Θέση… άμυνας απέναντι στον πληθωρισμό παίρνουν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές, οι οποίοι σπεύδουν να περιορίσουν τις δαπάνες για τα καθημερινά «ψώνια», μειώνοντας ακόμη και την αγορά τροφίμων.
Με τον πληθωρισμό να αγγίζει το 10% τον Σεπτέμβριο (9,9% σύμφωνα με την τελική εκτίμηση της Eurostat), σχεδόν τα ¾ των νοικοκυριών της Γηραιάς Ηπείρου αναγκάζονται να «ψαλιδίσουν» τα χρήματα που χρησιμοποιούν σε σούπερ μάρκετ, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία κ.α.
Αυτό τουλάχιστον καταδεικνύει νέα έρευνα της εταιρείας αναλύσεων IRI σε έξι βασικές αγορές της Ευρώπης, όπου το 71% έχει ήδη προβεί σε σημαντικές αλλαγές ως προς τον τρόπο που καταναλώνει.
«Αποδεικνύεται ότι η προθυμία των καταναλωτών να ξοδέψουν μειώνεται κι αυτή η πορεία είναι πιθανό να επιδεινωθεί» εκτιμά η Ανάντα Ρόι, αντιπρόεδρος της IRI.
Οι υψηλές τιμές σε τρόφιμα, καύσιμα και ενέργεια απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος των οικογενειακών προϋπολογισμών, με την Ευρώπη να αντιμετωπίζει τον κίνδυνο ενεργειακών ελλείψεων τον χειμώνα, λόγω των μειωμένων παραδόσεων φυσικού αερίου από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με τη Ρόι, μάλιστα, η πληθωριστική «κόπωση» των Ευρωπαίων οδηγεί στην υιοθέτηση συμπεριφορών, οι οποίες είχαν καταγραφεί τη δεκαετία του ‘70 και του ‘80. Αυτό περιλαμβάνει τη μείωση των γευμάτων, τη στροφή σε εκπτωτικές αλυσίδες, την αγορά λιγότερο ποιοτικών και μακράς διάρκειας τροφίμων κ.α.
Είναι ενδεικτικό ότι άνω του 50% των συμμετεχόντων στην έρευνα της IRI σχεδιάζει να αγοράσει λιγότερα τρόφιμα, ενώ το 47% σκοπεύει να μειώσει τις επισκέψεις σε εστιατόρια, μπαρ και καφετέριες.