Mια σειρά από τεχνικές δυσλειτουργίες διέκοψαν τις υπηρεσίες αεροπορικών εταιρειών, τραπεζών, προσωρινά και του χρηματιστηρίου του Λονδίνου την Παρασκευή μετά από μια σειρά προβλημάτων από τις ΗΠΑ έως την Ασία, αφού η Microsoft Corp. ανέφερε διακοπή σε όλες τις διαδικτυακές υπηρεσίες της.
Περισσότερες από 1.000 πτήσεις έχουν ακυρωθεί σήμερα σε όλο τον κόσμο μέχρι στιγμής, σύμφωνα με την εταιρεία αεροπορικών αναλύσεων Cirium.
Ο αριθμός αυτός – επί του παρόντος 1.078 – θα αυξηθεί όσο αυξάνονται οι επιπτώσεις.
Η εταιρεία αναφέρει επίσης ότι η σημερινή ημέρα επρόκειτο να είναι η πιο πολυσύχναστη ημέρα για τις αναχωρήσεις πτήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι στιγμής φέτος, με περισσότερες από 3.200 προγραμματισμένες αναχωρήσεις – ο υψηλότερος αριθμός ημερήσιων αναχωρήσεων από τον Οκτώβριο του 2019.
Ηδη οι αμερικανικές αεροπορικές United, Delta και American Airlines εξέδωσαν ανακοίνωση ότι θα κρατήσουν καθηλωμένα τα αεροσκάφη τους. Και η Ryanair προειδοποιεί για «πιθανές διαταραχές σε όλο το δίκτυο. Οι πτήσεις που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στον αέρα θα συνεχιστούν, αλλά καμία άλλη πτήση δεν θα απογειωθεί προς το παρόν.
Τι αναφέρει η Crowdstrike σε επίσημη ανακοίνωσή της
Η εταιρεία αναφέρει ότι τα παγκόσμια προβλήματα IT προκλήθηκαν από «ελάττωμα» στην «ενημέρωση περιεχομένου».
Ακολουθεί η πλήρης δήλωση του George Kurtz, διευθύνοντος συμβούλου της Crowdstrike:
«Η Crowdstrike εργάζεται ενεργά με τους πελάτες που επηρεάζονται από ένα ελάττωμα που εντοπίστηκε σε μια ενιαία ενημερωμένη έκδοση περιεχομένου για Windows hosts.
«Οι υπολογιστές Mac και Linux δεν επηρεάζονται. Δεν πρόκειται για περιστατικό ασφαλείας ή κυβερνοεπίθεση.
«Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί, απομονωθεί και έχει αναπτυχθεί διόρθωση.
«Παραπέμπουμε τους πελάτες στην πύλη υποστήριξης για τις πιο πρόσφατες ενημερώσεις και θα συνεχίσουμε να παρέχουμε πλήρεις και συνεχείς ενημερώσεις στον ιστότοπό μας.
«Συνιστούμε επιπλέον στους οργανισμούς να διασφαλίσουν ότι επικοινωνούν με τους εκπροσώπους της Crowdstrike μέσω επίσημων καναλιών.
«Η ομάδα μας είναι πλήρως κινητοποιημένη για να διασφαλίσει την ασφάλεια και τη σταθερότητα των πελατών της Crowdstrike».
Η Microsoft λέει ότι «η υποκείμενη αιτία έχει διορθωθεί
Η Microsoft αναφέρει ότι η «υποκείμενη αιτία» της μαζικής διακοπής της πληροφορικής έχει διορθωθεί για τις εφαρμογές της, αλλά οι «υπολειμματικές επιπτώσεις» συνεχίζουν να επηρεάζουν ορισμένες υπηρεσίες.
Η εταιρεία είχε δηλώσει προηγουμένως ότι το πρόβλημα οφειλόταν σε «μια ενημέρωση από μια πλατφόρμα λογισμικού τρίτου μέρους» – η οποία έχει πλέον επιβεβαιωθεί ως Crowdstrike.
Τα τεχνικά προβλήματα θα χρειαστούν «ημέρες» για να διορθωθούν
Οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο προειδοποιούν ότι, παρόλο που υπάρχει τώρα μια λύση, θα χρειαστεί τεράστιος όγκος εργασίας για να επανέλθουν οι υπολογιστές σε λειτουργία.
