Η Procter & Gamble ανακοίνωσε τα πιο πρόσφατα επιτεύγματα της εταιρείας σχετικά με τα υλικά συσκευασίας που ενθαρρύνουν την κυκλική οικονομία στην Ευρώπη. Τα αποτελέσματα αυτά εντάσσονται στο πλαίσιο των στόχων της εταιρίας “Αmbition 2030” που περιλαμβάνουν ανάμεσα σε άλλα τη μείωση της χρήσης πρωτογενούς πλαστικού στις συσκευασίες κατά 50% και την επίτευξη 100% ανακυκλώσιμων ή επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών ως το 2030.
Σε πλήρη ευθυγράμμιση με το ευρωπαϊκό σχέδιο πράσινης ανάκαμψης και τη φιλοδοξία μετάβασης σε μια πιο κυκλική οικονομία, η P&G ήταν η πρώτη εταιρεία ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) που εντάχθηκε στην πρωτοβουλία RecyClass, μια διαδικασία πιστοποίησης που συμβάλλει στην προσπάθεια να γίνουν οι πλαστικές συσκευασίες μέρος της κυκλικής οικονομίας, με δυνατότητα ιχνηλάτησης των υλικών σε όλο το μήκος της παραγωγικής και καταναλωτικής αλυσίδας. Η P&G πέτυχε ρεκόρ εγκρίσεων, λαμβάνοντας 12 εγκρίσεις προϊόντων και τεχνολογίας στον τομέα της συσκευασίας στις κατηγορίες περιποίησης μαλλιών, φροντίδας για το σπίτι και φροντίδας για τα ρούχα, οι οποίες επιβεβαιώνουν ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα πληρούν τα κριτήρια σχεδίασης με γνώμονα την ανακυκλωσιμότητα, όπως αυτά καθορίζονται από την πρωτοβουλία RecyClass.
Τα προϊόντα ξυρίσματος Gillette και Venus της P&G κινούνται με αλματώδη βήματα για την εξάλειψη 545 τόνων πλαστικού –ποσότητας που ισοδυναμεί με περισσότερα από 55 εκατομμύρια πλαστικά μπουκάλια νερού– μέσα σε ένα έτος, μέσω της μετάβασης σε ανακυκλώσιμες χάρτινες συσκευασίες, με απώτερο στόχο την ελαχιστοποίηση των απορριμμάτων. Τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences και Aussie κυκλοφόρησαν σε μεγάλη κλίμακα με μια νέα επαναχρησιμοποιούμενη φιάλη από 100% αλουμίνιο, μαζί με ανακυκλώσιμη σακούλα αναπλήρωσης προϊόντος, η οποία κατασκευάζεται με 60% λιγότερο πλαστικό. Με αυτόν τον τρόπο, οι καταναλωτές μπορούν να μεγιστοποιήσουν τον κύκλο ζωής των προϊόντων. Επιπλέον, τα υψηλότερα επίπεδα ανακυκλωμένου περιεχομένου συνεπάγονται μικρότερη εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα. Πλέον, κάθε χρόνο αξιοποιούνται πάνω από 10.000 τόνοι ανακυκλωμένου πλαστικού σε όλα τα προϊόντα φροντίδας ρούχων και σπιτιού Fairy, Mr Proper, Swiffer και Lenor της P&G.
«Τον τελευταίο χρόνο έχουν αλλάξει πολλά. Ωστόσο, η δέσμευσή μας να υλοποιούμε και να ενθαρρύνουμε θετικές αλλαγές μέσω του δικτύου διανομής, των προϊόντων μας και των συνεργασιών μας, παραμένει αμετάβλητη», δήλωσε η Virginie Helias, Chief Sustainability Officer της P&G. «Καινοτομούμε ώστε να επιταχύνουμε την ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας. Εκφράσεις αυτής της δέσμευσης είναι η συμμετοχή μας στο πρωτοποριακό πρόγραμμα «έξυπνης διαλογής» Holy Grail, η μείωση της χρήσης πρωτογενούς πλαστικού, η αύξηση της χρήσης ανακυκλωμένων υλικών και η ανάπτυξη εναλλακτικών συσκευασιών αναπλήρωσης προϊόντος σε μεγάλη κλίμακα. Πρόκειται για έναν συνδυασμό καινοτομίας και συλλογικής δράσης».
