Σε μία ταραχώδη εποχή μακράς διάρκειας έχει εισέλθει η παγκόσμια ναυτιλία χωρίς κανείς να μπορεί να προβλέψει πότε θα βγει το ουράνιο τόξο σπάζοντας την μουντάδα του γκρίζου ουρανού.
Ασταθής η κατάσταση της θαλάσσιας ασφάλειας με επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αναζωπυρώθηκε η σομαλική πειρατεία ενώ γίνονται και ιρανικές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία επηρεάζουν τις διεθνείς ναυτιλιακές οδούς που είναι κρίσιμες για την παγκόσμια οικονομία.
Παρά τις προσπάθειες των ΗΠΑ και των συμμάχων τους να διαφυλάξουν αυτά τα ύδατα μέσω επιχειρήσεων όπως η Prosperity Guardian υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και η επιχείρηση Aspides της ΕΕ στην Ερυθρά Θάλασσα/κόλπο του Άντεν, μαζί με την επιχείρηση Atalanta της ΕΕ στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, οι προσπάθειες αυτές δεν έχουν μέχρι στιγμής αποδειχθεί αποτελεσματικές όσον αφορά τη διασφάλιση της ελεύθερης ροής του εμπορίου στην περιοχή, ιδίως όσον αφορά την Ερυθρά Θάλασσα.
Εκτός από τις απειλές από τους Χούθι και τη σομαλική πειρατεία, οι αμερικανικές συστάσεις καλύπτουν επίσης τους κινδύνους από τις ιρανικές δυνάμεις στον Περσικό Κόλπο, τα Στενά του Ορμούζ, τον Κόλπο του Ομάν και την Αραβική Θάλασσα.
Η συμβουλευτική της MARAD απαριθμεί αρκετά περιστατικά μόνο από το περασμένο έτος, συμπεριλαμβανομένης της ιρανικής κατάσχεσης τον Απρίλιο του 2023 του δεξαμενόπλοιου Suez Rajan με σημαία Νήσων Μάρσαλ στον Κόλπο του Ομάν.
Το ίδιο πλοίο, που μετονομάστηκε σε St. Nikolas, κατασχέθηκε ξανά στην Αραβική Θάλασσα τον Ιανουάριο του 2024. Επιπλέον, τον Μάιο του 2023, το Ιράν κατέλαβε το δεξαμενόπλοιο Niovi με σημαία Παναμά στο Στενό του Ορμούζ.
«Οι ιρανικές δυνάμεις έχουν χρησιμοποιήσει μικρές βάρκες και ελικόπτερα κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων επιβίβασης και έχουν επιχειρήσει να εξαναγκάσουν εμπορικά πλοία να εισέλθουν στα ιρανικά χωρικά ύδατα», αναφέρει η συμβουλευτική των ΗΠΑ.
Η συμβουλή της MARAD συνιστά στα πλοία να επιβεβαιώσουν την τήρηση του διεθνούς δικαίου σε περίπτωση προσέγγισης από ιρανικές δυνάμεις και να παραμείνουν όσο το δυνατόν μακρύτερα από τα χωρικά ύδατα του Ιράν χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Μια άλλη σημαντική εξέλιξη που περιλαμβάνεται στη συμβουλευτική είναι η δημιουργία του Κοινού Κέντρου Ναυτιλιακών Πληροφοριών Ερυθράς Θάλασσας/ Κόλπου του Άντεν (JMIC). Η συμβουλευτική περιγράφει αυτό ως μια συλλογική προσπάθεια που αποσκοπεί στην παροχή επικαιροποιημένων εκτιμήσεων απειλών και αναφορών περιστατικών για τη βελτίωση του συντονισμού της αντίδρασης.
Η συμβουλευτική τονίζει τη σημασία της επαγρύπνησης και της εφαρμογής μέτρων ασφαλείας επί του σκάφους, συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης κατάλληλης επιφυλακής, της προετοιμασίας για την αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης και της τήρησης των κατευθυντήριων γραμμών της αμερικανικής ακτοφυλακής για τη δραστηριοποίηση σε ύδατα υψηλού κινδύνου.