Οι κυρώσεις της Ευρώπης κατά του Πούτιν αύξησαν το εμπορικό πλεόνασμα της Ρωσίας ταχύτερα, λόγω των υψηλότερων τιμών της ενέργειας και φαίνεται ότι η εκτίναξη του φυσικού αερίου κοντά στα 180 ευρώ ανά μεγαβατώρα, θα συνεχίσει να τροφοδοτεί με χρήμα την πολεμική μηχανή του σφαγέα.
Γράφει ο Λουκάς Γεωργιάδης
Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν χθες είναι αποκαλυπτικά, καθώς το τελευταίο εξάμηνο το εμπορικό πλεόνασμα της Ρωσίας αυξήθηκε κατά 70 δισ. δολάρια και διαμορφώθηκε στα 138,5 δισ. δολάρια! Συνεπώς, έχει το περιθώριο να κάνει πολλά... παιχνίδια με τη διακοπή της ροής αερίου προς τη Δύση. Ακόμη και το κλείσιμο της στρόφιγγας για δύο, τρεις ή τέσσερις μήνες τον προσεχή χειμώνα! Η λειτουργίας του αγωγού Nord Stream 1 για λόγους... συντήρησης, έχει οδηγήσει την τιμή του "πράσινου" καυσίμου σε υπερδιπλάσια επίπεδα, σε σχέση με ένα μήνα πριν, καθώς όλοι φοβούνται ένα τέτοιο σενάριο. Έτσι, είναι πολύ ισχυρό το ενδεχόμενο, ο χειμώνας να βρει τους Ευρωπαίους... σουρωτήρια, οπότε η τροφοδότηση των πληθωριστικών τάσεων και των κοινωνικών εντάσεων, θα είναι αναπόφευκτη. Βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα ύδατα και ουδείς μπορεί να γνωρίζει τι θα ξημερώσει αύριο...
Οι φόβοι για ύφεση στην Ευρώπη, αλλά και οι χρησμοί της JP Morgan για παγκόσμια ύφεση και αναστάτωση στις αγορές ομολόγων και τα χρηματιστήρια, πιέζουν το πετρέλαιο, το οποίο βρίσκεται πλέον κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι. Αν μη τι άλλο, μια τέτοια εξέλιξη είναι πολύ ευχάριστη για τα... ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων, ωστόσο, αντανακλά τις... βίαιες εκτιμήσεις των αναλυτών περί συρρίκνωσης της παγκόσμιας ζήτησης, που είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε στασιμότητα ή ύφεση. Άλλωστε, βρισκόμαστε ήδη στη ζώνη του στασιμοπληθωρισμού.
Χθες, τα χρηματιστήρια παρουσίασαν μια αναλαμπή, η οποία δεν προσφέρεται για αισιόδοξες αναλύσεις, ενώ η απόλυτη ισοτιμία ευρώ-δολαρίου συνιστά νέο αρνητικό ρεκόρ 20 ετών για το κοινό νόμισμα. Αντανακλά δε τις αρνητικές προσδοκίες για τον προσεχή χειμώνα, αλλά και ολόκληρο το 2023. Φτηνό ευρώ σημαίνει φθηνότερες ευρωπαϊκές εξαγωγές, αλλά από την άλλη η ρευστότητα που θα εισρέει θα είναι πιο περιορισμένη και οι εισαγωγές ακριβότερες. Είναι μερικές από τις νέες... πινελιές στο σενάριο του τρόμου που προεξοφλούν οι αγορές.
Στα παραπάνω, ας προσθέσουμε και τις τεράστιες απώλειες που καταγράφουν τα κρυπτονομίσματα, καθώς έχουν γίνει "καπνός", πάνω από 2 τρισ δολάρια, με ό,τι συνεπάγεται κάτι τέτοιο για την ενεργοποίηση του ντόμινο πωλήσεων στα χρηματιστήρια, στα ομόλογα και προθεσμιακά συμβόλαια των πρώτων υλών και των αγροτικών προϊόντων. Πάντως, η πτώση των πρώτων υλών και των αγροτικών προϊόντων, δε θα μας... χάλαγε!
Η έκθεση της JP Morgan
Όπως τονίζει η JP Morgan (ο επικεφαλής της είχε μιλήσει προ 2 μηνών για "τυφώνα") στη χθεσινή της έκθεση, οι πιθανότητες ύφεσης στην παγκόσμια οικονομία έχουν αυξηθεί στο 40% και τα πράγματα κινούνται στην κόψη του ξυραφιού. Ο πληθωρισμός και η συνεχής άνοδος των επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες θα προκαλέσουν σοκ στις αγορές ομολόγων. Το καλό που προκύπτει από αυτήν την έκθεση είναι η εμπιστοσύνη στις προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας, καθώς το spread του δεκαετούς αναμένεται να υποχωρήσει στις 170 μονάδες βάσης τον Ιούνιο του 2023. Βέβαια, οι προβλέψεις αυτές κινούνται στη βάση της ανάλυσης των δεδομένων της τρέχουσας συγκυρίας Αύριο μπορεί να αλλάξουν προς το χειρότερο (που είναι το πιθανότερο) ή προς το καλύτερο (το οποίο είναι μάλλον απίθανο).