Η ανακυκλώσιμη συσκευασία είναι συχνά το πιο κοινό σημείο εκκίνησης για την ευαισθητοποίηση σε σχέση με την έννοια της κυκλικής οικονομίας. Η βελτίωση των ποσοστών ανακύκλωσης είναι αναγκαία προκειμένου να τεθούν οι βάσεις για μια νέα ζωή των υλικών. Με πρωτεργάτη του έργου την P&G το 2015, το Holy Grail αποτελεί μια βραβευμένη τεχνολογία που σχεδιάστηκε έτσι ώστε να αναβαθμίσει τη διαλογή απορριμμάτων συσκευασίας στην ΕΕ, με στόχο τη βελτίωση τόσο της ποιότητας όσο και της ποσότητας του ανακυκλωμένου πλαστικού. Η συγκεκριμένη τεχνολογία υδατοσήμανσης κερδίζει έδαφος και σήμερα επεκτείνεται χάρη στην ένταξή της στις βασικές πρωτοβουλίες της AIM, της Ευρωπαϊκής Ένωσης Επώνυμων Προϊόντων. Περισσότερες από 120 εταιρείες συμμετέχουν σε αυτό το πρωτοποριακό έργο. Εκτός από τη διαλογή, άλλοι βασικοί άξονες της πρωτοβουλίας είναι η διαχείριση δεδομένων και η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. Η αύξηση της συμμετοχής των καταναλωτών και η υιοθέτηση προηγμένων τεχνολογιών διαλογής είναι απαραίτητες για τη βελτίωση των ποσοστών ανακύκλωσης στην Ευρώπη. Η P&G ευελπιστεί ότι αυτή η προσπάθεια ανάδειξης των τεχνολογικών δυνατοτήτων θα ενσωματωθεί στα σχέδια μεταρρύθμισης της οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας. Πέρα από την αποτελεσματική διαλογή, προκειμένου να καταστεί δυνατή η περαιτέρω ενίσχυση της κυκλικότητας απαιτείται η χρήση εύκολα ανακυκλώσιμων υλικών σε μεγάλη κλίμακα. Η εγγύηση ότι μια συσκευασία παραμένει λειτουργική ενώ παράλληλα πληροί τις απαιτήσεις των συστημάτων ανακύκλωσης σε πανευρωπαϊκή κλίμακα είναι ζωτικής σημασίας για την P&G σε επίπεδο καινοτομίας.
Στην Ευρώπη, τα προϊόντα της P&G για τη φροντίδα των ρούχων και του σπιτιού, μεταξύ των οποίων οι σακούλες με ταμπλέτες Ariel, Lenor και Dash και οι σακούλες με κάψουλες Fairy για πλυντήρια πιάτων, άρχισαν να εγκαταλείπουν την πολυστρωματική, μη ανακυκλώσιμη, εύκαμπτη συσκευασία προς χάριν μιας μονοστρωματικής, ανακυκλώσιμης συσκευασίας από πολυαιθυλένιο. Η νέα συσκευασία τηρεί τα κριτήρια οικολογικής σχεδίασης ώστε να εξασφαλίζεται ότι οι ζελατίνες είναι συμβατές με τις τοπικές διαδικασίες ανακύκλωσης. Η βελτίωση της συσκευασίας σε είδη καθημερινής χρήσης, όπως η εισαγωγή των πρώτων σωληναρίων πολυαιθυλενίου υψηλής πυκνότητας (HDPE) στην Oral-B, αποτελεί ακόμη ένα παράδειγμα για το πώς εκατομμύρια νοικοκυριά μπορούν πλέον να ανακυκλώνουν τη συσκευασία της οδοντόκρεμας μέσα από τις υφιστάμενες διαδικασίες ανακύκλωσης. Στο ίδιο πνεύμα, οι μάρκες Gillette και Venus εισήγαγαν μια ολοκαίνουργια μοντέρνα και βιώσιμη συσκευασία στη σειρά ξυραφιών με ανταλλακτικά, αντικαθιστώντας την πλαστική συσκευασία με συσκευασία από ανακυκλώσιμο χαρτόνι.
Η μετάβαση σε ένα καταναλωτικό μοντέλο επαναχρησιμοποίησης χαρίζει μακροζωία σε υπάρχοντα προϊόντα, με απώτερο στόχο την ελαχιστοποίηση των αποβλήτων. Η P&G εγκαινιάζει την επόμενη φάση στο πρόγραμμα LOOP, μετά την εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων στη Νέα Υόρκη και το Παρίσι. Η πιλοτική δοκιμή διάρκειας 18 μηνών μάς δίδαξε τη σπουδαιότητα των καινοτόμων επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών που ανατρέπει τα καθιερωμένα και είναι ταυτόχρονα καλαίσθητες και βολικές. Μέσω της διεύρυνσης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, το LOOP, επιδιώκει τη συγκέντρωση περισσότερων πληροφοριών από τους καταναλωτές σχετικά με θέματα όπως η συχνότητα αγορών, οι προτιμώμενες προσφορές και ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος κατά τη χρήση. Είναι απαραίτητο να συγκεντρώσουμε περισσότερες πληροφορίες προκειμένου να αναπτύξουμε ένα μοντέλο επαναχρησιμοποίησης που θα παρέχει όλα τα προσδοκώμενα περιβαλλοντικά και καταναλωτικά πλεονεκτήματα.
Επιπλέον, παράλληλα με τις διακλαδικές προσπάθειες μέσω του LOOP, η P&G καινοτομεί με ένα πρωτοποριακό μοντέλο επαναχρησιμοποίησης μεγάλης κλίμακας. Τα επώνυμα προϊόντα περιποίησης μαλλιών Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences και Aussie της P&G μπορούν πλέον να βοηθήσουν τους καταναλωτές να συνεισφέρουν πραγματικά στην καταπολέμηση της δημιουργίας απορριμμάτων μπάνιου. Ένα νέο επαναχρησιμοποιήσιμο μπουκάλι από 100% αλουμίνιο και μια ανακυκλώσιμη σακούλα αναπλήρωσης προϊόντος διατίθενται πλέον ευρέως σε πολλά καταστήματα ανά την Ευρώπη. Αυτό θα επιτρέψει σε 200 εκατομμύρια νοικοκυριά στην Ευρώπη να ανακυκλώνουν, να περιορίζουν και να επαναχρησιμοποιούν προϊόντα. Παράλληλα, θα έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή 300 εκατομμυρίων λιγότερων πλαστικών φιαλών ετησίως.