Ανησυχία για την πορεία των τιμών σε περίπτωση παρατεταμένης εκλογικής αβεβαιότητος, εκφράζουν κύκλοι της κυβέρνησης, αλλά και παράγοντες της αγοράς. Παρά την ραγδαία πτώση του πληθωρισμού από τον Οκτώβριο και επί έξι συνεχόμενους μήνες (από 12% τον περασμένο Σεπτέμβριο σε 4,6% τον Μάρτιο φέτος) το «δράμα» της ακρίβειας για το μέσο νοικοκυριό δεν έχει φτάσει στην «κορύφωση» και ο «Γολγοθάς» συνεχίζεται.
Και παρά τις αμφισβητήσεις που δέχτηκαν όμως, το “καλάθι” του υπουργείου Ανάπτυξης και οι έλεγχοι στην αγορά έχουν συμβάλει να έχει η Ελλάδα τον 5ο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρώπη. Η επίδρασή τους μπορεί και να δοκιμαστεί όμως λόγω προεκλογικής ραστώνης, ιδίως αν αυτή υπερβεί το δίμηνο και τυχόν μακρά υπηρεσιακή διακυβέρνηση.
Το πρόβλημα είναι ότι ενώ πέφτουν οι τιμές των καυσίμων που έβαλαν «φωτιά» στην αγορά, η «πυρκαγιά» απλώθηκε και καίει ακόμα. Ως ένα βαθμό, οι κρατικές επιδοτήσεις μαζί με τις αυξήσεις αποδοχών και επιδομάτων κατά τους τελευταίους μήνες, έριξαν «λάδι στη φωτιά», αφού (στιγμιαία τουλάχιστον) ενίσχυσαν την ζήτηση για κατανάλωση, ενώ οι αυξήσεις μισθών επιβάρυναν (σε μόνιμη βάση πλέον όμως) το λειτουργικό και παραγωγικό κόστος, το οποίο αποτυπώνεται και στην τελική τιμή καταναλωτή.
Με τα δεδομένα αυτά, ο πληθωρισμός τον Μάρτιο έκλεισε με άνοδο 4,6%. Τα καλά νέα είναι ότι μετά από ένα εφιαλτικό 2022, οι αυξήσεις στο φυσικό αέριο και το ηλεκτρικό ρεύμα έχουν ανακοπεί. Και συγκεκριμένα:
- το φυσικό αέριο που τον Σεπτέμβριο του 2022 είχε φτάσει σε… τριακονταπλασιασμό τιμής (+332% σε ετήσια βάση) φέτος πέφτει κατακόρυφα μήνα με το μήνα, με ρυθμούς 21,6% από Ιανουάριο σε Φεβρουάριο και 26,1% από Φεβρουάριο σε Μάρτιο.
- οι τιμές ηλεκτρικές ενέργειας που το καλοκαίρι πέρυσι αυξάνονταν με ρυθμούς 30% και 50% σε ετήσια βάση, το χειμώνα σταθεροποιήθηκαν και άρχισαν να υποχωρούν, φτάνοντας τον Μάρτιο να σημειώνουν μέχρι και 25,8% πτώση μέσα σε ένα μήνα, εν σχέσει με τον Φεβρουάριο.
Αυτή όμως είναι η μία μόνο όψη του νομίσματος. Στον αντίποδα:
- στον κλάδο της διατροφής, οι τιμές στο τραπέζι του Έλληνα καταναλωτή δεν δείχνουν καμία απολύτως τάση υποχώρησης καθώς κινούνται συνεχώς μεταξύ 13% έως 15% σε ετήσια βάση. Αλλά και από μήνα σε μήνα αυξάνονται διαρκώς, από μόλις 0,1% τον Μάρτιο αλλά 1% ως 1,5% σχεδόν όλο το τελευταίο οκτάμηνο.
- τάσεις ανατίμησης έχουν και τα καύσιμα, παρότι η τιμή του αργού πετρελαίου διεθνώς είχε πέσει πολύ σημαντικά. Η εξέλιξη αυτή είχε συμβάλει να ανοίξει και πάλι σε κάπως πιο φυσιολογικά επίπεδα η «ψαλίδα» τιμών μεταξύ βενζίνης και πετρελαίου κίνησης, αφού πριν λίγους μήνες είχαν φτάσει να πωλούνται ακόμα στην ίδια τιμή ή και ακόμα ακριβότερο το πετρέλαιο. Η στρέβλωση εκείνη που είχε διεθνή χαρακτηριστικά (καθώς η βιομηχανία «αντλούσε» περισσότερο πετρέλαιο σαν υποκατάστατο του φυσικού αερίου). Επιβάρυνε καθοριστικά όμως για μήνες τις τιμές αγαθών και υπηρεσιών που εξαρτώνται από το μεταφορικό κόστος λόγω ντίζελ.
Και ενώ οι τιμές στο πετρέλαιο κίνησης ανεβοκατεβαίνουν καθώς «ξεφουσκώνουν», οι τιμές στη βενζίνη έχουν άλλες τάσεις και χαρακτηριστικά: όπως οι τιμές του ηλεκτρικού καθορίζονται στο χρηματιστήριο Ενέργειας και του φυσικού αερίου TTF στο ολλανδικό χρηματιστήριο, αντίστοιχα για τις βενζίνες που πωλούνται στη χώρα μας καθορίζονται διεθνώς από τις τιμές PLATTS MED της Μεσογείου.
Με τα δεδομένα αυτά, σήμερα η τιμή της βενζίνης δεν έπεσε ποτέ ξανά κάτω από τα 1,8-1,9 ευρώ το λίτρο. Αντιθέτως κινείται ξανά αυξητικά και ετοιμάζεται να σπάσει το φράγμα των 2 ευρώ, χωρίς μάλιστα να συνοδεύεται -όπως αναφέρθηκε- από κρίση ακρίβειας σε αέριο και πετρέλαιο, οι οποίες συμπαρέσυραν προ μηνών τις τιμές της βενζίνης έως και στα 2,5 ευρώ το λίτρο σε κάποιες περιοχές της χώρας.