Χάσμα γενεών πιο έντονο από ποτέ διαπιστώνει στους χώρους δουλειάς μία νέα έκθεση για το ανθρώπινο δυναμικό, καθώς προκύπτει δυσκολία στη συνεργασία των Gen Zers με τους μεγαλύτερους σε ηλικία συναδέλφους τους.
Το γεγονός ότι η Gen Z (δηλαδή όσοι είναι έως 26 ετών) θα αντιπροσωπεύει το 27% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού μέχρι το 2025, κάνει πολλούς να ανησυχούν για το πώς η νεότερη γενιά θα προσαρμοστεί στον εργασιακό χώρο.
Μάλιστα μία νέα έκθεση του LSE διαπίστωσε ότι ορισμένες από αυτές τις ανησυχίες θα μπορούσαν αποδειχθούν πραγματικές. Η Gen Z και οι millennials (όσοι έχουν γεννηθεί από το 1981 και μέχρι το 1996) ανέφεραν χαμηλή παραγωγικότητα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη γενιά στον εργασιακό χώρο, σε ποσοστό 37 και 30 τοις εκατό αντίστοιχα. Αυτό συνέβη σε σύγκριση με μόλις 22 και 14 τοις εκατό της Gen X (όσοι έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 και μέχρι το 1980) και των Baby Boomers γνωστοί και ως boomers (όσοι έχουν γεννηθεί από το 1946 μέχρι και το 1964).
Ωστόσο, στην έκθεση υπήρχε ένας βασικός παράγοντας που συνέβαλε στο να είναι πιο πιθανό ένας εργαζόμενος να αναφέρει χαμηλή παραγωγικότητα και αφορούσε την ηλικία των ανθρώπων με τους οποίους συνεργαζόταν.
«Όλες οι γενιές πρέπει να καταβάλλουν προσπάθεια να κατανοήσουν και να σεβαστούν ο ένας τον τρόπο εργασίας και τις προοπτικές του άλλου»
Συνολικά, οι εργαζόμενοι με μεγάλες ηλικιακές διαφορές με τους εργοδότες τους ανέφεραν πολύ χειρότερη παραγωγικότητα, με εκείνους που είχαν διευθυντές με διαφορά ηλικίας 12 χρόνια ή μεγαλύτερους να έχουν 1,5 φορά περισσότερες πιθανότητες να αναφέρουν χαμηλή παραγωγικότητα.
Η μελέτη βασίστηκε στις απαντήσεις σχεδόν 1.500 εργαζομένων στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο.
«Δεν φταίνε μόνο οι νεότερες γενιές»
Παρόλα αυτά, δεν πιστεύουν όλοι ότι για αυτό που συμβαίνει είναι πλήρως υπεύθυνη μόνο αυτή γενιά. «Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, υποστηρίζω ότι δεν είναι μόνο οι νεότερες γενιές που δυσκολεύονται να συνεργαστούν με τους μεγαλύτερους σε ηλικία», δήλωσε στο Newsweek ο σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού, Μπράιαν Ντρίσκολ. «Το πρόβλημα εντοπίζεται και προς τις δύο κατευθύνσεις», προσέθεσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η έκθεση απλώς αναδεικνύει ένα πρόβλημα, αλλά όχι την αιτία, της δυσλειτουργίας που παρατηρείται σε πολλούς χώρους εργασίας, καθώς η Gen Z, οι millennials, η Gen X και οι Baby Boomers προσπαθούν να συνεργαστούν.
«Δεν πρόκειται μόνο για ηλικιακά ή γενεαλογικά χάσματα», είπε χαρακτηριστικά ο Ντρίσκολ. «Έχει να κάνει με τις μεταβαλλόμενες στάσεις απέναντι στην εργασία, τις εξελισσόμενες τεχνολογίες και τα διαφορετικά στυλ επικοινωνίας. Τελικά, οι παλιοί τρόποι εργασίας απλώς δεν λειτουργούν για τις νεότερες γενιές», κατέληξε.
Η career coach, Κρίστεν Ζάβο, δήλωσε ότι οι Baby Boomers μεγάλωσαν με περισσότερη ασφάλεια, πίστη και υπερηφάνεια σε αυτό που κάνουν για τη δουλειά τους – κάνοντάς το βασικό μέρος της ταυτότητάς τους. Για τη Gen Z και τους millennials, αυτό σπάνια συμβαίνει.
«Η Gen Z βλέπει την εργασία ως έναν τρόπο για να βγάλει κανείς χρήματα»
«Η Gen Z δεν έχει την πολυτέλεια της εργασιακής ασφάλειας», δήλωσε η Ζάβο στο Newsweek. «Οι συντάξεις αποτελούν παρελθόν και έχουν δει τα τελευταία χρόνια πώς μπορεί κανείς να θυσιάσει την ευημερία του σε μία δουλειά μόνο και μόνο για να απολυθεί χωρίς λόγο».
