Ένα χτύπημα μη επανδρωμένου αεροσκάφους το οποίο σκότωσε Αμερικανούς στρατιώτες στην Ιορδανία και μια ξεχωριστή επίθεση σε τάνκερ στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησαν σε κλιμάκωση των εντάσεων στην περιοχή η οποία αποτελεί κλειδί για την παραγωγή ενέργειας και το παγκόσμιο εμπόριο.
Ο Λευκός Οίκος κατηγόρησε τις υποστηριζόμενες από το Ιράν οργανώσεις για την επίθεση εναντίον των Αμερικανών στρατιωτών, ενώ οι αντάρτες Χούθι ανέλαβαν την ευθύνη για την επίθεση στο τάνκερ.
Το Bloomberg συνέλεξε τις εκτιμήσεις και εντυπώσεις των αναλυτών όσον αφορά τις επιπτώσεις των γεωπολιτικών εντάσεων αυτών στην αγορά πετρελαίου:
Η αγορά πετρελαίου «είναι εκτεθειμένη σε πληθώρα κινδύνων οι οποίες πρόκειται να επηρεάσουν την προσφορά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο οικονομολόγος Βίσνου Βαράθαν, προσθέτοντας πως «παρά την εξασθένηση της ζήτησης, οι πιέσεις τις οποίες ασκεί η γεωπολιτική ενδέχεται να ωθήσουν τις τιμές του πετρελαίου σε αύξηση».
«Ο κυριότερος άγνωστος παράγοντας είναι το εάν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί της αποφασίσουν να προχωρήσουν σε κλιμάκωση των σχέσεων με το Ιράν, όπου οι εξαγωγές αργού έχουν αυξηθεί σε 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως», δήλωσε ο αναλυτής Νιλ Μπέβεριτζ, προσθέτοντας πως «οποιαδήποτε αυστηροποίηση των κυρώσεων θα μπορούσε να ασκήσει ανοδικές πιέσεις στις τιμές του πετρελαίου».
Rapidan Energy Group
Η επίθεση κατά των αμερικανικών στρατευμάτων στην Ιορδανία αποτελεί μία «ουσιαστική κλιμάκωση που θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών του πετρελαίου κατά $2/βαρέλι», δήλωσε ο πρόεδρος και ιδρυτής της εταιρείας και πρώην αξιωματούχος της αμερικανικής κυβέρνησης, Μπομπ ΜακΝάλι.
Vanda Insights
«Το ερώτημα είναι, γιατί δεν είδαμε το Brent να εκτοξεύεται προς τα 90 δολάρια ή υψηλότερα», δήλωσε η ιδρυτής της εταιρείας Βαντάνα Χάρι, υπογραμμίζοντας πως «θα έπρεπε να υπάρξει άμεσο χτύπημα σε κάποιο τάνκερ πετρελαίου της Μέσης Ανατολής ή στις υποδομές παραγωγής πετρελαίου για να εκτοξευθούν οι τιμές στα ύψη».
Σημειωτέον πως το Brent σημείωσε άλμα 1,5% το πρωί της Δευτέρας στην Ασία, πριν καταγράψει διόρθωση και κυμανθεί εκ νέου στα $84/βαρέλι.
Again Capital LLC
«Κανένας δεν επιζητεί μία εκτεταμένη πολεμική σύγκρουση», ανέφερε ο συνιδρυτής της εταιρείας, Τζον Κίλνταφ, προσθέτοντας πως «η ροή του πετρελαίου εξακολουθεί κανονικά, ενώ κανένα κοίτασμα δεν έχει μπει στο στόχαστρο των ένοπλων οργανώσεων. Παράλληλα, ορισμένα πλοία εξακολουθούν και περνούν από τη Διώρυγα του Σουέζ. Εάν υπάρξουν ενδείξεις χαλάρωσης των εντάσεων, οι τιμές θα υποχωρήσουν».
Το κόστος μεταφοράς και ασφάλισης θα αυξηθεί περαιτέρω εάν οι Χούθι συνεχίσουν να στοχοποιούν πετρελαιοφόρα, δήλωσε εκπρόσωπος της νοτιοκορεατικής εταιρείας διύλισης SK Innovation, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί λόγω της πολιτικής της εταιρείας. Η εταιρεία διύλισης δήλωσε ότι επί του παρόντος δεν χρησιμοποιεί τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας για να προμηθεύεται φορτία πετρελαίου.