Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη το 2023, περισσότερο από το 99% των καταναλωτών συμβουλεύονται τις διαδικτυακές κριτικές, ενώ περίπου το 87% αναζητά τακτικά τις απόψεις άλλων καταναλωτών σχετικά με προϊόντα και υπηρεσίες.
Ωστόσο, η έρευνα αποκαλύπτει ότι έως και το 40% των διαδικτυακών κριτικών θεωρούνται αναξιόπιστες, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει το CNBC. Μάλιστα, οι ψεύτικες κριτικές επηρεάζουν τις διαδικτυακές δαπάνες, που αγγίζουν τα 152 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Ο Γκοχ, ένας 28χρονος καταναλωτής, αναφέρει: «Περίπου το 70% των αποφάσεών μου λαμβάνονται μετά από εξονυχιστική έρευνα των διαδικτυακών κριτικών. Τις χρησιμοποιώ για αξιοθέατα όταν ταξιδεύω στο εξωτερικό, για διαμονή σίγουρα, αλλά και για υπηρεσίες και φαγητό».
Όταν μια επιχείρηση λαμβάνει υπερβολικά πολλές κριτικές πέντε αστέρων σε σύντομο χρονικό διάστημα, πρόκειται για περίπτωση απάτης.
Αναζητήστε τα προφίλ των κριτών
Αναφορικά με τους λογαριασμούς, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με αυτούς που έχουν μόνο μία αξιολόγηση, καθώς μπορεί να έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να παραπλανήσουν. Επίσης, οι «κλειδωμένοι» λογαριασμοί που αποκρύπτουν το ιστορικό τους είναι αμφίβολοι. Σύμφωνα με τον Ντιν, αν η πλειονότητα των αξιολογήσεων μιας επιχείρησης προέρχονται από τέτοιους λογαριασμούς, τότε πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί.
Προφίλ με κλειδωμένες ρυθμίσεις απορρήτου, που μπορεί να χρησιμοποιούνται από ψεύτικους κριτικούς για να κρύψουν το ιστορικό των αξιολογήσεών τους.
Ελέγξτε την εγκυρότητα
Εάν η αξιολόγηση προέρχεται από ένα λογαριασμό με φωτογραφία από κοινό μέρος ή μία διασημότητα, θα πρέπει να είστε προσεκτικοί. Επίσης, ο Ντιν προτρέπει να είμαστε υποψιασμένοι με κριτικές που προέρχονται από διάφορες τοποθεσίες ή διαφορετικά μέρη του κόσμου σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Λεπτομερείς ή επιφανειακές κριτικές
Από τη μία πλευρά, οι κριτικές χωρίς σχόλια είναι ύποπτες. Από την άλλη, ακόμη και οι κριτικές με υπερβολικές λεπτομέρειες είναι επίσης ύποπτες. «Οι πολύ λεπτομερείς αξιολογήσεις ή εκείνες με φωτογραφίες δεν είναι απαραίτητα αληθινές», επισημαίνει ο Ντιν.
Το πιο αξιόπιστο είναι να συζητήσετε με φίλους ή συγγενείς για την εμπειρία τους παρά να βασίζεστε αποκλειστικά στις διαδικτυακές αξιολογήσεις. «Οι κριτικές δημιουργούν ή καταστρέφουν μια επιχείρηση», συνοψίζει ο Ντιν.