Το απόγευμα της Τρίτης επί 90 λεπτά κυβερνητικά στελέχη μαζί με τους ακτοπλόους συζήτησαν στο Μέγαρο Μαξίμου προκειμένου να μπορέσει να στηριχθεί η προσπάθεια να κάνει διακοπές η μέση ελληνική οικογένεια. Κατά τις ίδιες πηγές στη σύσκεψη έγινε μια εποικοδομητική συζήτηση, παρουσιάστηκαν δεδομένα και αριθμοί.
Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε μεταξύ κυβερνητικών στελεχών υπό τον υπουργό Επικρατείας, Άκη Σκέρτσο και τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Σπύρο Πασχάλη προκειμένου να σχηματίσουν ολοκληρωμένη εικόνα του θέματος και να προχωρήσουν σε κινήσεις τα αμέσως επόμενα 24ωρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, το «παρών» έδωσε και ο Μάριος Ηλιόπουλος.
Τα κυβερνητικά στελέχη, σεβόμενα την επιχειρηματική αυτονομία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, ζήτησαν οι ακτοπλόοι να εξαντλήσουν τις δυνατότητες που έχουν για καλύτερες τιμές στα βασικά δρομολόγια «κορμού» λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις οικονομικές δυνατότητες της μέσης ελληνικής οικογένειας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες η κυβέρνηση ζήτησε από τους ακτοπλόους να αντιληφθούν την κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία και τις δυσκολίες που προκύπτουν για τον οικογενειακό προϋπολογισμό από την ενεργειακή κρίση αλλά και τον πληθωρισμό για όλο το προηγούμενο διάστημα.
Οι συνεργάτες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη θεωρούν ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν περιθώριο μέχρι και για 30% μείωση των τιμών στα ναύλα. Από κυβερνητικής πλευράς ετέθη το ζήτημα ότι παρά την σημαντική υποχώρηση στις τιμές των καυσίμων, η υποχώρηση αυτή δεν έχει αποτυπωθεί αντιστοίχως στις τιμές των εισιτηρίων.
Στην κυβέρνηση αναμένουν ότι μέσα στις επόμενες 48 ώρες, δηλαδή μέχρι το απόγευμα της Πέμπτης 13 Ιουλίου, οι ακτοπλόοι θα έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για άμεση μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που έχουν εκτοξευτεί σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα για τους ταξιδιώτες παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα για την κίνηση των πλοίων έχουν μειωθεί κατά περίπου 45% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2022.
Επί της αρχής οι εκπρόσωποι των ακτοπλόων ανταποκρίθηκαν και υποσχέθηκαν να επανέλθουν με συγκεκριμένες προτάσεις για πιο ανταγωνιστικά πακέτα εκπτώσεων προς συγκεκριμένες ομάδες επιβατών και συγκεκριμένα δρομολόγια υψηλής ζήτησης. Από την πλευρά τους οι ακτοπλόοι ζήτησαν στο πλαίσιο της δικής τους εμπορικής πολιτικής να βγάλουν προσφορές που θα ανακοινώσουν μάλιστα άμεσα. Ειδικότερα ο κ. Πασχάλης ως πρόεδρος του ΣΕΕΝ, δεσμεύθηκε ότι θα κινητοποιήσει και τις άλλες εταιρείες, μέλη να προβούν σε τέτοιες κινήσεις. Οι ίδιες πηγές λένε ότι δεν συζητήθηκαν οριζόντιες ή καθολικές μειώσεις στα εισιτήρια αλλά μόνο προσφορές.
Τρελές τιμές για τις Κυκλάδες
Υπενθυμίζεται πως όπως αποκάλυψε το «ΘΕΜΑ» αν και το κόστος των καυσίμων έχει μειωθεί φέτος έως και 45,5% σε σύγκριση με πέρυσι, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένουν ίδιες με τις περυσινές - είχαν αυξηθεί 34% κατά μέσο όρο.
Ο παραδοσιακός καλοκαιρινός τρόπος διακοπών σε νησί για την ελληνική οικογένεια έχει αρχίσει και γίνεται πολυτέλεια, καθώς τα έξοδα είναι δυσβάσταχτα. Πολλοί δε ψάχνουν προσφορές ακόμα από αεροπορικές εταιρείες για να ταξιδέψουν σε κάποιο νησί.