«Η Gen Z μεγάλωσε επίσης βλέποντας την εργασία ως ένα μόνο κομμάτι μίας ολοκληρωμένης ζωής και ουσιαστικά ως έναν τρόπο για να βγάλει κανείς χρήματα», είπε η ίδια.
«Αυτό μεταφράζεται στο ότι αυτή η γενιά δεν αισθάνεται την ανάγκη να παράγει πέρα από την περιγραφή της εργασίας της ή τις ώρες εργασίας της», δήλωσε ακόμα η Ζάβο. Παρόλο που οι εταιρείες ανησυχούν για το πώς η χαμηλή παραγωγικότητα μεταφράζεται σε χαμένες προθεσμίες, συγκρούσεις στην ομάδα και οικονομικές απώλειες, ο Ντρίσκολ προειδοποιεί να μην παίζουν το παιχνίδι της ευθύνης, αλλά αντ’ αυτού, να επικεντρωθούν στην κατανόηση και την επικοινωνία. Αυτό περιλαμβάνει την προσπάθεια κατανόησης των νέων αξιών της νεότερης γενιάς.
Για τους Baby Boomers και τη Gen X, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να αγκαλιάσουν τη νέα τεχνολογία και να αποδεχτούν την αλλαγή, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι οι νεότερες γενιές τείνουν να έχουν διαφορετικές προτεραιότητες.
«Για τη Gen Z και τους millennials, αυτό σημαίνει να εκτιμούν την εμπειρία και τη σοφία που φέρνουν οι μεγαλύτερες γενιές στο τραπέζι, να μπορούν να αποδέχονται μια διαφορετική προοπτική χωρίς να προσκολλώνται σε αυτήν», δήλωσε ακόμα ο Ντρίσκολ.
Το «κλειδί»
«Στην ουσία, η δημιουργία μιας κουλτούρας αμοιβαίου σεβασμού και μάθησης είναι το ‘κλειδί’ και απαιτεί τη συμμετοχή κάθε εργαζομένου, ανεξαρτήτως γενιάς», προσέθεσε.
Παρόλο που οι Baby Boomers μπορεί να επιμείνουν σε έναν τρόπο δουλειάς ακολουθώντας εντολές από πάνω προς τα κάτω, οι Gen Zers συχνά αποζητούν αυτονομία και σκοπό, δήλωσε ο Φιλ Βαμ, ιδιοκτήτης μίας εταιρείας startup.
«Ψάχνουν για μια ατμόσφαιρα όπου η φωνή τους θα ακούγεται και θα αισθάνονται μέρος σε κάτι μεγαλύτερο, όχι απλώς να τους λένε τι να κάνουν», δήλωσε ο Βαμ στο Newsweek. «Αυτή η αναντιστοιχία μπορεί να οδηγήσει τους νεότερους εργαζόμενους να αισθάνονται λιγότερο συνδεδεμένοι με τη δουλειά τους, γεγονός που στη συνέχεια εμφανίζεται ως πτώση της παραγωγικότητας. Δεν είναι ότι χρειάζονται συνεχή έπαινο, αλλά ένα νεύμα για τις προσπάθειές τους είναι πολύ σημαντικό», συμπλήρωσε.
Οι Baby Boomers και οι Gen Xers μεγάλωσαν επίσης με το ταχυδρομείο, τα τηλέφωνα στο σπίτι και τα φαξ, τα οποία είναι όλα ξένα για τις νεότερες γενιές, οι οποίες θεωρούν τα ηλεκτρονικά μηνύματα και ακόμη και τα γραπτά μηνύματα ως τον κανόνα στον εργασιακό χώρο.
Ενώ οι νεότεροι εργαζόμενοι μπορεί να προτιμούν την ψηφιακή επικοινωνία, οι παλαιότεροι συνάδελφοι μπορεί να τη θεωρήσουν απρόσωπη, δήλωσε η Μίριαμ Γκρουμ, σύμβουλος σταδιοδρομίας και ανώτερη διευθύντρια διαχείρισης ταλέντων στην KPMG.
«Ομοίως, η προσέγγιση της παλαιότερης γενιάς στην επίλυση προβλημάτων και τη λήψη αποφάσεων, η οποία μπορεί να θεωρείται μεθοδική και διεξοδική, μπορεί να θεωρηθεί αργή ή ανθεκτική στην αλλαγή από τους νεότερους εργαζόμενους», είπε ακόμα η Γκρουμ στο Newsweek.