Oι εισαγωγές ηλεκτρικών κινεζικών οχημάτων θα επηρεάσουν την απόφαση για το αν καθυστερήσει η επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που αποστέλλονται μεταξύ ΕΕ και Βρετανίας, είπε ο Επίτροπος Εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Ελπίζουμε ότι μπορούμε να αποφύγουμε τους δασμούς», τόνισε ο Βάλντις Ντομπρόβσκις σε συνέντευξή του στην Frankfurter Allgemeine Zeitung. «Αν η ΕΕ και η Μεγάλη Βρετανία επιβάλλουν τώρα δασμούς η μία στην άλλη, αυτό δεν θα βοηθήσει τη βιομηχανία μας, μόνο την Κίνα, αν όχι κανέναν».
Η ανησυχία της αυτοκινητοβιομηχανίας
Σύμφωνα με τους όρους που προβλέπει η συμφωνία του Brexit, από τον Ιανουάριο θα επιβάλλεται δασμός 10% σε κάθε ηλεκτρικό όχημα που διακινείται μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, εάν λιγότερο από το 45% της αξίας του προέρχεται από τις δύο περιοχές. Η αυτοκινητοβιομηχανία, όπως αναφέρει το Bloomberg, ασκεί πιέσεις στο μπλοκ των 27 χωρών να παρατείνει αυτή την προθεσμία, καθώς επί του παρόντος προμηθεύεται τις περισσότερες μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, περίπου το 40% της αξίας του αυτοκινήτου, από την Ασία.
Αυτός ο δασμός θα έκανε τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο ακριβά, με κόστος για τον κλάδο 4,3 δισ. ευρώ (4,5 δισεκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου. Θα επέτεινε επίσης τις ανησυχίες των Βρυξελλών ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας έχει αθέμιτο πλεονέκτημα τιμολόγησης ως αποτέλεσμα των επιδοτήσεων.
Οι βρετανικές και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να παρατείνουν την προγραμματισμένη περίοδο σταδιακής εισαγωγής κατά τρία χρόνια, επιτρέποντας έτσι περισσότερο χρόνο στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών της περιοχής να αναπτυχθεί. Οι Βρυξέλλες είναι ανένδοτες στην αποφυγή αλλαγών στο κείμενο της συμφωνίας εμπορίου και συνεργασίας μετά το Brexit, για να μην ανοίξει η πόρτα σε άλλες αναθεωρήσεις.
Ο Ντομπρόβσκις είπε ότι θα ήταν δυνατόν να αποφευχθούν οι δασμοί EV «χωρίς να ανοίξει η συμφωνία για το Brexit», αλλά δεν διευκρίνισε περαιτέρω.
Η σχέση με την Κίνα
Ο Επίτροπος, ο οποίος βρέθηκε στην Κίνα νωρίτερα αυτό το μήνα για να συζητήσει εμπορικά θέματα, επιβεβαίωσε ότι στο πλαίσιο της έρευνας της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, άλλες μάρκες όπως η Tesla Inc. θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τιμωρητικούς δασμούς επειδή επωφελήθηκαν από την κινεζική στήριξη και εξήγαγαν στην Ευρώπη.
«Ας το θέσουμε έτσι: Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση, αλλά η διαδικασία δεν περιορίζεται στις κινεζικές μάρκες», δήλωσε. Η έρευνα αναμένεται να ξεκινήσει «τις επόμενες ημέρες», πρόσθεσε.