Μια πολύ σημαντική συμφωνία υπεγράφη στις 22 Ιουλίου μεταξύ της Ουκρανίας και της Ρωσίας οι οποίες συμφώνησαν την επανέναρξη της εξαγωγής σιτηρών. Στην Κωνσταντινούπολη, οι δύο πλευρές δεν υπέγραψαν συμφωνία μεταξύ τους, αλλά χωριστές συμφωνίες με την Τουρκία, με μάρτυρες του ΟΗΕ.
Η συμφωνία δημιουργεί ένα «κοινό κέντρο συντονισμού» στην Κωνσταντινούπολη, στελεχωμένο από τους εμπόλεμους, καθώς και από την Τουρκία και τον ΟΗΕ, για να επιθεωρεί πλοία που ταξιδεύουν από και προς τα ουκρανικά λιμάνια για να διασφαλιστεί ότι δεν φέρουν όπλα.
Παρά το γεγονός ότι η Ουκρανία χρησιμοποιεί και εναλλακτικές διαδρομές, μέσω σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων και φορτηγίδων στον Δούναβη, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και το θαλάσσιο εμπόριο. Σκοπός της συμφωνίας είναι να διευκολύνει την ασφαλή ναυσιπλοΐα της εξαγωγής σιτηρών και συναφών προϊόντων διατροφής και λιπασμάτων, από την Οδησσό, το Chornomorsk και το Yuzhny.
«Για την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, αυτά είναι σίγουρα καλά νέα. Επιτέλους, τα bulkers που έχουν παραμείνει κολλημένα στα ουκρανικά λιμάνια από τις 24 Φεβρουαρίου θα μπορούν να αποπλεύσουν ξανά, πιθανότατα φορτωμένα και το θαλάσσιο εμπόριο θα ξαναρχίσει ξανά», επισημαίνει ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, αναλυτής του ναυλομεσιτιού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Τα ναύλα για τα δρομολόγια της Μαύρης Θάλασσας πιθανότατα θα κινηθούν ανοδικά κυρίως λόγω των πολεμικών κινδύνων και των ασφαλιστικών επιπλοκών, καθώς υπάρχουν ακόμη πολλά νάρκες ποντισμένες στη Μαύρη Θάλασσα και απαιτούνται πρόσθετες εγγυήσεις για την ασφάλεια των πλοίων. Αλλά αυτό θα έχει πιθανώς μια μικρή θετική επίδραση ή ακόμη και καμία επίδραση στη μεγαλύτερη εικόνα των ναύλων ξηρού φορτίου» και προσθέτει:
«Το θαλάσσιο εμπόριο σιτηρών είναι περίπου το 4% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου και οι θαλάσσιες εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας ήταν περίπου το 10% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών σιτηρών το 2021. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν η Ουκρανία εξάγει την ίδια ποσότητα σιτηρών όπως το 2021, αυτό θα αντιπροσωπεύει μόνο το 0,4% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου, αλλά οι πραγματικές εξαγωγές θα είναι 70% -80% του 2021 στην καλύτερη περίπτωση, επομένως αυτό θα αντιπροσωπεύει στην πραγματικότητα λιγότερο από το 0,3% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου».
Σύμφωνα με την ανάλυση στην Ασία, οι εξαγωγές μόλυβδου και ψευδάργυρου από την Κίνα αυξήθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, καθώς η Δύση έχει έλλειψη από αυτά τα εμπορεύματα.
Η Κίνα έγινε εξαγωγέας επεξεργασμένου ψευδαργύρου τον Απρίλιο-Ιούνιο για πρώτη φορά από το 2014, με τις εξαγωγές εξευγενισμένου μολύβδου να βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2007 (YTD). Μετά από δύο χρόνια σιωπηρής εμπορικής δραστηριότητας, οι εξαγωγές εξευγενισμένου μόλυβδου της Κίνας άρχισαν να επιταχύνονται το τρίτο τρίμηνο του 2021. Η χώρα εξήγαγε 95.000 τόνους στον υπόλοιπο κόσμο πέρυσι και έχει ήδη εξάγει άλλους 88.000 τόνους φέτος, συμπεριλαμβανομένων 15.000 τόνων προς την Τουρκία τον Ιανουάριο και 30.000 τόνους στις Ηνωμένες Πολιτείες τον Ιούνιο.