Για καλή μας τύχη, η Ελλάδα φαίνεται να είναι έξω από το κάδρο των πολύ αρνητικών συνεπειών, καθώς μας σώζουν η συγκριτικά πιο περιορισμένη εξάρτηση από το φυσικό αέριο, η έκρηξη του τουρισμού, οι επενδύσεις και οι πόροι των Ταμείων Ανάκαμψης-Ανθεκτικότητας και ΕΣΠΑ. Αν μπορέσουμε να τη βγάλουμε.,.. καθαρή αυτόν τον χειμώνα και διατηρηθεί η αναπτυξιακή δυναμική στην οικονομία, τότε έχουμε πολλούς λόγους να αισιοδοξούμε, μέσα στη γενικότερη μαυρίλα.
"Πράσινη" συμμαχία AEGEAN Airlines και ΕΛΠΕ
Όλα όσα συμβαίνουν στις αγορές και κυρίως στην ενέργεια, κινητοποιούν τις επιχειρήσεις, έτσι ώστε να προχωρήσουν στην εφαρμογή εναλλακτικών "θεραπειών" απεξάρτησης από τα καύσιμα που έχουν πάρει... φωτιά.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συμφωνία AEGEAN και Ελληνικών Πετρελαίων για την προμήθεια καυσίμων SAF για το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Το καύσιμο αυτό, σύμφωνα με τη δέσμευση της αεροπορικής εταιρείας, θα χρησιμοποιείται για τις πτήσεις που αναχωρούν από τη βάση της στη Θεσσαλονίκη. Περνάμε πλέον με καταιγιστικούς ρυθμούς στην "πράσινη εποχή" για λόγους ανωτέρας βίας. Αναμφίβολα, θέλουμε ακόμη πολλά χρόνια για να ολοκληρωθεί το νέο ενεργειακό μοντέλο και κυρίως να απεξαρτηθούμε από τις πηγές ενέργειας των Ρώσων και πολλών άλλων.
Τη συμφωνία AEGEAN και ΕΛΠΕ για το πρώτο πρόγραμμα χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels, SAF) σε πτήσεις στην Ελλάδα παρουσίασαν χθες ο Πρόεδρος της AEGEAN κ. Ε. Βασιλάκης και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κ. Α. Σιάμισιης, στους αρμόδιους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κ. Σκρέκα και Υποδομών και Μεταφορών κ. Κ. Καραμανλή, σε κοινή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ειδικότερα, ο Όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια, μέσω της θυγατρικής του ΕΚΟ, ανέλαβε να εξασφαλίσει την προμήθεια SAF στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» και η AEGEAN δεσμεύτηκε να χρησιμοποιεί SAF σε πτήσεις της που αναχωρούν από τη βάση της στη Θεσσαλονίκη, αποτελώντας την πρώτη ελληνική αεροπορική εταιρεία και μια από τις λίγες στην Ευρώπη που πραγματοποιεί πτήσεις σε τακτική βάση με βιώσιμα καύσιμα.
Με τη συμφωνία αυτή, οι δυο οργανισμοί ανοίγουν τον δρόμο για την έγκαιρη προσαρμογή της χώρας μας στους στόχους της επικείμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας για υποχρεωτική χρήση SAF 2% το 2025 σε όλες τις πτήσεις από τα αεροδρόμια της ΕΕ και θέτουν τα θεμέλια για να δημιουργηθούν οι αναγκαίες προϋποθέσεις που θα συμπεριλάβουν τη χώρα στον χάρτη των βιώσιμων αερομεταφορών. Παράλληλα κατά τη διάρκεια της συνάντησης, AEGEAN και EΛΠΕ επεσήμαναν την ανάγκη ένταξης των SAF στον εθνικό ενεργειακό και κλιματικό σχεδιασμό και κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις για τη στήριξη της ανάπτυξης και της χρήσης τους στην Ελλάδα, ενόψει και των επικείμενων ευρωπαϊκών δεσμεύσεων με αφετηρία το 2025 και εφεξής. Οι επιχειρήσεις "τρέχουν" παράλληλα με τις εξελίξεις και δεν θα αργήσει η ώρα, που θα είναι σε θέση να "τρέξουν" ταχύτερα από αυτές...