Η τιμή του χαμηλού σε περιεκτικότητα θείου καυσίμου Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) που καίνε τα συμβατικά πλοία από 1.100 ευρώ/τόνο το 2022 έπεσε στα 600 ευρώ το 2023 (μείωση 45,5%), ενώ το marine gas oil που καίνε τα ταχύπλοα από 1.200 ευρώ/τόνο έπεσε στα 700 ευρώ φέτος, με ποσοστό μείωσης 41,6%, ωστόσο ο καταναλωτής καλείται να πληρώνει τα ίδια ναύλα με αυτά που πλήρωνε στο peak της ενεργειακής κρίσης.
Οι πίνακες που δημοσιεύει σήμερα το «ΘΕΜΑ» αποκαλύπτουν σε όλη της την έκταση την κατάσταση.
Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις δεν μείωσαν ούτε στο ελάχιστο τις τιμές των εισιτηρίων προφασιζόμενες συσσωρευμένες ζημίες από τα τρία χρόνια κρίσης λόγω πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ επικαλούνται και δανειακές υποχρεώσεις. Ανώτατη κυβερνητική πηγή με την οποία επικοινώνησε το «ΘEMA» υπογράμμισε ότι οι δικαιολογίες αυτές είναι αδιανόητες και δεν στέκουν, αφού το κράτος στήριξε σημαντικά την ακτοπλοΐα, όπως και όλες τις άλλες επιχειρήσεις, στη διάρκεια τόσο της πανδημίας όσο και της ενεργειακής κρίσης.
Η ακρίβεια
Πανάκριβα είναι λοιπόν τα εισιτήρια για νησιωτικές συνδέσεις, κυρίως στις Κυκλάδες, τις οποίες συνδέσεις επιλέγουν οι ταξιδιώτες για να επισκέπτονται περισσότερα νησιά μένοντας στο καθένα από αυτά 1-2 ημέρες. Ειδικά σε γραμμές όπου τα δρομολόγια μονοπωλεί μόνο μία εταιρεία οι τιμές είναι στα όρια του... τυπογραφικού λάθους.
Για παράδειγμα, όπως δημοσιεύθηκε στο φύλλο της Κυριακής, για να ταξιδέψει κάποιος από τη Μήλο στα Κουφονήσια το εισιτήριο με το ταχύπλοο που εξυπηρετεί τη γραμμή κοστίζει 107,70 ευρώ για κράτηση που έγινε για τις 29 Ιουλίου. Το δε εισιτήριο για να πας από τη Μύκονο στην Αμοργό με το ταχύπλοο που εκτελεί το δρομολόγιο κοστίζει 98,70 ευρώ.
Από τότε και σε μόλις δύο ημέρες, στο ίδιο δρομολόγιο, εξαντλήθηκαν οι θέσεις και υπάρχουν διαθέσιμες μόνο οι business class με την τιμή να είναι στα 116,70 ευρώ...
Στο απευθείας δρομολόγιο από Νάξο για Σαντορίνη, που εξυπηρετείται από δύο εταιρείες, τη Seajets με τέσσερα πλοία και την Blue Star Ferries με ένα πλοίο, το εισιτήριο για τα τρία από τα τέσσερα πλοία της πρώτης εταιρείας («Super Jet», «World Champion Jet» και «Super Jet 2») είναι στα 59,70 ευρώ και για το «Power Jet» είναι 54,70 ευρώ, ενώ αν ταξιδέψει κάποιος με το «Βlue Star Delos» το εισιτήριο κοστίζει 31 ευρώ.
Το δρομολόγιο από Νάξο για Φολέγανδρο η Seajets το καλύπτει με δύο πλοία, τα «Super Jet 2» και «Super Jet», και η τιμή εισιτηρίου είναι στα 76,70 ευρώ. Στην ίδια γραμμή δραστηριοποιείται και η Hellenic Seaways, με το «Artemis», και κόστος εισιτηρίου 10 ευρώ.
Οι τιμές
Ναυτιλιακοί πράκτορες ανέφεραν ενδεικτικές τιμές για διάφορους προορισμούς και έδωσαν μια συνολική εικόνα από την επιβατική κίνηση μιλώντας στο «ΘEMA».
