Τρεις βασικές προκλήσεις σε σχέση με τη ζήτηση, την προσφορά αλλά και τον ανταγωνισμό στην περιοχή μας εντοπίζει η τελευταία έκθεση της Εθνικής Τράπεζας για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τη φετινή χρονιά, επισημαίνοντας πάντως ότι τα πρώτα μηνύματα για τον κλάδο το 2023 είναι ενθαρρυντικά λόγω αφενός, της γενικότερης ισχυρής διάθεσης των Ευρωπαίων για ταξίδια, αφετέρου του επίσης ισχυρού brand «Ελλάδα».
Ωστόσο, το 2023, όπως εκτιμά η ΕΤΕ, παραμένει ένα έτος προκλήσεων για τον κλάδο σε τρία βασικά «μέτωπα»:
-Καταρχάς στην πλευρά της ζήτησης, δεδομένου ότι παραμένουν οι αστάθμητοι παράγοντες με τους οποίους έχει έρθει αντιμέτωπος ο κλάδος τα τελευταία χρόνια, από το 2020, με αβέβαιη ακόμη τη διάρκεια αλλά και την ένταση της γεωπολιτικής ανασφάλειας.
-Ενδιαφέρον έχει και η παράμετρος που θέτει η ΕΤΕ στο «μέτωπο» του ανταγωνισμού. Όπως αναφέρει, αναμένονται αλλαγές στο πεδίο του ανταγωνισμού στην περιοχή μας, καθώς η ένταξη της Κροατίας στη ζώνη του Σένγκεν, αναμένεται να διευκολύνει την προσέλκυση Ευρωπαίων τουριστών, ενισχύοντας ενδεχομένως τη θέση της στη μεσογειακή αγορά.
1. Καταρχάς, υπάρχει ισχυρή διάθεση για ταξίδια: Παρά τη συσταλτική επίδραση του πληθωρισμού στο διαθέσιμο εισόδημα, η τάση για “revenge travel”, τα λεγόμενα ταξίδια εκδίκησης, που επικράτησε αμέσως μετά την πανδημία φαίνεται να κυριαρχεί. Επιπλέον, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στις βασικές μας αγορές φαίνεται να ανακάμπτει σταδιακά, ενισχύοντας περαιτέρω τη διάθεση για ταξίδια τόσο από χώρες εντός ΕΕ όσο και από πιο μακρινούς προορισμούς (με την ανοδική τάση να κινείται σε ένα εύρος 6%-16%).