Από την άλλη πλευρά, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα αναμένεται να μειωθούν σημαντικά καθώς συνεχίζεται η αναταραχή στον στεγαστικό τομέα. Σε αντίθεση με τη συνάντηση του Απριλίου, όπου οι ηγέτες συζήτησαν «τη στήριξη των τοπικών αρχών στη βελτίωση της πολιτικής ακινήτων», η πρόσφατη συνάντηση επικεντρώθηκε στη «σταθεροποίηση της αγοράς ακινήτων», χωρίς να αναφέρει συγκεκριμένα μέτρα.
Το σιδηρομετάλλευμα μετά από εβδομαδιαία άνοδο 20% που έφτασε σε επίπεδα κοντά στα 120 USD/τόνο, έκλεισε την εβδομάδα χαμηλότερα στα περίπου 117 USD/τόνο.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η αγορά ακινήτων της Κίνας πιθανότατα δεν θα επηρεάσει σημαντικά την αγορά ξηρού χύδην όγκου τους επόμενους μήνες, καθώς η κινεζική οικονομία εξακολουθεί να προσπαθεί για να βρει της δυναμική της.
Ναυλαγορές
Η περασμένη εβδομάδα ήταν δύσκολη για τις ναυλαγορές ξηρού φορτίου, με τον BDI να πέφτει σε επίπεδα που δεν είχαν παρατηρηθεί από τα μέσα Φεβρουαρίου 2022 κάτω από τις 2.000 μονάδες και να κλείνει την εβδομάδα στις 1.895 μονάδες.
Ο BCI έκλεισε στις 2.081 μονάδες σημειώνοντας πτώση 23% σε ετήσια βάση.
Ο BPI ήταν στις 2.051 μονάδες ελαφρώς χαμηλότερος σε σύγκριση με την προ-προηγούμενη εβδομάδα.
Ο BSI μειώθηκε κατά περίπου 5% και έκλεισε στις 1.971 μονάδες, το χαμηλότερο από τις 9 Φεβρουαρίου.
Τέλος, ο BHSI έκλεισε την εβδομάδα στις 1.173 μονάδες, σημειώνοντας μείωση περίπου 3% σε ετήσια βάση.
Δεξαμενόπλοια
Στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων δεν έχει ακόμη φανεί πώς η απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ θα τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο και εάν θα υπάρξουν περισσότερες κυρώσεις κατά της ρωσικής εμπορίας πετρελαίου.
Στις ΗΠΑ τα αποθέματα πετρελαίου δεν «ξαναχτίζονται» – παρά τις «εκταμιεύσεις» ρεκόρ από το στρατηγικό αποθεματικό της κυβέρνησης. Μετά από σχεδόν δύο χρόνια σημαντικής υποπαραγωγής αργού πετρελαίου, τα επίπεδα αποθεμάτων παρέμειναν σε γενικές γραμμές σταθερά τις τελευταίες 8-10 εβδομάδες, υποδηλώνοντας ότι η παραγωγή και η κατανάλωση έχουν πλησιάσει σε μια ισορροπία, αλλά δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι αρχίζουν να ανεβαίνουν σε πιο άνετα επίπεδα. Από την άλλη πλευρά, το Ιράκ αγωνίζεται να αυξήσει την παραγωγή και τις εξαγωγές πετρελαίου του.
Μετά την αύξηση της ποσόστωσης βάσει της συμφωνίας του ΟΠΕΚ +, το Ιράκ πρέπει να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου του, αλλά οι γερασμένες τερματικές εγκαταστάσεις του Κόλπου και οι υποβαθμισμένοι αγωγοί που συνδέουν τον τερματικό σταθμό με τις προβλήτες φόρτωσης, εμποδίζουν οποιαδήποτε σημαντική αύξηση της παραγωγής πετρελαίου.
Οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράκ εξακολουθούν να είναι κάτω από τα προ πανδημίας υψηλά επίπεδα και δεν υπάρχει περίπτωση να επιτευχθούν οι στόχοι που τέθηκαν από τον ΟΠΕΚ + στο εγγύς μέλλον.
Επιπλέον, ο BDTI έκλεισε την εβδομάδα με πτώση 1,28% στις 1.466 μονάδες έχοντας 4 στις 5 ημέρες με αρνητικές συνεδρίες, αλλά αντίθετα η BCTI έκλεισε την εβδομάδα με άνοδο 3,57% στις 1.363 μονάδες, έχοντας 5 θετικές συνεδρίες.