Πολλές είναι οι περιπτώσεις στις οποίες οι εργαζόμενοι κάνουν παράπονα σχετικά με τη νοοτροπία και την αντιμετώπιση που έχουν από τα αφεντικά τους. Αυτό δεν συμβαίνει απαραίτητα επειδή τα ίδια τα αφεντικά θέλουν να είναι ψυχροί και απότομοι- αλλά επειδή το να είσαι σπουδαίο αφεντικό είναι δύσκολο.
Ένας τομέας στον οποίο πολλά, αν όχι τα περισσότερα, αφεντικά δεν έχουν καλές επιδόσεις, είναι η επικοινωνία. Για παράδειγμα, το αφεντικό σας μπορεί να σας συμπαθεί και να θέλει να το συμπαθείτε και εσείς, οπότε μπορεί να μην θέλει να σας αναστατώσει ή να σας προσβάλει με το να μιλάει εξαιρετικά άμεσα για το πού υπολείπεστε ή υστερείτε. Ή, όπως και εσείς, μπορεί να είναι απασχολημένο και αγχωμένο, καθώς και εκείνα πολλές φορές έχουν αφεντικά, πολλή δουλειά και περίπλοκες ζωές. Για αυτούς τους λόγους ενδέχεται να μην επικοινωνεί αρκετά συχνά και να μην ζητά αρκετά ξεκάθαρα αυτά που θέλει. Μία άλλη περίπτωση είναι πως οι προϊστάμενοι μπορεί να μην αναγνωρίζουν ότι έχετε μεγάλα δυνατά σημεία, αλλά κάνετε λάθος δουλειά – και επομένως προσπαθείτε χωρίς μεγάλη επιτυχία, ενώ θα μπορούσατε να τα καταφέρετε τέλεια κάπου αλλού, σύμφωνα με το Business Insider.
Να λοιπόν πώς να διαχειριστείτε το αφεντικό σας:
Πρώτον, πάρτε του …συνέντευξη μέχρι να καταλάβετε με σαφήνεια και λεπτομέρεια τι θέλει να κάνετε – και γράψτε το. Περιγράψτε τον στόχο σας σε μια πρόταση και προσθέστε κουκκίδες για τυχόν συγκεκριμένα καθήκοντα, έργα και προθεσμίες. Δώστε αυτό στο αφεντικό σας και ζητήστε να σας κάνει ένα feedback. Αν έχετε μπερδευτεί ή δεν έχετε ξεκαθαρίσει κάτι, διευκρινίστε το. Στη συνέχεια συνεργαστείτε με το αφεντικό σας για να κατατάξετε τους στόχους και τα καθήκοντα κατά προτεραιότητα.
Bonus: Καταλάβετε ποιοι είναι οι στόχοι του αφεντικού σας και σκεφτείτε πώς μπορείτε να το βοηθήσετε να τους πετύχει.
Κανονίστε τακτικές συναντήσεις σε ημερήσια βάση (την οποία θα τηρείτε) και ζητήστε εποικοδομητική και λεπτομερή επικοινωνία μαζί του. Κάντε το αυτό με όποια συχνότητα βολεύει καλύτερα, αλλά οπωσδήποτε μία φορά το μήνα. Ενημερώστε το αφεντικό σας για κάθε σημαντική προθεσμία και έργο. Ζητήστε feedback. Μην αρκείστε σε απλά και αόριστα λόγια από το αφεντικό σας, όπως «Τα πας περίφημα». Αντίθετα, ζητήστε λεπτομέρειες. «Τι, συγκεκριμένα, κάνω καλά; Και τι μπορώ να κάνω καλύτερα;»
Διαχειριστείτε τις προσδοκίες του προϊσταμένου σας . Όλοι θέλουμε να κάνουμε τα αφεντικά μας ευτυχισμένα υποσχόμενοι να παραδώσουμε ό,τι ζητήσουν όποτε το θελήσουν. Αντισταθείτε στον πειρασμό να το κάνετε αυτό. Αντ’ αυτού, να είστε ρεαλιστές – και να δημιουργείτε αποθέματα για την ποσότητα, την ποιότητα και τον χρόνο. Στη συνέχεια, παραδώστε καλύτερα και περισσότερα απ’ όσα είπατε ότι θα παραδώσετε, πιο γρήγορα απ’ ό,τι είπατε ότι θα παραδώσετε. Αυτό θα αφήνει συνεχώς το αφεντικό σας θετικά έκπληκτο, κάτι που είναι πολύ καλύτερο από το να απογοητεύεστε και να απογοητεύονται.
