Τα μετρητά μπορεί ακόμη να παραμένουν σε ισχύ, όμως η ολοένα και αυξανόμενη με εκρηκτικούς ρυθμούς χρήση ψηφιακών εναλλακτικών μέσων πληρωμών- σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις- θα συνεχιστεί και το 2024 και τα επόμενα χρόνια, αλλάζοντας για πάντα τον τρόπο πληρωμών που γνωρίζαμε μέχρι πρόσφατα.
Οι έξι τάσεις που θα επικρατήσουν το 2024 στον κλάδο των πληρωμών παγκοσμίως
Σε έρευνα της Visa που είδε το φως της δημοσιότητας την εβδομάδα που μας πέρασε επισημαίνεται ότι το 2024 οι πληρωμές θα γίνουν περισσότερο διεθνείς, ανοιχτές, εξατομικευμένες και διαλειτουργικές. Μαζί με την ανάκαμψη των ταξιδιών αναψυχής και την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης διαμορφώνουν τις έξι τάσεις στις πληρωμές που θα δούμε το 2024.
Πιο συγκεκριμένα:
- Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παγκοσμιοποιούνται: Το 2024 είναι η χρονιά που οι ΜμΕ παγκοσμιοποιούνται. Σχεδόν 4 στις 5 ΜμΕ (79%) ανέφεραν πως η πώληση εκτός των συνόρων είναι το κλειδί για την ανάπτυξή τους και οι καταναλωτές είναι έτοιμοι για αυτό. Συγκεκριμένα, το 72% των καταναλωτών δήλωσαν ότι νιώθουν άνετα με τις αγορές από επιχειρήσεις σε άλλες χώρες. Οι ψηφιακές πληρωμές μεταμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο συναλλάσσονται οι ΜμΕ, καθιστώντας εφικτή την προσέγγιση νέων πελατών, την εύκολη αποδοχή ασφαλών πληρωμών, τον έλεγχο των εξόδων, την αύξηση της ασφάλειας, τη βελτίωση της αποδοτικότητας και τελικά την ανάπτυξή τους. Η καινοτομία στον κλάδο των πληρωμών επιτρέπει την πρόσβαση στα έσοδα σε πραγματικό χρόνο, εξασφαλίζοντας άνεση στις πληρωμές από πελάτες και επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια, οι συναλλαγές δεν ήταν ποτέ ευκολότερες. Λύσεις πληρωμών όπως οι εικονικές κάρτες διευκολύνουν τη ρευστότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπως επίσης την αγοραστική τους δύναμη και τις δυνατότητες διαχείρισης εξόδων - απαραίτητες προϋποθέσεις για να ευδοκιμήσουν στον ψηφιακό κόσμο του σήμερα.
- Οι ανοιχτές υποδομές λύνουν τα προβλήματα των πληρωμών, κάνοντας το εμπόριο ευκολότερο: Σήμερα, ως καταναλωτές, αν μια τεχνολογική λύση δεν μας ταιριάζει, την απορρίπτουμε καθώς γνωρίζουμε πως υπάρχει μια καλύτερη, ευκολότερη και περισσότερο ταιριαστή επιλογή. Και οι πληρωμές υπακούουν σε αυτόν τον κανόνα. Το 2024, αναμένουμε μια μεγάλη στροφή στη χρήση επιμέρους στοιχείων υποδομών των πλατφορμών πληρωμών δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις των πελατών.
- Οι καταναλωτές αναμένουν εξατομικευμένες λύσεις. Για τους εμπόρους, τις τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι υπηρεσίες το καθιστούν εφικτό. Οι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας αναπτύσσονται μέσω συνεργασιών και βοηθούν τις εταιρείες να καλύψουν τις ανάγκες των καταναλωτών, χωρίς να μεταβάλλουν τις δραστηριότητές τους ή να αναπτύξουν νέες δυνατότητες οι ίδιες, προσπάθειες που μπορεί να είναι δαπανηρές, χρονοβόρες χωρίς η επιτυχία τους να είναι εγγυημένη.Με την αυξανόμενη εξάρτηση από τις ψηφιακές πληρωμές, επιταχύνεται και η ανάγκη για τέτοιες αποφάσεις. Οι αποφάσεις που λαμβάνουν σήμερα οι έμποροι, οι τράπεζες και οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί θα ακολουθούν τις επιχειρήσεις τους στο μέλλον. Αυτές οι βελτιώσεις μπορούν να καθορίσουν την αποτελεσματικότητα μιας επιχείρησης, συμβάλλοντας στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους πελάτες και σε ταχύτερα αντανακλαστικά σε μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών.
Η αλλαγή που παρατηρείται στον τρόπο πληρωμών και στην χώρα μας επιβεβαιώνεται στο χρηματοπιστωτικό τομέα. Οι συναλλασσόμενοι στην χώρα μας πλέον πραγματοποιούν το σύνολο σχεδόν των εγχρήματων συναλλαγών τους εκτός τραπεζικού καταστήματος. Όπως χαρακτηριστικά έχει ανακοινώσει η Alpha Bank το 97% των εγχρήματων συναλλαγών πραγματοποιείται εκτός τραπεζικού καταστήματος μέσω των εναλλακτικών τραπεζικών καναλιών, ενώ στόχος της τράπεζας είναι το 100% των συναλλαγών να εκτελείται ηλεκτρονικά μέχρι το 2025. Ανάλογους στόχους έχουν και οι υπόλοιπες συστημικές τράπεζες.
Την ίδια στιγμή οι ενεργές κάρτες πληρωμών σε κυκλοφορία σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος ανήλθαν σε 20,1 εκατ. με τον όγκο των συναλλαγών με κάρτες να ανέρχεται σε 1.048 εκατ και την αναλογούσα αξία να διαμορφώθηκε στα 49 δισ. ευρώ (πρώτο εξάμηνο 2023). Οι χρεωστικές κάρτες συνεχίζουν να αποτελούν το κύριο υποκατάστατο των μετρητών και συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται ευρέως και για συναλλαγές μικρής αξίας, που ακόμη και μέχρι πρόσφατα γινόντουσαν με μετρητά. Την ίδια όμως στιγμήν εμφανίζονται και κανούργιες μέθοδοι ψηφιακών πληρωμών όπως το IRIS Payment, μια μέθοδος πληρωμής mobile friendly που κερδίζει συνέχεια έδοαφος
Οι διείσδυση των νέων τεχνολογιών στην ελληνική κοινωνία αποτελεί μια βασική παράμετρο που άλλαξε τις συνήθειες των πολιτών στον τρόπο συναλλαγών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στα συμπεράσματα έρευνας της Focus Bari όλοι πλέον οι Έλληνες χρησιμοποιούν το διαδίκτυο παράλληλα με τον offline κόσμο. Η χρήση internet έχει φτάσει στο 96% του συνόλου του πληθυσμού, την ίδια στιγμή που εννιά στους δέκα Έλληνες σύμφωνα με τη έρευνα είναι όλη μέρα μ' ένα κινητό στο χέρι . Σύμφωνα με την ίδια έρευνα σχεδόν 7 στους 10 χουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία online αγορά το τελευταίο εξάμηνο, με την ηλικιακή ομάδα ων 25-34 ετών είναι οι fan του ηλεκτρονικού εμπορίου αφού το 87% έχει κάνει τουλάχιστον μία online αγορά εντός του εξαμήνου.