Η ασθμαίνουσα κινεζική οικονομία αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για την αγορά εμπορευμάτων, δεδομένης της επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας στη μεγαλύτερη εισαγωγέα του κόσμου.
Τα εμπορεύματα έχουν καταγράψει μία σχετικά καλύτερη πορεία σε σχέση με τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία. Απελευθερωμένη από τους περιορισμούς της πανδημίας, η κατανάλωση των καυσίμων έχει αυξηθεί. Οι εκτιμήσεις πως η κινεζική κυβέρνηση θα αναγκαστεί να αυξήσει την παροχή κινήτρων για να ενισχύσει την ανάπτυξη, όπως και η εποχιακή ανάκαμψη της ζήτησης, έχουν ανορθώσει ορισμένους κλάδους της αγοράς.
Το αναπτυξιακό παρασκήνιο, όμως, παραμένει ανησυχητικό. Οι επενδυτές στη χώρα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν μία επιμηκυμένη κρίση στην αγορά ακινήτων, τον αποπληθωρισμό, τις μειωμένες εξαγωγές και την πτώση της ισοτιμίας του γουάν. Τα δομικά εμπόδια τα οποία καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση του Σι Τζινπίνγκ συμπεριλαμβάνουν την μετατροπή της οικονομίας από μία η οποία χρησιμοποιεί τις επενδύσεις ως κινητήριο μοχλό, σε μία η οποία χρησιμοποιεί την κατανάλωση. Αυτό, με τη σειρά του, θα αποδειχθεί θετικό για τους κλάδους των τροφίμων και των καυσίμων, αλλά όχι για τους τομείς των μεταλλευμάτων τα οποία χρησιμοποιούνται για την κατασκευή κτιρίων.
Η μόνη εξαίρεση στον κανόνα αυτό αποτελούν τα μεταλλεύματα τα οποία χρησιμοποιούνται για την ενεργειακή μετάβαση, όπως ο χαλκός, κάτι όμως το οποίο θα οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε μείωση της ζήτησης υδρογονανθράκων.
Χαλκός και αλουμίνιο
Οι τιμές των μεταλλευμάτων έχουν καταγράψει μείωση από τα υψηλά Ιανουαρίου, δεδομένης της επιβράδυνσης της οικονομίας. Η μείωση της κερδοφορίας των μεταλλουργείων και των κατασκευαστών το α’ εξάμηνο του έτους είναι και η χειρότερη εδώ και πάνω από μία δεκαετία.
Τα επικαιροποιημένα βιομηχανικά δεδομένα τα οποία αναμένεται να δημοσιευθούν σε λίγες ημέρες θα υποδείξουν περαιτέρω προβλήματα στον κλάδο.
Η μείωση της κερδοφορίας ιδιαίτερα των κατασκευαστών αλουμινίου αποτελεί αποτέλεσμα του αυξημένου ανταγωνισμού, ή ακόμα και του «πολέμου τιμών» σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως τόνισε και ο αναλυτής της Guotai Junan Futures Co., Γουάνγκ Ρονγκ.
Παράλληλα, τα αποθέματα χαλκού και αλουμινίου έχουν μειωθεί, με τα επίπεδα του πρώτου να κυμαίνονται σε κρίσιμα χαμηλά επίπεδα, σύμφωνα με την Goldman Sachs.
Σίδηρος και ατσάλι
Οι κατασκευές αποτελούν το 40% της συνολικής ζήτησης ατσαλιού της Κίνας, ενώ ο σίδηρος ο οποίος αποτελεί και το κύριο συστατικό στις υψικάμινους αποτελεί μέρος της παλιάς οικονομίας μεταλλευμάτων.
Οι εκτιμήσεις για κρατικήενίσχυση έχουν κρατήσει τις τιμές πάνω από τα $100/τόνο, αλλά τα προβλήματα του χρέους και των τοπικών κυβερνήσεων στη χώρα έχουν αντιστρέψει, πια, το αφήγημα της αύξησης των δημοσίων δαπανών.
Πετρέλαιο
Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου αποτέλεσαν μία ευχάριστη έκπληξη για το εμπορικό ισοζύγιο της Κίνας το α’ εξάμηνο, ενώ η φετινή αύξηση της ζήτησης αναμένεται να αποτελέσει το 40% της συνολικής παγκόσμιας. Η ανάκαμψη αυτή, όμως, ενδέχεται να έχει αρχίσει να επιβραδύνεται, λόγω της μείωσης των εισαγωγών από τα διυλιστήρια και την μετάβαση στην προσπάθεια μείωσης των αποθεμάτων τους.
Πάραυτα, η κατανάλωση ντίζελ στη χώρα περιορίζεται λόγω της ασθμαίνουσας βιομηχανικής δραστηριότητας, ενώ η ζήτηση για βενζίνη μειώνεται λόγω της γρηγορότερης επέκτασης των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο κινεζικός κλάδος των πετροχημικών κατέγραψε μία σπάνια μείωση κερδών και πωλήσεων το α’ εξάμηνο, ενώ παραμένει εξαρτημένος από τη σταθερότητα της αγοράς ακινήτων της χώρας.
Άνθρακας και φυσικό αέριο
Η αναπτυξιακή προοπτική της κινεζικής οικονομίας βασίζεται στην καύση άνθρακα. Το Πεκίνο έχει αυξήσει τόσο τις εισαγωγές όσο και την εγχώρια παραγωγή του αγαθού έτσι ώστε να ενισχύσει την καθ’ όλα απογοητευτική ανάκαμψη, δημιουργώντας μία υπερπροσφορά η οποία έχει κρατήσει τις τιμές χαμηλά.
Τώρα που το ζενίθ της ζήτησης για ηλεκτρικό κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού στη χώρα έχει περάσει, ορισμένες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής ενδέχεται να περιορίσουν τα αποθέματά τους, ασκώντας περαιτέρω πιέσεις στις αγορές.
Η Κίνα αναμένεται να περιορίσει και την εισαγωγή άνθρακα η οποία έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι, ενώ επιβραδυμένη αναμένεται να αποδειχθεί και η εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Χοιρινό
Το «άνοιγμα» της οικονομίας μετά από την στρατηγική «μηδενικών κρουσμάτων» της κινεζικής κυβέρνησης δεν αποτέλεσε τη δυναμική επανεκκίνηση την οποία ανέμεναν οι αναλυτές.
Τα νοικοκυριά, κατ’ αυτόν τον τρόπο, φαίνεται πως αποφεύγουν το αγαπημένο τους φαγητό, τη στιγμή που οι ανησυχίες όσον αφορά τη μελλοντική πορεία της οικονομίας αλλά και του καλαθιού του νοικοκυριού, αυξάνονται.
Η γενικότερα ασθενέστερη αγορά χοιρινού επηρεάζει την ευρύτερη κινεζική οικονομία, αφού, μέσω της επιρροής που ασκεί στο καλάθι του νοικοκυριού, παίζει μεγάλο ρόλο στα πληθωριστικά και σε αυτήν την περίπτωση αποπληθωριστικά δεδομένα.