Ενδεικτικές τιμές:
• Για την Πάρο εισιτήριο στο κατάστρωμα κοστίζει 50 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 216 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά, χωρίς Ι.Χ., το κόστος είναι 149 ευρώ, ενώ με δύο παιδιά και Ι.Χ. θα πληρώσει 265 ευρώ.
• Για τη Σύρο το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται στα 45,5 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 193,5 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 136 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. πληρώνει 238,5 ευρώ.
• Για τη Μύκονο το εισιτήριο της οικονομικής θέσης κοστίζει 52 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. κοστίζει 86 ευρώ.
• Για τη Σαντορίνη το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 58 ευρώ, ένα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 244 ευρώ ανά διαδρομή, με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 173 ευρώ και με Ι.Χ. 301 ευρώ.
• Για τη Ρόδο το εισιτήριο στην οικονομική θέση κοστίζει 91 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει, σε οικονομική πάντα θέση, 332,5 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 272 ευρώ, ενώ με δύο παιδιά και Ι.Χ. 422,5 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. το κόστος είναι 396,5 ευρώ. Ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 487,5 ευρώ. Μια τετραμελής οικογένεια για να ταξιδέψει δηλαδή με Ι.Χ. θέλει σχεδόν 1.000 ευρώ μετ’ επιστροφής από τη Ρόδο.
• Για τη Μυτιλήνη το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 53,5 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 227,5 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 160 ευρώ. Ζευγάρι με δύο παιδιά και Ι.Χ. πληρώνει 280,5 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα το κόστος για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. είναι 291,5 ευρώ, ενώ ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 367,5 ευρώ.
• Για τη Χίο το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 48 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 202 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 143 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. 249 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. το κόστος είναι 262 ευρώ. Ενα ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 329 ευρώ.
• Για τον Εύδηλο Ικαρίας το απλό εισιτήριο, σε κατάστρωμα, κοστίζει 58,5 ευρώ.
• Για την Κω το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 77,5 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 305,5 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 232 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. πληρώνει 382,5 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα με Ι.Χ. το κόστος για ένα ζευγάρι είναι 373,5 ευρώ, ενώ οικογένεια με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 452,5 ευρώ.
• Για το Ηράκλειο το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 36 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 137 ευρώ ανά διαδρομή, με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 108 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. πληρώνει 173 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. το κόστος είναι 217 ευρώ. Ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 229 ευρώ.
• Για τα Χανιά το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται στα 48 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 167 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 144 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. πληρώνει 215 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. το κόστος είναι 229 ευρώ. Ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 261 ευρώ.
• Για τις Σπέτσες το εισιτήριο κοστίζει 54 ευρώ, για την Υδρα 40 ευρώ, τον Πόρο 34 ευρώ και για την Αίγινα 19 ευρώ.
«Το κόστος για τον επιβάτη είναι τεράστιο, αλλά και το λειτουργικό κόστος για τις εταιρείες παραμένει μεγάλο», σχολιάζουν κύκλοι της αγοράς.
Δείτε παραδείγματα για οικογένεια με δύο παιδιά και ΙΧ
Πειραιάς - Τήνος
Αν η οικογένεια αποφασίσει να ταξιδέψει στις 12 Ιουλίου στην Τήνο από τον Πειραιά, καλείται να πληρώσει για τα ατομικά της εισιτήρια 275,60 ευρώ και για το αυτοκίνητο 127,70 ευρώ με το σύνολο ποσό, μόνο για την απλή μετάβαση, να ανέρχεται στα 403,30 ευρώ. Αν τα εισιτήρια του ίδιου ταξιδιού κοπούν στο ακτοπλοϊκό πρακτορείο με επιστροφή, τότε τα ίδια άτομα με αυτοκίνητο θα κληθούν να πληρώσουν συνολικά 709,30 ευρώ.
Ραφήνα - Τήνος
Εκτός όμως από τον Πειραιά, στην Τήνο μπορεί να ταξιδέψει κάποιος και από το λιμάνι της Ραφήνας που είναι και πιο κοντά ο τελικός προορισμός. Έτσι η οικογένεια που αποτελείται από δυο γονείς, δυο παιδιά μαζί με το αυτοκίνητο τους θα κληθούν να πληρώσουν για το ταξίδι τους μαζί με την επιστροφή 447 ευρώ.
