Κορυφαίοι CEO του τεχνολογικού κλάδου συνεχάρησαν, την περασμένη εβδομάδα, τον Ντόναλντ Τραμπ, για την εκλογή του ως Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών.
Ο Τιμ Κουκ της Apple, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ της Meta και ο Τζεφ Μπέζος της Amazon ήταν από τους πρώτους που έδωσαν δημόσια συγχαρητήρια στο νέο Πρόεδρο. Ωστόσο, μία απουσία ήταν ιδιαίτερα αισθητή: αυτή του CEO του TikTok, Σου Ζι Τσιού.
Η σιωπή του Τσιού δεν ήταν τυχαία. Από όλες τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, το TikTok αντιμετωπίζει την πιο άμεση και υπαρξιακή απειλή από την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τον Απρίλιο, ο Τζο Μπάιντεν έδωσε διορία στην μητρική εταιρεία του TikTok ByteDance, να πουλήσει την πλατφόρμα έως τις 19 Ιανουαρίου.
Σύμφωνα με το CNBC, ωστόσο, η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο μπορεί να αποτελέσει σανίδα «σωτηρίας» για τον Τσιού και το TikTok. Αν και τόσο οι Ρεπουμπλικάνοι, όσο και οι Δημοκρατικοί, υποστήριξαν τον νόμο του Μπάιντεν περί απαγόρευσης της κινεζικής πλαφόρμας τον περασμένο Απρίλιο, ο Τραμπ είχε εκφράσει αντίθετη άποψη κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας.
Σε συνέντευξή του τον Μάρτιο, αναγνώρισε τις ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια και την προστασία δεδομένων που εγείρει το TikTok, αλλά πρόσθεσε ότι η πλατφόρμα πέρα από τα μειονεκτήματά της, προσφέρει επίσης και αρκετά πλεονεκτήματα. Εκμεταλλευόμενος μάλιστα, την αβεβαιότητα γύρω από το μέλλον του TikTok στις ΗΠΑ, θέλησε να πείσει τους πολίτες να καταψηφίσουν την Καμάλα Χάρις.
Σε ανάρτησή του τον Σεπτέμβριο στην δική του πλατφόρμα, την Truth Social, δήλωσε: «Δεν θα πειράξουμε το TikTok, αλλά οι Δημοκρατικοί θα το κάνουν. Αν σας αρέσει το TikTok, βγείτε έξω και ψηφίστε Τραμπ».
Από την εκλογή του, ο Τραμπ δεν έχει αποκαλύψει δημόσια τα σχέδιά του για το TikTok, αλλά η Κάρολαιν Λίβιτ, εκπρόσωπος τύπου στην προεκλογική του καμπάνια, υποστήριξε πως ο νέος πρόεδρος «θα τα καταφέρει». «Ο αμερικανικός λαός επανεξέλεξε τον Πρόεδρο Τραμπ με ηχηρή διαφορά, δίνοντάς του εντολή να εφαρμόσει τις υποσχέσεις που έδωσε στην προεκλογική εκστρατεία», προσέθεσε.
Η ρητορική του νέου Προέδρου για το TikTok φάνηκε να αλλάζει μετά από συνάντησή του με τον δισεκατομμυριούχο Τζεφ Γιας, σημαντικό επενδυτή της πλατφόρμας και μέγα δωρητή των Ρεπουμπλικανών. Η επενδυτική εταιρεία του Γιας, Susquehanna International Group, κατέχει το 15% της ByteDance, ενώ ο ίδιος διατηρεί το 7%, αξίας περίπου 21 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η επιρροή του Γιας ενδέχεται να διαμορφώσει την πολιτική του Τραμπ απέναντι στο TikTok.
Στο μεταξύ, στο TikTok, ο Τσίου παρέμεινε σιωπηλός από τη νίκη του Τραμπ, όπως ακριβώς ήταν και την ημέρα των εκλογών. Η κινεζική εταιρεία μπορεί να ακολουθεί μια ουδέτερη προσέγγιση και μια στρατηγική αναμονής προς το παρόν, δήλωσε ο Λονγκ Λι, ειδικός στις κινεζικές επιχειρήσεις και αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Santa Clara. Ο Λι είπε ότι είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς τι θα κάνει ο Τραμπ. «Είναι επίσης αντίθετος. αυτό είναι που τον κάνει απρόβλεπτο», είπε ο Λι. «Μπορεί να πει ένα πράγμα και τον επόμενο χρόνο θα αλλάξει γνώμη».
«Το Facebook ήταν πολύ κακό για τη χώρα μας»
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Τραμπ, η Meta ίσως, είναι μεγαλύτερη απειλή για τον νέο πρόεδρο. Τον Μάρτιο, ο ίδιος χαρακτήρισε την ιδιοκτήτρια εταιρεία των Facebook και Instagram «εχθρό του λαού» και τόνισε ότι το Facebook «ήταν πολύ επιβλαβές για τη χώρα, ειδικά στις εκλογές». Ωστόσο, οι πρόσφατες φιλοφρονήσεις του Μαρκ Ζούκερμπεργκ προς τον Τραμπ ίσως έχουν αλλάξει αυτή την άποψη.
Παρά την αλλαγή στάσης του Τραμπ και τις πολιτικές πιέσεις, το μέλλον του TikTok στις ΗΠΑ παραμένει αβέβαιο. Αν και η υποστήριξη μιας απαγόρευσης μπορεί να κερδίσει πολιτικά οφέλη για τον Τραμπ, η δημοτικότητα της πλατφόρμας και η δική του παρουσία σε αυτήν ενδέχεται να επηρεάσουν την τελική του απόφαση. Ο ίδιος ο Τραμπ έχει συγκεντρώσει περισσότερους από 14 εκατομμύρια ακολούθους στο TikTok, γεγονός που υποδεικνύει ότι πιθανή απαγόρευση θα μπορούσε να μειώσει την επιρροή του στο κοινό.
Από τότε που κυκλοφόρησε τον λογαριασμό του TikTok τον Ιούνιο, ο Τραμπ έχει συγκεντρώσει πάνω από 14 εκατομμύρια οπαδούς. Δεδομένης της γνώσης του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Τραμπ μπορεί να μην θέλει να πάρει μια απόφαση που θα έχει ως αποτέλεσμα να χάσει την προσοχή του κοινού και την επιρροή που έχει κερδίσει στο TikTok, είπε ο Λι.