Η μοναξιά αποτελεί πλέον παγκόσμια επιδημία, με εκατομμύρια ανθρώπους να αισθάνονται αποκομμένοι από το κοινωνικό τους περιβάλλον, παρά την τεχνολογική συνδεσιμότητα που προσφέρουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτό ακριβώς διαπίστωσε η 30χρονη Νικόλα Γκάνμπι, όταν μετακόμισε μετά την πανδημία στο Λονδίνο, σε μια πόλη εκατομμυρίων ανθρώπων, που όμως η δημιουργία αληθινών συνδέσεων ήταν πιο δύσκολη από ποτέ. Αντιμέτωπη με αυτή τη νέα κοινωνική απομόνωση, αποφάσισε να αναλάβει δράση.
Έτσι γεννήθηκε η Cliq, μια εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης που δεν επικεντρώνεται στο ατελείωτο scrolling, αλλά στη διοργάνωση συναντήσεων με βάση κοινά ενδιαφέροντα. Μέσα σε έναν χρόνο, η startup της έχει συγκεντρώσει χρηματοδότηση ύψους 646.000 δολαρίων και και έχει προσελκύσει τουλάχιστον 100.000 χρήστες παγκοσμίως, με βασικές αγορές σε ΗΠΑ, Αυστραλία και Μπαλί.
Η Γκάνμπι, η οποία κατάγεται από το Νότιγχαμ της Αγγλίας, μετακόμισε στο Λονδίνο το 2021 με τον σύντροφό της, Τζέισον Ίλιφ, μετά από μια περίοδο διαμονής στην Αυστραλία. Πίστευαν ότι θα ενταχθούν γρήγορα στο κοινωνικό περιβάλλον της πόλης, όμως η πραγματικότητα ήταν διαφορετική.
«Πώς γίνεται να βρίσκεσαι σε μια πόλη με εκατομμύρια ανθρώπους και να δυσκολεύεσαι να βρεις αληθινή σύνδεση;» αναρωτιέται. Οι προσπάθειές της να κοινωνικοποιηθεί ήταν άκαρπες. Οι εκδηλώσεις δικτύωσης για γυναίκες επιχειρηματίες της φάνηκαν πολύ «επαγγελματικές», οι εφαρμογές όπως το Bumble BFF υπερβολικά «απρόσωπες», ενώ οι ομάδες στο Facebook φάνταζαν ξεπερασμένες.
Σύντομα συνειδητοποίησε ότι δεν ήταν η μόνη που βίωνε αυτή τη μοναξιά. Έτσι, μαζί με τον Ίλιφ, αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια πλατφόρμα που θα έφερνε πραγματικά κοντά τους ανθρώπους. Σύμφωνα με το CNBC, το αποτέλεσμα ήταν η Cliq, η οποία ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2023 και προσφέρει τη δυνατότητα στους χρήστες να συμμετέχουν σε κοινότητες βασισμένες σε κοινά ενδιαφέροντα, όπως το τρέξιμο, η ανάγνωση, το Pilates και οι θρησκευτικές ομάδες.
Η «επιδημία μοναξιάς» και η ανάγκη για νέες λύσεις
Η Cliq έρχεται σε μια εποχή όπου η μοναξιά έχει χαρακτηριστεί ως παγκόσμια κρίση. Σύμφωνα με έρευνα της Gallup, το 2023 1 στους 5 ανθρώπους παγκοσμίως δήλωσε ότι αισθάνεται μοναξιά για «μεγάλο μέρος της ημέρας». Το αίσθημα αυτό συνδέεται με αυξημένα επίπεδα άγχους, θυμού και ακόμη και σωματικού πόνου.
«Είναι 100% ένα παγκόσμιο πρόβλημα», σημειώνει η Γκάνμπι. «Η πανδημία μας έκανε πιο εσωστρεφείς και φοβισμένους ως προς την κοινωνικοποίηση. Τώρα, όμως, υπάρχει μια έντονη επιθυμία για αυθεντική ανθρώπινη επαφή». Ωστόσο, πιστεύει ότι τα social media έχουν επιδεινώσει το πρόβλημα:
«Μέσα από τις οθόνες, νιώθουμε ότι είμαστε διαρκώς συνδεδεμένοι. Βλέπουμε τι κάνουν οι φίλοι μας ή οι influencers, αλλά στην πραγματικότητα δεν αλληλλεπιδρούμε ουσιαστικά μαζί τους. Η κοινωνική απομόνωση αυξάνεται συνεχώς, και καμία εφαρμογή δεν κάνει κάτι για να το αλλάξει».
«Ένα αληθινό κοινωνικό δίκτυο» – Η διαφορά της Cliq από τα social media
Η Γκάνμπι ξεχωρίζει τη διαφορά μεταξύ ενός social networking app και μιας κλασικής πλατφόρμας social media. Στην πρώτη κατηγορία ανήκει η παλιά εκδοχή του Facebook, όπου οι χρήστες αλληλοεπιδρούσαν μεταξύ τους. Αντίθετα, τα σημερινά social media (Instagram, TikTok) βασίζονται κυρίως στην κατανάλωση περιεχομένου.
«Θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα υβριδικό μοντέλο: πρώτα συνδέεσαι online και μετά γνωρίζεις ανθρώπους offline», εξηγεί η Γκάνμπι. Η εφαρμογή διευκολύνει ακόμη και τους πιο εσωστρεφείς ανθρώπους, καθώς οι συναντήσεις περιστρέφονται γύρω από μια συγκεκριμένη δραστηριότητα.
«Αν πας σε μια λέσχη τρεξίματος, μπορεί να είσαι ντροπαλός και να μη θες να μιλήσεις πολύ – αλλά μπορείς να μιλήσεις για το τρέξιμο. Σε μια λέσχη ανάγνωσης, δεν χρειάζεται να μιλήσεις για τον εαυτό σου, αλλά για το βιβλίο», εξηγεί. Η κοινή δραστηριότητα γίνεται το φυσικό σημείο εκκίνησης για μια νέα γνωριμία.
Μπορεί η τεχνολογία να περιορίσει τη μοναξιά;
Η απάντηση της Νικόλα Γκάνμπι είναι σαφής: ναι, αρκεί να χρησιμοποιηθεί σωστά. Η επιτυχία της Cliq δείχνει ότι οι άνθρωποι αναζητούν λιγότερη παθητική κατανάλωση και περισσότερη ουσιαστική κοινωνικοποίηση. Μήπως είναι αυτή η αρχή ενός νέου, πιο ανθρώπινου μοντέλου κοινωνικής δικτύωσης;