Η φιλόδοξη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να τερματίσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035 βρίσκεται πλέον υπό ασφυκτική πίεση. Οι αυξανόμενες αντιδράσεις από αυτοκινητοβιομηχανίες, πολιτικούς κύκλους και εθνικές κυβερνήσεις αναγκάζουν τις Βρυξέλλες να αναθεωρήσουν τους αυστηρούς στόχους εκπομπών ρύπων, βάζοντας σε κίνδυνο τη ναυαρχίδα της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Όπως αναφέρει το Politico, υπό την πίεση της αυτοκινητοβιομηχανίας, η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα χαλάρωση των στόχων εκπομπών CO₂ για το 2024, επιτρέποντας στις εταιρείες να συμμορφωθούν με μέσο όρο τριών ετών αντί για ετήσιο στόχο. Η απόφαση αυτή αποτελεί σημαντική νίκη για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που απειλούνταν με απώλειες δισεκατομμυρίων σε πρόστιμα για μη επίτευξη των στόχων.
Πίεση για αλλαγές από Γερμανία, Ιταλία και Πολωνία
Ενθαρρυμένες από την υποχώρηση της Κομισιόν, μεγάλες χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Πολωνία πιέζουν για ακόμα μεγαλύτερες εξαιρέσεις:
Η Γερμανία επιδιώκει να εξαιρεθούν τα e-fuels, συνθετικά καύσιμα που είναι πιο ακριβά από τα ορυκτά καύσιμα και παράγονται σε περιορισμένες ποσότητες.
Η Ιταλία προωθεί τα βιοκαύσιμα, παρότι περιβαλλοντικές οργανώσεις προειδοποιούν για επιπτώσεις όπως αποψίλωση δασών και διάβρωση εδαφών.
Η Πολωνία συντάσσεται με την Ιταλία, ζητώντας περισσότερες ευελιξίες για τα παραδοσιακά καύσιμα.
Ο διχασμός στην αυτοκινητοβιομηχανία
Δεν είναι όμως, όλοι οι κατασκευαστές ευχαριστημένοι. Η Volvo, η οποία ανήκει πλέον στην κινεζική Geely, εξέφρασε τη διαφωνία της με την αλλαγή των στόχων, δηλώνοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που «έχουν κάνει την προετοιμασία τους δεν πρέπει να τιμωρούνται από τελευταίες αλλαγές στη νομοθεσία».
Η Γαλλία συνεχίζει να στηρίζει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, αλλά υποστηρίζει τη χαλάρωση των φετινών στόχων εκπομπών ώστε να δοθεί χρόνος στις αυτοκινητοβιομηχανίες να προσαρμοστούν.
Η επόμενη μάχη: Αναθεώρηση του νόμου το 2024 αντί για το 2026
Οι αντίπαλοι της νομοθεσίας πανηγυρίζουν:
Ο Ιταλός Υπουργός Βιομηχανίας, Αντόλφο Ούρσο, χαρακτήρισε την εξέλιξη «την αρχή του τέλους για την παράνοια της Πράσινης Συμφωνίας».
Ο Τσέχος ευρωβουλευτής Φίλιπ Τουρέκ, από την ακροδεξιά ομάδα Πατριώτες για την Ευρώπη, δήλωσε ότι η απόφαση «βάζει ταφόπλακα» στην απαγόρευση των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ανησυχούν ότι οι επεμβάσεις στη νομοθεσία θα την καταστήσει άνευ σημασίας. Ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων, Μίκαελ Μπλος, προειδοποίησε ότι η Κομισιόν ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, υποκύπτοντας στις πιέσεις του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, που θέλει «να ξηλώσει ολοκληρωτικά την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης».Από την πλευρά τους, οι Σοσιαλιστές ανησυχούν ότι η επανεξέταση του νόμου το 2024 μπορεί να καταλήξει στην πλήρη κατάργησή του. «Πρέπει να είναι μια διαδικασία αναθεώρησης, όχι μια διαδικασία εγκατάλειψης», δήλωσε ο ευρωβουλευτής Φρανσουά Καλφόν.
Η μάχη για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με το 2035 να μοιάζει όλο και λιγότερο βέβαιο ως το σημείο μηδέν για τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης.