Οι εταιρείες επενδύουν «στα τυφλά» δισεκατομμύρια δολάρια στην καινοτομία, σύμφωνα με νέα έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 1.200 ανώτατα στελέχη και επικεφαλής επιχειρήσεων παγκοσμίως. Ο Δείκτης Καινοτομίας της PwC (Innovation Benchmark της PwC) εξετάζει πως οι κορυφαίες εταιρείες αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις στον τομέα της καινοτομίας.
Οι περισσότερες εταιρείες (54%) δυσκολεύονται να ευθυγραμμίσουν τις επιχειρησιακές τους στρατηγικές με αυτές της καινοτομίας, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να νιώθουν ότι στοιχηματίζουν «στα τυφλά» όταν επενδύουν στην καινοτομία. Το εύρημα αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό αφού, όπως προκύπτει επίσης από την έρευνα, η στρατηγική, και όχι η επένδυση, είναι ο κυριότερος παράγοντας που καθορίζει την επιτυχία μιας πρωτοβουλίας καινοτομίας, αναφέρει το newmoney.
«Είναι σημαντικό για τα ανώτατα στελέχη και τη διοίκηση επιχειρήσεων να αντιμετωπίζουν άμεσα τις προκλήσεις καινοτομίας, ωστόσο συχνά δεν γνωρίζουν με ποιον τρόπο ή από πού να ξεκινήσουν», σημειώνει ο Volker Staack, Principal και επικεφαλής Καινοτομίας για την Strategy& της PwC στις ΗΠΑ και παγκοσμίως, και ένας από τους συντάκτες της μελέτης.
«Η μελέτη αυτή αναδεικνύει τα σημεία που δυσκολεύουν τα ανώτατα στελέχη σε όλους τους κλάδους, με στόχο να βρεθούν τρόποι για τον σχεδιασμό στρατηγικής καινοτομίας η οποία να ευθυγραμμίζεται με τη στρατηγική της επιχείρησης και θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική της επιτυχία», συμπληρώνει.
Η μελέτη επίσης διερευνά τις διαφορετικές προσεγγίσεις στα μοντέλα διαμόρφωσης ιδεών (ideation) και καινοτομίας που θεωρούνται ως τα πιο επιτυχημένα. Σε γενικές γραμμές, οι εταιρείες γίνονται πιο προσβάσιμες και υιοθετούν μοντέλα καινοτομίας ανοιχτά σε περισσότερα κοινά, συμπεριλαμβανομένων όλων των βαθμίδων στελεχών, με αποτέλεσμα να ακούγονται περισσότερες απόψεις. Με αυτό τον τρόπο, δεν καλλιεργούνται μόνο φρέσκες ιδέες, αλλά εδραιώνεται και μια κουλτούρα καινοτομίας σε όλο το φάσμα της εταιρείας. Οι εταιρείες επίσης αντιμετωπίζουν τους πελάτες τους ως εταίρους στην προσπάθεια να δημιουργήσουν την επόμενη πρωτοποριακή πρωτοβουλία καινοτομίας.
Άλλα σημαντικά ευρήματα από τον Δείκτη Καινοτομίας της PwC είναι:
• Οι ηγέτες δείχνουν να έχουν χαμηλή εμπιστοσύνη στην ικανότητα της εταιρείας τους για καινοτομία: Μόνο οριακά πάνω από το 25% των συμμετεχόντων απάντησαν ότι πρωτοπορούν στην καινοτομία έναντι των ανταγωνιστών τους.
• Οι εταιρείες υιοθετούν ανοιχτά μοντέλα καινοτομίας: Οι πιο καινοτόμες εταιρείες προωθούν την καινοτομία τόσο εντός όσο και εκτός του οργανισμού τους, καταργώντας τα παραδοσιακά εμπόδια και διασφαλίζοντας ένα πολύ ευρύτερο φάσμα ιδεών, απόψεων, ταλέντων και τεχνολογίας. Το 61% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι η εταιρεία τους χρησιμοποιεί ένα μοντέλο ανοιχτής καινοτομίας, 59% απάντησαν ότι αναπτύσσει σχεδιαστική μεθοδολογία (design thinking), 55% ότι δημιουργεί μαζί με τους πελάτες, συνεργάτες και προμηθευτές της. Όλα αυτά σε πολύ υψηλότερα ποσοστά από το παραδοσιακό μοντέλο Έρευνας και Ανάπτυξης (34%).
• Το «κλειδί» της επιτυχίας στην καινοτομία είναι ο άνθρωπος: Με τη βοήθεια των μεγάλων δεδομένων (big data) οι επιχειρήσεις βλέπουν ότι οι πελάτες λειτουργούν με έναν συγκεκριμένο τρόπο, αλλά μόνο ο άνθρωπος μπορεί να εξηγήσει γιατί λειτουργούν με τον τρόπο αυτό. Κατά συνέπεια, η πλειοψηφία των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα (60%) θεωρούν τους υπαλλήλους τους ως τον πιο σημαντικό εταίρο καινοτομίας.
• Σχεδιάζοντας την επόμενη πρωτοποριακή καινοτομία: Οι εταιρείες τεχνολογίας δίνουν τον τόνο των πρωτοποριακών καινοτομιών, με το 58% των ερωτηθέντων να απαντούν ότι η εταιρεία τους επικεντρώνεται κυρίως σε αυτήν.