Πολύ βοηθητικό θα ήταν να επανεξετάζετε τη λίστα που έχετε καταρτίσει τακτικά με το αφεντικό σας κοιτώντας το μέλλον σας και την εξέλιξή σας. Ζητήστε συγκεκριμένο feedback σχετικά με το τι και πώς τα καταφέρατε. Στη συνέχεια, επικεντρωθείτε στο τι θα ακολουθήσει. Προσπαθήστε να αναλαμβάνετε έργα που θα σας βοηθήσουν να αναπτύξετε τις δεξιότητες και την εμπειρία σας και θα σας βοηθήσουν να πετύχετε τους στόχους σας. (Καθώς κάνετε τη δουλειά σας, θα πρέπει να αναπτύσσετε ιδέες και ένα σχέδιο για το τι θέλετε να κάνετε στη συνέχεια. Μην το αφήνετε αυτό στο αφεντικό σας!). Αυτό μπορεί να σας φανεί άβολο στην αρχή, αλλά εσείς (και το αφεντικό σας) θα το συνηθίσετε. Και αν το αφεντικό σας δεν είναι σπουδαίο στην επικοινωνία και την οργάνωση, θα είναι ευγνώμων που το χειρίζεστε εσείς για λογαριασμό του.
Παρόλα αυτά, κάποιες από αυτές τις συμβουλές μπορεί να μην κυλήσουν ομαλά. Παρά τις προσπάθειές σας να καταλάβετε και να παραδώσετε αυτά που πρέπει, το αφεντικό σας μπορεί να είναι τόσο ασταθές που απλά δεν μπορεί να θέσει και να τηρήσει ρεαλιστικούς στόχους, να είναι κυκλοθυμικό ή κακό, να περνάει κάτι προσωπικό και να ξεσπάει πάνω σας, ή να έχει οποιοδήποτε άλλο «ελάττωμα».
Ένα κοινό και συνηθισμένο «ελάττωμα» στα αφεντικά είναι το λεγόμενο «Idea Guy» – το αφεντικό που σας λέει συνεχώς νέες ιδέες και περιμένει να τις υλοποιήσετε, προφανώς χωρίς να συνυπολογίζει το ότι ήδη έχετε πολλή δουλειά προσπαθώντας να υλοποιήσετε όλες τις ιδέες που είχε τις προηγούμενες περιόδους.
«Είμαι πολύ εξοικειωμένος με το στυλ των «Idea Guy»», επειδή έτσι είμαι και εγώ, δηλώνει ο Χένρι Μπλότζετ, πρώην διευθύνων σύμβουλος του Business Insider.
«Όταν ήμουν CEO του Business Insider, συνήθιζα να τρελαίνω τα μέλη της ομάδας μου με όλες τις ιδέες μου. Πίστευα ότι ήμουν χρήσιμος, έξυπνος και καλό αφεντικό λέγοντάς τους πώς θα μπορούσαμε να γίνουμε καλύτεροι. Και επειδή ήθελαν να πιστεύω ότι έκαναν καλή δουλειά – και δεν ήξεραν ακόμα πώς να με διαχειριστούν – συνήθως έγνεφαν και έλεγαν «ευχαριστώ» και έτρεχαν για να νομίζω πως εφαρμόζουν τις ιδέες μου».
«Αλλά μια μέρα, ένα από τα μέλη της ομάδας μου – η πρώην πρόεδρος του Business Insider, Τζούλι Χάνσεν – συνειδητοποίησε ότι, για να διατηρήσει τη λογική της και να σώσει την εταιρεία μας, έπρεπε να με διαχειριστεί. Έτσι, στην εβδομαδιαία μας συνάντηση, αφού είχα πετάξει ένα ακόμη σωρό ιδέες, η Τζούλι είπε: «Αυτές ακούγονται πολύ καλές ιδέες, Χένρι! Θα ήθελα πολύ να τις εφαρμόσω. Αλλά εργάζομαι ήδη στα τελευταία δώδεκα κρίσιμα έργα που συμφωνήσαμε. Και δεν έχω χώρο ή χρόνο για να αναλάβω κάτι περισσότερο. Οπότε… Πόση προτεραιότητα έχουν αυτές οι νέες ιδέες; Και είναι ιδέες… ή εντολές; Μου λέτε να σταματήσω να κάνω τα πράγματα που συμφωνήσαμε την προηγούμενη εβδομάδα για να κάνω χώρο για να κάνω αυτά τα νέα πράγματα; Και, αν μου το λέτε αυτό, ποια πρέπει να σταματήσω;»».
«Προφανώς δεν περίμενα να ακούσω κάτι τέτοιο για μένα και τις νέες μου ιδέες. Αυτή ήταν όμως μια πολύ σωστή κίνηση από την Τζούλι για την ίδια, αλλά και για την εταιρεία. Αφού εξετάσαμε τα έργα στα οποία εργαζόταν η Τζούλι, συνειδητοποίησα ότι καμία από τις νέες ιδέες μου δεν ήταν καλύτερη ή πιο σημαντική από αυτά που ήδη έκανε. Μου υπενθύμισε επίσης ότι η εργασία ήταν ήδη πολύ σκληρή για να εφαρμοστούν ταυτόχρονα οι νέες ιδέες που είχα σκεφτεί. Έτσι, αρχειοθέτησα όλες τις συναρπαστικές νέες ιδέες μου για το μέλλον», λέει ο Μπλότζετ.
«Αυτό σημαίνει να διαχειρίζεστε σωστά το αφεντικό σας».
«Αν θέλετε να πετύχετε, θα πρέπει να το κάνετε».