μέσου όρου, ενώ είναι πολύ πιθανό να φθάσουν στο 100% κατά τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού, δηλαδή αρκετά πριν τον προγραμματισμό των ενεργειακών αρχών.
Δεν είναι τυχαίο ότι η τιμή του TTF στο Χρηματιστήριο του Άμστερνταμ -σημείο αναφορά για όλη την Ευρώπη- διολισθαίνει για οκτώ διαδοχικές εβδομάδες, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σήμερα κάτω του ορίου των 25 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2021.
Έτσι, οι ευρωπαϊκές αποθήκες είναι γεμάτες σε ποσοστό 67%, ενώ ο μέσος όρος των τελευταίων πέντε ετών δεν υπερβαίνει το 50%. Μάλιστα, το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία ανέρχεται στο εντυπωσιακό 73%.
Στη μειωμένη τιμή του φυσικού αερίου, φυσικά, μεγάλο ρόλο διαδραματίζει και η οικονομική επιβράδυνση, η οποία οδηγεί σε μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης -ιδίως στον τομέα της βιομηχανίας.
Στην Κίνα, δε, η ανάκαμψη από την άρση των πανδημικών μέτρων έχει αρχίσει να χάνει momentum, ενώ η ευρωπαϊκή μεταποίηση καταγράφει σημαντική κάμψη. Στη Γερμανία, παράλληλα, το ΑΕΠ του α’ τριμήνου «βούτηξε» αναπάντεχα σε αρνητικού ρυθμούς μεταβολής.
Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και η στροφή της Ευρώπης προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα ηλιακά και αιολικά πάρκα έχουν περιορίσει την ανάγκη για ενέργεια από ορυκτά καύσιμα, με αποτέλεσμα η ζήτηση για αέριο να βαίνει μειούμενη.
Όλα αυτά, φυσικά, είναι πιθανό να συνδράμουν στην αναχαίτιση του πληθωρισμού και να δώσουν «ανάσα» στα ευρωπαϊκά νοικοκυριά. Για παράδειγμα, ο πληθωρισμός του Μαΐου στην Ευρώπη αναμένεται να υποχωρήσει στο 6,3% τον Μάιο, δηλαδή σε επίπεδα προ-πολέμου.
Τον Απρίλιο πάντως, σύμφωνα με την Eurostat, «τσίμπησε» απροσδόκητα στο 7%.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι τιμές του αερίου θα μπορούσαν να υποχωρήσουν ακόμη και κάτω των 20 ευρώ, εφόσον η Κίνα μειώσει τις εισαγωγές LNG, κάτι το οποίο θα περιορίσει τον ανταγωνισμό με την Ευρώπη.