Αξιοποιώντας ψηφιακά εργαλεία που θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας το υπουργείο Εσωτερικών προωθεί Δραστικές αλλαγές στις διαδικασίες προσλήψεων στον δημόσιο τομέα μέσω ΑΣΕΠ.
Όπως είναι γνωστό οι εδώ και χρόνια οι διαδικασίες για την επιλογή προσωπικού κινούνται με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς με αποτέλεσμα αποτελούν «αγκάθι» στην στελέχωση του δημοσίου και βασικό «στοίχημα» της κυβέρνησης.
Από τη στιγμή της έκδοσης της προκήρυξης έως την ανάληψη καθηκόντων των προσληφθέντων απαιτούνται ακόμα μέχρι και δύο χρόνια. Οι συνέπειες τελικά είναι αρνητικές τόσο για τους φορείς που στερούνται τη στελέχωση θέσεων, όσο φυσικά και για τους υποψηφίους που μπαίνουν σε στάση αναμονής για χρόνια.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, το υπουργείο Εσωτερικών επιστρατεύει πλέον την τεχνολογία για να μειώσει τον χρόνο διεξαγωγής των διαφόρων διαδικασιών πρόσληψης.
Ειδικότερα στα μέτρα που προωθούνται, αν και δεν ανακοινώθηκαν μετά τη σύσκεψη της περασμένης Τρίτης, περιλαμβάνεται η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα φιλοξενείται στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ.
Σε αυτήν οι ενδιαφερόμενοι και ενδιαφερόμενες θα μπορούν να έχουν πλήρη εικόνα για την κάθε προκηρυσσόμενη θέση στο Δημόσιο σε όλη τη χώρα, από τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα και τις δεξιότητες μέχρι τον προσφερόμενο μισθό και τη δυνητική εξέλιξη της θέσης. Με αυτό τον τρόπο, ο κάθε υποψήφιος θα έχει στην οθόνη της κινητής συσκευής του ή του υπολογιστή του το προφίλ κάθε θέσης ώστε να επιλέξει αυτές που πραγματικά τον ενδιαφέρουν και του ταιριάζουν και δεν θα δηλώνει στα τυφλά και εν τέλει όταν διοριστεί να διαπιστώνει ότι η θέση δεν του ταιριάζει και να μην αναλαμβάνει καθήκοντα.
Σκοπός αυτού του μέτρου, είναι να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των υποψηφίων που δεν αποδέχονται τον διορισμό τους ή παραιτούνται λίγο μετά από αυτόν, με αποτέλεσμα η θέση να χηρεύει ακόμα και για έξι μήνες μέχρι να βρεθεί αντικαταστάτης. Έτσι, το ΑΣΕΠ δεν θα αναλώνει χρόνο με την επεξεργασία αιτήσεων που τελικά πάνε χαμένες.
Για τον περιορισμό αυτού του φαινομένου εξετάζεται επίσης, στον επόμενο πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό να μπει πλαφόν στην επιλογή των θέσεων από τους επιτυχόντες έως 50 ανά κατηγορία και κλάδο, ενώ στον πρώτο διαγωνισμό οι επιλογές ήταν απεριόριστες.
Έρχεται ψηφιοποίηση των δικαιολογητικών
Κεντρικό σημείο των αλλαγών είναι η ψηφιοποίηση των δικαιολογητικών των υποψηφίων και θα αντλούνται αυτόματα μέσω ηλεκτρονικής διασύνδεσης του ΑΣΕΠ με φορείς. Πιστοποιημένα προσόντα και δεδομένα όπως τα πτυχία, τα έτη ασφάλισης, πιστοποιητικό πολυτεκνίας κ.α. θα αντλούνται από υπηρεσίες όπως το Ptyxia.gov.gr και το Taxisnet, που επικαιροποιούνται άμεσα, περιορίζοντας τους ελέγχους που γίνονται από το ΑΣΕΠ και συμβάλλοντας στη μείωση του χρόνου εξέτασης των αιτήσεων.
Αυτό προϋποθέτει την ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας του ΑΣΕΠ με κρατικούς φορείς που εμπλέκονται στις διαδικασίες πρόσληψης στον δημόσιο τομέα.
Στόχος ο διορισμός σε λιγότερο από ένα χρόνο
Στόχος των μέτρων, είναι ο χρόνος αναμονής των επιτυχόντων μέχρι τον διορισμό τους να είναι κάτω από ένα χρόνο.
Για το θέμα των καθυστερήσεων ο κ. Παπαϊωάννου ανέφερε ότι κατά την τρέχουσα περίοδο, το ΑΣΕΠ ασκεί ένα ευρύτατο εύρος αρμοδιοτήτων, πολύ σημαντικότερων και πολύ απαιτητικότερων από όσες άσκησε ποτέ στην 30ετή ιστορία του. Αναγνώρισε δε ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης των σχετικών διαδικασιών και των αντίστοιχων νομοθετικών ρυθμίσεων.
Οι διαδικασίες του ΑΣΕΠ δεν ταυτίζονται χρονικά με τις διαδικασίες που ξεκινούν από τη λήψη απόφασης για την ανάγκη μιας πρόσληψης μέχρι την κάλυψη της θέσης.