Η απελευθέρωση αποθεμάτων πετρελαίου από μεγάλα κράτη έχει ωθήσει ανοδικά την αγορά των δεξαμενόπλοιων καθώς υπάρχει αυξημένη ανάγκη για μεταφορά των αποθεμάτων πετρελαίου προς διυλιστήρια και αποθήκες.
Ο BDTI– δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil ο οποίος αυξήθηκε κατά 27% σε εβδομαδιαία βάση στις 1.677 μονάδες, επίπεδο που δεν έχει παρατηρηθεί από τα μέσα Οκτωβρίου 2019. Χθες Τρίτη 12 Απριλίου συνέχισε έστω και οριακά την ανοδική πορεία του με ποσοστό αύξησης 0,8% από 1.730 μονάδες την Δευτέρα 11 Απριλίου στις 1.744.
Μεγάλη άνοδο σε ποσοστό 7,6% σημείωσε ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο». Έκλεισε χθες στις 993 μονάδες από 923 την Δευτέρα.
Σε σύγκριση με την περασμένη Παρασκευή 8 Απριλίου που έκλεισε στις 898 μονάδες το ποσοστό αύξησης είναι 10,5%.
Στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου ο βασικός δείκτης Baltic Dry Index έστω και οριακά γύρισε σε θετικό πρόσημο μετά από 13 εβδομάδες πτώσης. Στην άνοδο συνέβαλαν τα φορτηγά πλοία Panamax τα οποία σημείωσαν άνοδο κατά 2,8% από τις 2.785 μονάδες στις 2.862..
Ειδικότερα ο βασικός δείκτης από τις 2.031 μονάδες ανέβηκε στις 2.035 ποσοστό αύξησης 0,2% σε σύγκριση με την Δευτέρα.
Για τα Supramax η μείωση είναι σε ποσοστό 1% από τις 2.473 μονάδες στις 2.448
Για τα Handymax η μείωση είναι επίσης κατά 1% από τις 1.520 μονάδες στις 1.505.
Οι λόγοι της καθίζησης της αγοράς είναι αρκετοί. Κυρίως όμως οφείλεται στο lockdown που έχει επιβληθεί σε πόλεις της Κίνας καθώς και στο παράδοξο που παρατηρείται οι ναυλωτές να προτιμούν για μικρά φορτία να ναυλώσουν μεγαλύτερα πλοία με ποιο φθηνούς ναύλους.
“Στην Κίνα η επιμονή στην στρατηγική μηδενικών κρουσμάτων Covid έχει οδηγήσει σε συνεχόμενα αυστηρά λοκ νταουν σε διάφορες περιοχές λόγω εμφάνισης λίγων κρουσμάτων, με τελευταίο παράδειγμα τη Σανγκάη.
Η αναστολή κάθε δραστηριότητας είτε μειώνει τα προς μεταφορά φορτία ή είτε αναβάλει τη μεταφοράς τους με αποτέλεσμα να πιέζονται προς τα κάτω οι ναύλοι των πλοίων” επισημαίνει στο newmoney ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, προϊστάμενος του Τμήματος Αναλύσεων της Xclusiv Shipbrokers Inc. και συνεχίζει:
“Παράλληλα η γενικότερη τάση των τελευταίων μηνών να είναι τα ναύλα των Cape αισθητά μικρότερα σε σχέση με τα υπόλοιπα φορτηγά πλοία ωθεί πολλούς ναυλωτές να ναυλώνουν μεγάλα Cape για μικρά φορτία “κανιβαλίζοντας” έτσι την αγορά και δημιουργώντας αρνητική πίεση στα ναύλα των μικρότερων φορτηγών πλοίων.
Αν σε αυτά τα δύο βασικά γεγονότα προσθέσουμε: – ότι η παραγωγή σιδήρου στην λατινική Αμερική δεν έχει ακόμα επανέλθει σε μια κανονικότητα,
-ότι η τιμή του κάρβουνου είναι σε τριπλάσια επίπεδα απ’ ότι ήταν όλη την περασμένη 15ετίας
-την διατάραξη των αγορών της Ουκρανίας και της Ρωσίας λόγω του πολέμου και των κυρώσεων καθώς και
– ότι διανύουμε την Πασχαλινή περίοδο των καθολικών, αποκτούμε μια συνολική εικόνα του γιατί η αγορά των φορτηγών έχει πέσει τις τελευταίες 20 μέρες” και καταλήγει λέγοντας:
“Βέβαια παράλληλα αυτά οδηγούν σε μια αυξανόμενη συμφόρηση στα λιμάνια, η οποία αφήνει τα εμπορεύματα από σιτηρά μέχρι σιδηρομεταλλεύματα καθηλωμένα και η οποία είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει τον λόγο αναστροφής του κλίματος των ναύλων σε θετικό έδαφος. Χαρακτηριστικό είναι πως στην Σανγκάη περιμένουν 200 φορτηγά στο λιμάνι ενώ στο Κινγκντάο περίπου 120”.