Η τάση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης την περσινή χρονιά άκουγε στο όνομα «αθόρυβη πολυτέλεια» – όλοι ήθελαν να φαίνονται ευκατάστατοι με έναν διακριτικό τρόπο, που δεν κραύγαζε το γεγονός ότι διέθεταν χρήματα.
Η λιτότητα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, όμως, δεν άφησε ανεπηρέαστα ούτε τα social, που μιλάνε αυτή την στιγμή για το «loud budgeting» – Το φαινόμενο που «απελευθερώνει» την τσιγγουνιά από τις ταμπέλες του παρελθόντος και την καθιστά σύγχρονη και viral.
Η στροφή αυτή παρατηρήθηκε μεταξύ ορισμένων νέων ενηλίκων που υιοθέτησαν μια νέα στάση απέναντι στα οικονομικά μόλις στις αρχές της χρονιάς, ακολουθώντας ακόμη μια διαχρονική αυτή τη φορά τάση, τις αποφάσεις ζωής που λαμβάνονται κάθε Πρωτοχρονιά – αλλιώς γνωστά ως New Year’s Resolutions, σύμφωνα και με το Business Insider.
Νέο και viral
Ο όρος φαίνεται να προήλθε από τον χρήστη του TikTok Lukas Battle μόλις τον Δεκέμβριο, ο οποίος με τη φράση «loud budgeting» περιέγραψε την επιθυμία ολοένα και περισσότερων χρηστών να εκφράζονται δυνατά για την επιλογή τους να ζουν λιτά και να κάνου οικονομία.
Ομοίως, τη συγκεκριμένη τάση διέκριναν και τραπεζικοί – χαρακτηριστικοί είναι η περίπτωση του Paul Riley, στελέχους personal banking της NAB Bank στην Αυστραλία, ο οποίος προσπάθησε να αποτυπώσει το φαινόμενο αυτό σε μια πρόσφατη έκθεση. «Το loud budgeting έχει να κάνει με την αδιαμφισβήτητη ιεράρχηση των οικονομικών σας στόχων, τον καθορισμό έξυπνων ορίων στις δαπάνες και την άνεση να μιλάτε γι’ αυτές ανοιχτά και αυθεντικά».
Όπως αποκαλύπτει το Business Insider, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι νεαροί Αμερικανοί αγκαλιάζουν το loud budgeting και μιλούν γι’ αυτό στο TikTok, όπως η εξάλειψη κάθε χρέους και η αποταμίευση για την αγορά σπιτιού. Ωστόσο, η κοινή συνισταμένη είναι ότι το να είσαι έξυπνος σχετικά με τα χρήματα δεν πρέπει να αποδοκιμάζεται και υπάρχει επίσης ένα ορισμένο επίπεδο υπευθυνότητας και κινήτρων που προέρχεται από το να τα βγάζεις προς τα έξω για να τα βλέπει ο κόσμος.
Η οικονομική επανεκκίνηση
Μπροστά σε σχόλια όπως «η ζωή μας περνά και σέρνεται χωρίς να κάνουμε κάτι γι’ αυτό, να αποταμιεύσουμε ή να επενδύσουμε», τόσο Gen Z-ers όσο και Millennials αποφάσισαν να θέσουν εφικτούς επενδυτικούς και αποταμιευτικούς στόχους που μπορούν να πετύχουν πιο γρήγορα.
Αποφάσισαν να περιορίσουν τις μικρές αγορές που συνήθως δεν τις παίρνει κανείς στα σοβαρά, όπως η αποτρίχωση φρυδιών, αλλά και τις πιο ακριβές σπατάλες, όπως η αποτρίχωση με λέιζερ που μπορεί να κοστίζει χιλιάδες δολάρια κάθε χρόνο.
Κι αν όχι για όλο το χρόνο, η τάση του loud budgeting φαίνεται πως ενδείκνυται για αποτοξίνωση από τις δαπάνες της εορταστικής σεζόν, εγκαινιάζοντας και την συναφή viral τάση του «no-spend January» (δεν κάνουμε περιττά έξοδα, δαπάνες, δώρα τον Ιανουάριο).
Περισσότερα έσοδα, περισσότερα έξοδα
Η αύξηση των δαπανών που συνήθως προκύπτει από την αντίστοιχη αύξηση των εισοδημάτων, αποτελεί ακόμη έναν παράγοντα που επιβαρύνει τους νεότερους ενήλικες.
Το Business Insider επισημαίνει πως απέναντι στην εξέλιξη αυτή που περιγράφουν οι χρήστες ως «lifestyle creep», υπάρχει το αντίδοτο του loud budgeting, που θέλει την καταγραφή ενός εφικτού πλάνου και προϋπολογισμού, ενός ρεαλιστικού οικονομικού σχεδίου δηλαδή, με λιγότερο φαγητό εκτός σπιτιού και περιορισμό μικρών πολυτελειών – συνήθειες που «τρώνε» τον προϋπολογισμό και τα έσοδα.
Εκτός από τις πιο κοινές πρακτικές εξοικονόμησης, όπως η παρακολούθηση των δαπανών, η κατάρτιση προϋπολογισμού και η μείωση των παρορμητικών δαπανών, μια νέα -και κατά πολλούς ακραία- μέθοδος που πολλοί νέοι υιοθετούν είναι να λένε «όχι» σε κοινωνικές προσκλήσεις που έχουν κάποιο τίμημα.
Λειτουργεί;
Ο αντίκτυπος που αποτυπώνεται σε reels και σύντομα βίντεο στο TikTok αποδεικνύει ότι όντως λειτουργεί στα οικονομικά των νεότερων ενηλίκων.
Η NAB Bank διεξήγαγε έρευνα σε περίπου 2.000 Αυστραλούς σχετικά με τη συγκεκριμένη τάση και δημοσίευσε μια έκθεση στις 22 Ιανουαρίου, σύμφωνα με την οποία οι Αυστραλοί ηλικίας κάτω των 30 ετών εξοικονομούν κατά μέσο όρο 450 δολάρια Αυστραλίας, δηλαδή περίπου 300 δολάρια, κάθε μήνα υιοθετώντας τις οικονομικές τάσεις του TikTok, όπως το oud budgeting και οι μήνες χωρίς έξοδα, όπως ο «no-spend January».
Σύμφωνα με την έρευνα, οι μεγαλύτερες πηγές εξοικονόμησης σχετίζονται με το φαγητό, συμπεριλαμβανομένων των γευμάτων σε εστιατόρια, των υπηρεσιών παράδοσης φαγητού και των σνακ, τα οποία περιλαμβάνουν καφέ, σνακ και γεύματα εκτός σπιτιού. Όπως και η μικρότερη συμμετοχή σε προκαθορισμένες ομαδικές και οικογενειακές δραστηριότητες, όπως το φαγητό έξω ή η έξοδος σε μπαρ.