Τήνος - Κουφονήσια
Από την Τήνο η οικογένεια μπορεί να ταξιδέψει και προς άλλους προορισμούς. Αν για παράδειγμα έχει αποφασίσει να περάσει μια εβδομάδα στην Τήνο και μερικές ημέρες στα Κουφανήσια, τότε για το ταξίδι της αυτό θα πρέπει να επιλέξει την διαδρομή με ενδιάμεσο σταθμό αποβίβασης την Πάρο κι από εκεί την ίδια ημέρα να βρεθεί στον τελικό της προορισμό.
Για την διαδρομή Τήνο - Πάρο τα εισιτήρια για την συγκεκριμένη οικογένεια με το αυτοκίνητο της κοστίζουν 250 ευρώ και από την Πάρο μέχρι τα Κουφονήσια 234 ευρώ μόνο για την μια διαδρομή, σύνολο δηλαδή 484 ευρώ.
Πειραιάς - Μήλος
Από την άλλη υψηλές είναι οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και στην περίπτωση που τα ίδια άτομα μαζί με το αυτοκίνητο τους επιλέξουν την Μήλο για τις διακοπές τους. Συγκεκριμένα το ταξίδι Πειραιάς - Μήλος με επιστροφή κοστίζει 763 ευρώ. Η τιμή για το απλό εισιτήριο (κατάστρωμα) για τα τέσσερα άτομα στην μια διαδρομή ανέρχεται συνολικά στα 298,80 ευρώ και το αυτοκίνητο 82,70 ευρώ με τις τιμές να είναι ίδιες και για την επιστροφή.
Μήλος - Σαντορίνη
Αν η οικογένεια επιλέξει από την Μήλο να βρεθεί και στην Σαντορίνη, όπου υπάρχει απευθείας ακτοπλοϊκή γραμμή, τότε καλείται στον ταξιδιωτικό της προϋπολογισμό να προσθέσει και το ποσό των 429,20 ευρώ για την μια διαδρομή ή των 858,40 ευρώ με επιστροφή.
Μήλος - Σίφνος
Από την άλλη αν δεν θέλει να ξεφύγει τόσο πολύ σε οικονομικό επίπεδο μπορεί να επιλέξει από τη Μήλο, τη Σίφνο όπου τα εισιτήρια με επιστροφή κοστίζουν 327 ευρώ. Ένα ποσό που παραμάνει ωστόσο υψηλό.
Ηράκλειο - Σαντορίνη
Υψηλές είναι οι τιμές των εισιτηρίων και στην περίπτωση που η οικογένεια ξεκινήσει τις διακοπές της από το Ηράκλειο της Κρήτης.
Συγκεκριμένα αν η οικογένεια θελήσει να επισκεφτεί την Σαντορίνη μαζί με το αυτοκίνητο της, τότε θα πληρώσει για εισιτήρια με επιστροφή και πάλι στο Ηράκλειο, το συνολικό ποσό των 873 ευρώ. Μόνο η μια διαδρομή ανέρχεται στα 448.50 ευρώ.
Ηράκλειο - Πάρος
Λίγο πιο οικονομικά και συγκεκριμένα κατά 100 ευρώ είναι συνολικά τα εισιτήρια για την διαδρομή Ηράκλειο – Πάρο όπου ανέρχονται στα 775,30 ευρώ. Όλες οι παραπάνω τιμές κυμαίνονται ανάλογα με τα δρομολόγια που θα επιλέξει η οικογένεια για τα συγκεκριμένα νησιά, καθώς αυτά διαμορφώνονται ανάλογα και με την συνολική ώρα του ταξιδιού.
Υποσχέσεις για εμπορικές εκπτώσεις
Μετά την κατακραυγή για τα ακριβά εισιτήρια, μια από τις εταιρείες που δραστηριοποιείται στην ακτοπλοΐα έκανε γνωστό ότι θα προχωρήσει σε προσφορές και νέες μειώσεις.
Συγκεκριμένα, η Seajets αναφέρει ότι φέρνει άμεσα νέες εμπορικές εκπτώσεις με επίκεντρο τις Ελληνικές οικογένειες και τους Έλληνες ταξιδιώτες.
Οι προσφορές της εταιρείας θα αφορούν: Πρώτον, έκπτωση για τις τετραμελείς Ελληνικές οικογένειες δεύτερον, εκπτώσεις στους μόνιμους κατοίκους του Αιγαίου και τρίτον, εκπτώσεις σε τρίτεκνες οικογένειες.