Αυτό το καλοκαίρι έκλεισε με δύο μεγάλες μουσικές περιοδείες. Η περιοδεία Eras της Tέιλορ Σουίφτ, η οποία εκτείνεται σε πέντε ηπείρους, και η ανακοίνωση της περιοδείας επανένωσης των Oasis του επόμενου έτους στο Ηνωμένο Βασίλειο, αναφέρουν οι FT.
Η συμβολή της μουσικής στην παγκόσμια οικονομία φαίνεται μάλλον βαρετή. Ακόμη και στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, τους δύο μεγαλύτερους εξαγωγείς μουσικής στον κόσμο, το μερίδιό τους στο εθνικό εισόδημα είναι μικρότερο από 1%. Αυτό έχει αυξηθεί, σιγά-σιγά, από τη δεκαετία του 1970. Αλλά οι συνολικοί αριθμοί κρύβουν απότομες αλλαγές στη σύνθεση της συνεισφοράς της μουσικής.
Οι χρυσοφόρες περιοδείες
Πριν από μια γενιά, οι πωλήσεις άλμπουμ αντιπροσώπευαν τη μερίδα του λέοντος της συνεισφοράς της μουσικής, με τις περιοδείες απλώς ένα όχημα για την εμπορία του έργου ενός καλλιτέχνη. Σήμερα οι περιοδείες είναι ο headliner, αποτελώντας περίπου τα τρία τέταρτα της συνεισφοράς της μουσικής στο ΑΕΠ και το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος των καλλιτεχνών. Οι περιοδείες τώρα βγάζουν περισσότερα χρήματα από τις πωλήσεις και τις λήψεις άλμπουμ, με την περιοδεία Oasis να ενισχύει την επανακυκλοφορία του άλμπουμ του 1994.
Αυτή η μετατόπιση, από το προϊόν στην απόδοση, είχε προβλεφθεί πριν από 20 χρόνια από τον ελάχιστα γνωστό οικονομικό θεωρητικό David Bowie. Ο αείμνηστος οικονομολόγος του Princeton Alan Krueger το ονόμασε “Bowie Theory” στο βιβλίο του Rockonomics. Η δύναμή της έχει αυξηθεί σε σημείο που υπήρξε μια αναγνωρίσιμη επίδραση “Eras Tour” στο ΑΕΠ σε ορισμένες από τις μικρότερες χώρες που περιόδευσε φέτος η Taylor Swift, συμπεριλαμβανομένης της Σιγκαπούρης και της Σουηδίας.
Η κίνηση προς τα άυλα περιουσιακά στοιχεία συνέβαλε επίσης σε μια υπερηχητική ανισορροπία στο εισόδημα που ευνοεί ένα όλο και πιο συγκεντρωμένο σύνολο «σούπερ σταρ» όπως η Swift και οι Gallaghers. Η εμφάνιση μιας όλο και πιο άυλης και άνισης μουσικής βιομηχανίας προμηνύει ταυτόσημες τάσεις στην ευρύτερη οικονομία. Το φαινόμενο Bowie είναι πλέον μία από τις πιο ισχυρές οικονομικές και κοινωνικές, καθώς και μουσικές, δυνάμεις στον πλανήτη.
Τα εισιτήρια για τις δύο περιοδείες αποτέλεσαν επίσης πηγή διαμάχης, με χιλιάδες θαυμαστές των Oasis να απορρίπτονται, να εκδιώκονται ή, για τους τυχερούς, να… ταλαιπωρούνται στο online box office. Είναι περίεργο να έχουμε κάνει τόσο λάθος σε αυτό το σύστημα. Έχουμε χιλιάδες χρόνια εμπειρίας στις πωλήσεις εισιτηρίων. Ο βέλτιστος σχεδιασμός τους έχει μελετηθεί εκτενώς από μια λαμπερή σειρά νικητών του βραβείου Νόμπελ στα οικονομικά, όπως ο William Vickrey και ο Paul Milgrom.