Το κακό λογισμικό της Crowdstrike προκαλεί στα συστήματα «μπλε οθόνη» και συντριβή, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούν να επανεκκινήσουν για να μεταφέρουν την καλή ενημέρωση στους υπολογιστές.
Ο ερευνητής Kevin Beaumont λέει: «Καθώς τα συστήματα δεν ξεκινούν πλέον, τα επηρεαζόμενα συστήματα θα πρέπει να ξεκινήσουν σε “Safe Mode”, για να αφαιρεθεί η ελαττωματική ενημέρωση.
«Αυτό είναι απίστευτα χρονοβόρο και θα πάρει μέρες στους οργανισμούς για να γίνει σε κλίμακα. Ουσιαστικά έχουμε ένα από τα περιστατικά πληροφορικής με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο παγκοσμίως που προκλήθηκε από έναν προμηθευτή κυβερνοασφάλειας».
Αεροπορικές εταιρείες, ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί και τράπεζες επηρεάζονται – συμπεριλαμβανομένου του Sky News στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο διέκοψε τη λειτουργία του.
Αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε όλο τον κόσμο αναφέρουν καθυστερήσεις, ενώ ορισμένες πτήσεις έχουν ανασταλεί.
Στην Αυστραλία, επηρεάζονται αεροδρόμια, καταστήματα και επικοινωνίες, ενώ ο Εθνικός Συντονιστής Κυβερνοασφάλειας της Αυστραλίας κάνει λόγο για «μεγάλης κλίμακας τεχνική διακοπή».
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρουν καθυστερήσεις.
Η Microsoft δηλώνει ότι συνεχίζει να αντιμετωπίζει «τις παρατεταμένες επιπτώσεις» της διακοπής λειτουργίας.
Οι πρώτες δυσλειτουργίες εμφανίστηκαν στις ΗΠΑ αργά την Πέμπτη και αποδόθηκαν σε βλάβη των υπηρεσιών της Microsoft, συμπεριλαμβανομένων των Azure και 365. Η Frontier Airlines, μονάδα της Frontier Group Holdings Inc. με έδρα το Ντένβερ, καθήλωσε τις πτήσεις της για πάνω από δύο ώρες και κατηγόρησε τα προβλήματα στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Microsoft. Η αεροπορική εταιρεία ήρε την πανελλαδική παύση των αναχωρήσεων και ξεκίνησε τη διαδικασία επανέναρξης των πτήσεων από τις 11 μ.μ. ώρα Νέας Υόρκης.
Το LSE Group, που διαχειρίζεται το χρηματιστήριο του Λονδίνου, δήλωσε ότι αντιμετωπίζει ένα παγκόσμιο τεχνικό πρόβλημα που εμποδίζει τη δημοσίευση ειδήσεων. Στην Ασία, οι Ιάπωνες χρήστες άρχισαν να αναφέρουν δυσλειτουργίες με υπηρεσίες όπως το Microsoft 365 – η διαδικτυακή σουίτα λογισμικού γραφείου της εταιρείας – το απόγευμα. Τα αεροδρόμια της Βομβάης και του Χονγκ Κονγκ επέστρεψαν στον χειροκίνητο έλεγχο των επιβατών.
Οι τελευταίες αποτυχίες ήρθαν αμέσως μετά την ανακοίνωση της Microsoft ότι είχε επιλύσει μια βλάβη στις υπηρεσίες cloud Azure.
Μια επίσημη ενημέρωση της υπηρεσίας Microsoft 365 που αναρτήθηκε στο X νωρίτερα μέσα στην ημέρα ανέφερε ότι «διερευνούμε ένα ζήτημα που επηρεάζει την ικανότητα των χρηστών να έχουν πρόσβαση σε διάφορες εφαρμογές και υπηρεσίες του Microsoft 365».
Εκπρόσωπος του υπουργού Εσωτερικών της Αυστραλίας δήλωσε ότι η διακοπή λειτουργίας φαίνεται να σχετίζεται με ένα ζήτημα στην παγκόσμια εταιρεία κυβερνοασφάλειας Crowdstrike, και ο εποπτικός φορέας κυβερνοασφάλειας της χώρας δήλωσε ότι δεν υπάρχουν πληροφορίες που να υποδηλώνουν ότι πρόκειται για επίθεση.
