Ένα νέο σύστημα για την οδική ασφάλεια, το οποίο θα βασίζεται σε ένα δίκτυο «έξυπνης» παρακολούθησης των δρόμων, βρίσκεται υπό διαμόρφωση από τα υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο για τον τροχονομικό έλεγχο των κεντρικών οδικών αξόνων με τον πρωθυπουργό να δίνει το περίγραμμα στην 88η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
«Η εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μπορεί να γίνει με την αξιοποίηση της τεχνολογίας. Έχω ζητήσει από το Προστασίας του Πολίτη και από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης πρόταση για το πώς θα βάλουμε 1.000 κάμερες στην Αθήνα για τον έλεγχο της παραβατικής συμπεριφοράς στο δρόμο. Αναφέρομαι σε κράνη, ζώνες ασφάλειας, ταχύτητα κ.α. Η κλήση θα πηγαίνει απευθείας στον παραβάτη και αν οι πολίτες αισθανθούν ότι μπαίνει τάξη τότε θα μειωθούν αισθητά και οι παραβατικές συμπεριφορές» είχε αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης περιγράφοντας επί της ουσίας ένα σύστημα online παρακολούθησης της παραβατικότητας σε οδικούς άξονες της Αθήνας.
Σύμφωνα με όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας οι πυλώνες του σχεδίου προβλέπουν:
Ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την ενιαία καταγραφή των κλήσεων, το οποίο θα μπορεί να δέχεται κλήσεις από διάφορες πηγές, όπως για παράδειγμα: α) από εγκατεστημένες κάμερες σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου σύμφωνα με τον χάρτη ατυχημάτων, β) από ηλεκτρονικές συσκευές των αστυνομικών της Τροχαίας (tablets με άμεση διασύνδεση με το πληροφοριακό σύστημα) και γ) από ηλεκτρονικές συσκευές και τα πληροφοριακά συστήματα της Δημοτικής Αστυνομίας.
Το νέο σύστημα θα μπορεί να ελέγχει αν το αυτοκίνητο κυκλοφορεί έχοντας όλες τις νόμιμες προϋποθέσεις (δελτίο ΚΤΕΟ, ενεργή ασφαλιστική κάλυψη, εξοφλημένα τέλη κυκλοφορίας, δήλωση ψηφιακής ακινησίας οχήματος).
Η νέα μέθοδος θα προβλέπει την ανάκτηση των στοιχείων του παραβάτη ώστε να γίνεται ψηφιακά η επίδοση του προστίμου είτε sms, είτε viber είτε μέσω της θυρίδας πολίτη στο gov.gr.
Επιπλέον, θα μπορεί να γίνεται ψηφιακή αφαίρεση διπλώματος και απόδοση των πόντων στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ).
Σύμφωνα με το MEGA υπάρχει επίσης η σκέψη να δημιουργηθούν δύο φορείς διαχείρισης. Ο ένας ιδιωτικός, που θα είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη, συντήρηση καμερών καθώς και της αποστολής φωτογραφιών στην Αστυνομία, και ο άλλος δημόσιος που θα έχει υπό την εποπτεία του εισπράξεις και εκκαθάριση.
Οι δρόμοι κομβικής σημασίας
Οι υπεύθυνοι για την οδική ασφάλεια έχουν επισημάνει τα «κόκκινα» σημεία όπου παρατηρούνται οι περισσότερες παραβάσεις και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα και δυστυχήματα. Οι εκθέσεις της Τροχαίας θα ληφθούν υπόψη προκειμένου η τοποθέτηση των καμερών να είναι όσο το δυνατόν πιο στοχευμένη και αποτελεσματική. Δρόμοι που θεωρούνται κομβικής σημασίας είναι οι λεωφόροι Ποσειδώνος, Αμαλίας, Συγγρού, Βασιλίσσης Σοφίας, Βασιλίσσης Όλγας, Μεσογείων, Κηφισίας, Αλεξάνδρας, Λαυρίου, Μαρκοπούλου, Αθηνών, Αλίμου, Κηφισού, Κωνσταντινουπόλεως, Μαραθώνος, Πειραιώς, Κατεχάκη, Θηβών, Βουλιαγμένης και Βασιλέως Κωνσταντίνου.
Νέος ΚΟΚ
Όλα αυτά ενώ βρίσκεται σε διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που, μεταξύ άλλων, προβλέπει μεγάλες ποινές για όσους παραβιάζουν το κόκκινο, οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή δε φορούν ζώνη ή κράνος.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως οι τροχονομικές παραβάσεις αυξήθηκαν στην Αττική κατά 46% το πρώτο 7μηνο του 2024 συγκριτικά με πέρυσι. Συγκεκριμένα βεβαιώθηκαν 182.000 παραβάσεις, εκ των οποίων οι περισσότερες αφορούσαν σε υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση ζώνης και κράνους και στέρηση άδειας οδήγησης.