Δυο από τις μεγαλύτερες εταιρείες εστίασης που έχουν καταστήματα σε όλο τον κόσμο, η McDonald’s και η Starbucks έχουν πληγεί σημαντικά από τον πόλεμο μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς, καθώς όπως σημειώνουν με αφορμή τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων που ήταν κατώτερες των προσδοκιών, έπληξε τις πωλήσεις τους στο τέλος του περασμένου έτους.
Όπως μεταδίδει το CNBC, οι μετοχές της McDonald’s υποχώρησαν σχεδόν 4% στη συνεδρίασης της Δευτέρας στη Wall Street, αφού ανακοίνωσε ότι η επιβράδυνση των πωλήσεων στη Μέση Ανατολή συνέβαλε στην απώλεια εσόδων στο δ’ τρίμηνο του 2023. Η μετοχή της Starbucks παράλληλα, σημείωσε πτώση περίπου 2% πριν το σημερινό άνοιγμα της αγοράς, όταν η εταιρεία ανέφερε ότι ο πόλεμος έπληξε τις πωλήσεις της στις ΗΠΑ και τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους.
Τα μποϊκοτάζ σε McDonald’s και Starbucks
Οι δύο εταιρείες είναι δύο μόνο από τα δεκάδες παραδείγματα αμερικανικών εταιρειών, που δήλωσαν ότι η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έπληξε τις πωλήσεις τους – και πιθανότατα θα πλήξει τη ζήτηση και στα επόμενα τρίμηνα.
Υπενθυμίζεται μάλιστα, ότι η Starbucks υπέστη μποϊκοτάζ όταν η Starbucks Workers United, έκανε ανάρτηση υπέρ των Παλαιστινίων, οδηγώντας σε αντιδράσεις από υποστηρικτές του Ισραήλ. Η Starbucks προσπάθησε να αποστασιοποιηθεί από το tweet, το οποίο το σωματείο διέγραψε, και μήνυσε την Workers United για κατάχρηση του εμπορικού σήματος. Ο διευθύνων σύμβουλος της Starbucks Laxman Narasimhan, δήλωσε σήμερα ότι οι πωλήσεις της εταιρείας στη Μέση Ανατολή αντιμετώπισαν σοβαρά εμπόδια, αλλά τα μποϊκοτάζ έπληξαν και τα καταστήματά της στις ΗΠΑ. Οι πωλήσεις της αλυσίδας στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 5% στο τρίμηνο, αλλά η επισκεψιμότητα μειώθηκε. Η κάμψη στην επισκεψιμότητα στις ΗΠΑ προήλθε σε μεγάλο βαθμό από πελάτες που επισκέπτονταν μόνο περιστασιακά, σύμφωνα με τον Narasimhan. Η Starbucks επιδιώκει να αναζωογονήσει τη ζήτηση προσφέροντας πιο στοχευμένες προσφορές και εισάγοντας νέα ροφήματα, σύμφωνα με το CNBC.
Από την πλευρά της, η McDonald’s είδε τις πωλήσεις του τέταρτου τριμήνου να υποχωρούν στη Μέση Ανατολή, αφού το franchise της στο Ισραήλ προσέφερε εκπτώσεις σε στρατιώτες, προκαλώντας μποϊκοτάζ από πελάτες που αντιτίθενται στην επίθεση της χώρας στη Γάζα. Η Μέση Ανατολή αντιπροσωπεύει συνήθως περίπου το 2% των παγκόσμιων πωλήσεων της McDonald’s και το 1% των παγκόσμιων κερδών προ φόρων και τόκων, σύμφωνα με τον αναλυτή της TD Cowen, Andrew Charles.
Στο στόχαστρο ακτιβιστών δεκάδες εταιρείες
Ο διευθύνων σύμβουλος της McDonald’s Chris Kempczinski δήλωσε τη Δευτέρα ότι η εταιρεία είχε ασθενέστερες πωλήσεις στη Μέση Ανατολή και σε χώρες με μουσουλμανική πλειοψηφία, όπως η Μαλαισία και η Ινδονησία. Η Γαλλία, η οποία έχει τον μεγαλύτερο μουσουλμανικό πληθυσμό στην Ευρώπη, είχε επίσης ασθενέστερες πωλήσεις, αν και τα στελέχη δήλωσαν ότι οι αντιδράσεις στην τιμολόγηση συνέβαλαν επίσης στη χαμηλότερη ζήτηση.
Η McDonald’s δεν αναμένει ότι οι πωλήσεις της στη Μέση Ανατολή θα ανακάμψουν μέχρι να τελειώσει ο πόλεμος. «Ο συνεχιζόμενος αντίκτυπος του πολέμου στις τοπικές επιχειρήσεις αυτών των δικαιοδόχων είναι αποκαρδιωτικός και αβάσιμος», δήλωσε ο Kempczinski στους αναλυτές κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης της εταιρείας.
Σε αντίθεση με τη Starbucks, η McDonald’s δεν είχε καμία επίδραση στις πωλήσεις της στις ΗΠΑ. Πέρα από τη McDonald’s και τη Starbucks, ορισμένοι ακτιβιστές έχουν επίσης καλέσει σε μποϊκοτάζ ενάντια στην Domino’s Pizza, την Papa John’s, την Burger King την Restaurant Brands International και τηβ Pizza Hut της Yum Brands.
Η Yum Brands αναμένεται να ανακοινώσει τα τριμηνιαία αποτελέσματά της την Τετάρτη, ενώ η Restaurant Brands αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματά της στις 13 Φεβρουαρίου. Η Domino’s και η Papa John’s δεν αναμένεται να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου πριν από το τέλος του μήνα.