Ένα γνωστικό υπολογιστικό μοντέλο το οποίο έχει σχεδιαστεί για την ερμηνεία και κατανόηση των ανθρωπίνων συναισθημάτων ανέπτυξαν ερευνητές στη Φινλανδία.
Πειράματα σε ανθρώπους απέδειξαν την ικανότητα του μοντέλου να προβλέπει και να εξηγεί την εμφάνιση συναισθημάτων όπως η ευτυχία, η πλήξη και ο εκνευρισμός.
«Η προσέγγισή μας ανοίγει τον δρόμο για τον σχεδιασμό διαδραστικών συστημάτων που προσαρμόζονται στις συναισθηματικές καταστάσεις των χρηστών, βελτιώνοντας έτσι την εμπειρία και την εμπλοκή τους» έγραψαν οι ερευνητές της μελέτης.
«Αυτή η ασυμφωνία μπορεί να κάνει τις αλληλεπιδράσεις με τους υπολογιστές απογοητευτικές, ειδικά αν η μηχανή παραμένει ανυποψίαστη για τη συναισθηματική κατάσταση του χρήστη. Το μοντέλο μας μπορεί να ενσωματωθεί σε άλλα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να κατανοούν τα συναισθήματα και έτσι να σχετίζονται καλύτερα με τους χρήστες τους» εξήγησε ο ερευνητής.
Στο μέλλον, το μοντέλο θα μπορούσε να βοηθήσει τους υπολογιστές να προβλέπουν τη συμπεριφορά των χρηστών. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο υπολογιστής θα μπορούσε, για παράδειγμα, να δώσει στον χρήστη πρόσθετες οδηγίες ή να ανακατευθύνει την αλληλεπίδραση.
Οι χρήστες νιώθουν συχνά χαρά, εκνευρισμό και πλήξη κατά την αλληλεπίδρασή τους με τους υπολογιστές. Οι προηγμένες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα των χρηστών.
Το μοντέλο μπορεί να βελτιώσει την εμπειρία του χρήστη
Το νέο μοντέλο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε διάφορα περιβάλλοντα- από το γραφείο έως τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης- βελτιώνοντας την εμπειρία των χρηστών. Το σύστημα δεν προβλέπει τα συναισθήματα με βάση την παρατηρούμενη συμπεριφορά ή τα φυσιολογικά σήματα, αλλά παρέχει εξηγήσεις για τις αιτίες των προβλεπόμενων συναισθημάτων και την προσομοίωση διαφόρων σεναρίων, προκειμένου να διευκολυνθούν οι αλληλεπιδράσεις με τον χρήστη.
Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στα Πρακτικά του Συνεδρίου CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.