«Οι τρέχουσες πληροφορίες μας λένε ότι αυτή η διακοπή σχετίζεται με ένα τεχνικό ζήτημα με μια πλατφόρμα λογισμικού τρίτου μέρους που χρησιμοποιείται από τις επηρεαζόμενες εταιρείες», ανέφεραν σε δήλωσή τους.
Αξιωματούχοι της Αλάσκας δήλωσαν ότι πολλά τηλεφωνικά κέντρα 911 και μη έκτακτης ανάγκης δεν λειτουργούν σωστά.
Εν τω μεταξύ, στο αεροδρόμιο του Σίδνεϊ, οι πληροφορίες εξαφανίστηκαν από τους πίνακες αναχωρήσεων. Σε ανακοίνωση προς τους επιβάτες στον τερματικό σταθμό εσωτερικού, ο οικονομικός αερομεταφορέας Jetstar ανέφερε ότι ένα «πρόβλημα με τη Microsoft» σήμαινε ότι δεν μπορούσε να κάνει check-in στους επιβάτες ή να επιβιβαστεί στις πτήσεις του.
Η Virgin Australia δήλωσε επίσης στους ταξιδιώτες της ότι υπήρξε «πλήρης στάση των πτήσεων».
Οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ανέφεραν ουρές σε καταστήματα όπως τα Woolworths, με τα συστήματα πληρωμών να έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας.
Ο αυστραλιανός ιστότοπος Downdetector για τις διακοπές λειτουργίας δείχνει προβλήματα που αναφέρθηκαν από την Εθνική Τράπεζα της Αυστραλίας, την εταιρεία τηλεπικοινωνιών Telstra, την Google και άλλους.
Το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ είναι το τελευταίο που αναφέρει καθυστερήσεις.
Η διακοπή έχει αντίκτυπο στις πτήσεις που εκτελούνται από και προς το Σίπχολ», αναφέρει εκπρόσωπος, προσθέτοντας ότι δεν είναι ακόμη σαφές πόσες πτήσεις επηρεάζονται.
Εν τω μεταξύ, στο αεροδρόμιο Stansted του Λονδίνου, ορισμένα check-in γίνονται χειροκίνητα, αλλά «οι πτήσεις εξακολουθούν να εκτελούνται κανονικά».
Τα κύρια επιχειρησιακά μας συστήματα δεν επηρεάζονται», αναφέρει εκπρόσωπος, αλλά «ορισμένες υπηρεσίες μηχανημάτων πληρωμών λιανικής έχουν επηρεαστεί».
«Όλα δείχνουν ότι πρόκειται για ένα θέμα της Crowdstrike. Αν ήταν θέμα των Windows, θα ήταν ακόμη πιο διαδεδομένο», σχολιάζει ο Joe Tidy, ειδικός σε θέματα του κυβερνοχώρου. «Η ειρωνεία εδώ, βέβαια, είναι ότι το Crowdstrike είναι ένα προϊόν κυβερνοασφάλειας, σχεδιασμένο για να προστατεύει τα δίκτυα υπολογιστών από διακοπές λειτουργίας. Σε αυτή την περίπτωση φαίνεται ότι ήταν αυτό το λογισμικό που οδήγησε σε αυτά τα τεράστια προβλήματα».
Στη Νέα Ζηλανδία, το Διεθνές Αεροδρόμιο Christchurch αναφέρει ότι αντιμετωπίζει προβλήματα πληροφορικής σε διάφορα συστήματα, τα οποία ενδέχεται να επηρεάσουν τις αφίξεις και τις αναχωρήσεις των πτήσεων.
Περισσότερες αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια επηρεάζονται σε όλη την Ευρώπη
Τόσο η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa όσο και η αεροπορική εταιρεία SAS, που εδρεύει στη Σκανδιναβία, είναι οι τελευταίες αεροπορικές εταιρείες που ανέφεραν διαταραχές.
Συγκεκριμένα, η Lufthansa αναφέρει ότι, προς το παρόν, η ανάκτηση κρατήσεων της εταιρείας μπορεί να είναι περιορισμένη, αλλά επεξεργάζεται μια λύση.
Η SAS αναφέρει ότι οι υπηρεσίες της είναι πλήρως λειτουργικές, αλλά «τεχνικά ζητήματα» επηρεάζουν τη μηχανή κρατήσεων.
Το αεροδρόμιο της Πράγας έχει επίσης επηρεαστεί από τη διακοπή του συστήματος check-in και λέει ότι ορισμένες αναχωρήσεις από την πρωτεύουσα της Τσεχίας έχουν καθυστερήσει.
Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Eurowings αναφέρει επίσης ότι το ηλεκτρονικό της check-in δεν λειτουργεί επί του παρόντος.
Και στη Βόρεια Ιρλανδία, το Διεθνές Αεροδρόμιο του Μπέλφαστ αναφέρει ότι η διακοπή επηρεάζει το αεροδρόμιο, αλλά οι πτήσεις παραμένουν σε λειτουργία.
Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελβετίας στη Ζυρίχη αναφέρει επίσης ότι δεν επιτρέπεται η προσγείωση αεροσκαφών.
Επίσης, επηρεάζονται και τα συστήματα πληροφορικής των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού.
Η οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού αναφέρει ότι επηρεάστηκαν και οι λειτουργίες πληροφορικής της με μόλις μία εβδομάδα να απομένει για την έναρξη των Αγώνων – η επιτροπή λέει ότι έχει σχέδια έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Reuters.
Αναμένονται δυσλειτουργίες στην αεροπορική κίνηση στην Ελλάδα λόγω του μπλακ άουτ
Mε εφεδρικά συστήματα και επιπλέον συστήματα υποστήριξης που εφαρμόζονται σε ανάλογες περιπτώσεις αντιμετωπίζονται οι δυσλειτουργίες που έχουν δημιουργηθεί στις αερομεταφορές λόγω των προβλημάτων που ανέφερε η Microsoft.
Για την Ελλάδα, η αεροπορική κίνηση και η εξυπηρέτηση του ταξιδιωτικού κοινού συνεχίζει χωρίς ιδιαίτερα ζητήματα αν και όπως ανέφεραν πηγές του κλάδου στο newmoney.gr οι δυσλειτουργίες στη διάρκεια της ημέρας θα είναι δεδομένες λόγω και των ζητημάτων που αντιμετωπίζουν και στο εξωτερικό αεροπορικές και αεροδρόμια στα συστήματα κρατήσεών τους επηρεάζοντας αντίστοιχα και τις πτήσεις σε άλλες χώρες.
Το ζήτημα που έχει προκύψει λόγω των συστημάτων της Microsoft κατά τις πληροφορίες δεν αφορά εναέρια κυκλοφορία αλλά κυρίως διαδικασίες που πραγματοποιούνται στο έδαφος, π.χ. διαδικασίες check in, ελέγχου κ.τ.λ.. Εξ’ ού και έχουν ενεργοποιηθεί εφεδρικά συστήματα για τους ελέγχους, την ίδια στιγμή που καθυστερήσεις ήδη καταγράφονται σε πτήσεις με το επιπλέον δεδομένο ότι και τα αεροδρόμια προορισμών εξωτερικού π.χ. Βερολίνο, Ζυρίχη κ.α. μπορεί να αντιμετωπίζουν επιμέρους προβλήματα.
Παπαστεργίου για παγκόσμιο «ψηφιακό black out»: Γιατί δεν «χτυπήθηκε» η Ελλάδα
«Πολύ μεμονωμένα είναι στην Ελλάδα τα προβλήματα που προκάλεσε το «ψηφιακό black out» τόνισε στον ΣΚΑΪ 100,3 ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου ερωτηθείς για τη βλάβη που έχει πυροδοτήσει σωρεία προβλημάτων παγκοσμίως.
Όπως διευκρίνισε, στη χώρα μας η αναβάθμιση του επίμαχου λογισμικού θα γινόταν αργότερα, και γι’ αυτό δεν επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό τα συστήματα.
Σε ό,τι αφορά τους απλούς χρήστες των Windows ο υπουργός διευκρίνισε ότι το λογισμικό ασφάλειας χρησιμοποιείται από μεγάλες επιχειρήσεις, και γι’ αυτό δεν θα τους επηρεάσει.
Ο κ. Παπαστεργίου έκανε λόγο για πρόβλημα σε ενημέρωση ασφαλείας που έριξε το σύστημα σε «ατέλειωτη λούπα».