Στις 11 Οκτωβρίου του 2022, την ημέρα που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) προειδοποιούσε για «μαύρα σύννεφα» στον ορίζοντα, η μεγαλύτερη εταιρεία πολυτελώς ειδών παγκοσμίως σημείωσε πωλήσεις – έκπληξη, υποδηλώντας ότι η «όρεξη» των πλούσιων για… luxury αγορές δεν έχει τελειώσει.
Η Lous Vuitton Moet Hennessy (LVMH), εταιρεία – σήμα κατατεθέν για τις καταναλωτικές συνήθειες των πιο ευκατάστατων, κατάφερε να ικανοποιήσει πλήρως τους αναλυτές, εμφανίζοντας αυξημένα κέρδη και έσοδα. Παρά τις ανησυχίες για επερχόμενη ύφεση στη Δύση.
Μιλώντας με διάφορους αναλυτές, ο οικονομικός διευθυντής του γαλλικού κολοσσού, Ζαν-Ζακ Τζιόνι, έκανε λόγο για «διαζύγιο» μεταξύ των οικονομικών θεμελιωδών στοιχείων και της βιομηχανίας του luxury, το οποίο πλέον «δεν αποτελεί “εκπρόσωπο” της οικονομίας». «Πουλάμε σε ανθρώπους, οι οποίοι έχουν τη δική τους συμπεριφορά. Δεν είναι απαραιτήτως ευθυγραμμισμένη με την οικονομία».
Με άλλα λόγια, ενώ στα τρόφιμα οι καταναλωτές μετράνε το κάθε κέρμα και δυσανασχετούν σε κάθε ανατίμηση, η Louis Vuitton έχει το περιθώριο να αναπροσαρμόσει ανοδικά τις τιμές, χωρίς αυτό να επηρεάσει τη ζήτηση για τα προϊόντα της.
Ακόμη ένας παράγοντας, ο οποίος έχει επίσης διαδραματίσει ρόλο, είναι η χαλάρωση των περιορισμών της Covid, έπειτα από δύο χρόνια lockdowns, τεστ και εμβολίων. «Μετά την Covid, υπάρχει μια αγοραστική αντεπίθεση, καθώς οι καταναλωτές λένε στον εαυτό τους “είμαι θνητός και η ζωή είναι σύντομη”» τονίζει ο Γκαχούτσα Κρετζ, καθηγητής μάρκετινγκ στο HEC Paris.
Η «απόβαση» των Αμερικανών
Αυτό ακριβώς ισχύει και στην περίπτωση των πλούσιων Αμερικανών, οι οποίοι ταξιδεύουν σωρηδόν φέτος στην Ευρώπη. Με το δολάριο να είναι ακριβότερο από το ευρώ -για πρώτη φορά έπειτα από δύο 10ετίες- δεν έχουν πρόβλημα να περιμένουν στην ουρά προκειμένου να αγοράσουν μια τσάντα Chanel αξίας 9.000 ευρώ από τη Rue Cambon στο Παρίσι ή να μείνουν στο Cheval Blanc έναντι 55.000 ευρώ ανά βραδιά.
Για παράδειγμα, μία τσάντα Hermes Kelly πουλήθηκε στην τιμή των 352.800 ευρώ σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s, η οποία έλαβε χώρα πριν έναν μήνα στη γαλλική πρωτεύουσα.
Από το 2007 και έκτοτε, η LVMH έχει καταγράψει μόλις δύο χρονιές μείωσης των οργανικών εσόδων. Το 2009, αμέσως μετά την παγκόσμια κρίση, και το 2020, όταν «χτύπησε» η πανδημία. Και στις δύο περιπτώσεις, ακολούθησε μια περίοδος ισχυρής ανάκαμψης.