Το αζέρικο αέριο υποδέχεται η Ελλάδα και η Βουλγαρία, καθώς ξεκίνησε η ροή των πρώτων ποσοτήτων, μέσω του σημείου διασύνδεσης με τον ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία και αντίστοιχα στην Ιταλία, μέσω του σημείου διασύνδεσης με την SNAM Rete Gas στο Melendugno.
H ΔΕΠΑ είναι ένας από τους εννέα διεθνείς αγοραστές που το 2013 σύναψαν συμφωνία με την αζέρικη SOCAR και την Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για την προμήθεια αερίου που θα προκύψει από την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του ομώνυμου κοιτάσματος.
Πρόκειται για μία συμφωνία 25ετούς διάρκειας με ετήσιες ποσότητες που ανέρχονται σε 1 bcm και ένα έργο με σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη, στη διαφοροποίηση του ενεργειακού ανεφοδιασμού, καθώς και στην επίτευξη των στόχων της απανθρακοποίησης.
Μέσω της αξιοποίησης του κοιτάσματος, το φυσικό αέριο θα μεταφέρεται από το Αζερμπαϊτζάν για πρώτη φορά απευθείας στην ΕΕ, ανοίγοντας το Νότιο Διάδρομο.
Συνολικά, θα μεταφέρονται ετησίως 16 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, με αγωγούς συνολικού μήκους 3.500 χλμ, μέσω του Αζερμπαϊτζάν, της Γεωργίας, της Τουρκίας, της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Αλβανίας και από εκεί υποθαλάσσια από την Αδριατική Θάλασσα, στην Ιταλία.
Σύμφωνα με στελέχη του TAP, μέσα στο επόμενο καλοκαίρι προβλέπεται να ξεκινήσει και η δεύτερη φάση του market test, η οποία θα επιτρέψει την μελλοντική επέκταση του αγωγού και τη δυνατότητα ακόμη και διπλασιασμού της δυναμικότητάς του σε 20 bcm/a (δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο).
Ο αγωγός TAP μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Σάχ Ντενιζ 2 του αζέρικου τμήματος της Κασπίας Θάλασσας προς την Ευρώπη.
Ο μήκους περίπου 878 χλμ. αγωγός συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Νότια Ιταλία.
Ο TAP πρόκειται να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα σημεία εξόδου του ΤΑΡ στην Ελλάδα και την Αλβανία και η προσγειάλωση του αγωγού στις ακτές της Ιταλίας παρέχουν πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά αζέρικου αερίου στις ευρύτερες ευρωπαϊκές αγορές.
Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).