Έντονες πιέσεις στις συνναλαγές θα αντιμετωπίσουν -όπως φαίνεται- το προσεχές έτος κολοσσοί της σοκολάτας όπως η Hershey και η Mondelez, λόγω του αυξανόμενου κόστους του κακάο, καθώς επιχειρούν να μετακυλίσουν το αυξανόμενο κόστος του στους καταναλωτές, οι οποίοι δεδομένων των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν μειώνουν τις αγορές τους.
Τα τελευταία χρόνια, η βιομηχανία σοκολάτας είδε τεράστια κέρδη, καθώς η ζήτηση παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα παρά την παράλληλη αύξηση των τιμών, όμως δεδομένα που αξιολόγησε το Reuters από τους ερευνητές αγοράς Nielsen, δείχνουν ότι αυτή η τάση ίσως πάψει να υπάρχει αφού οι τιμές στο κακάο σπάνε ρεκόρ 46 χρόνων, ενώ η τιμή της ζάχαρης πλησιάζει και αυτή το υψηλότερο ρεκόρ της τελευταίας δεκαετίας.
Ειδικότερα σύμφωνα με το δημοσίευμα του Reuters, οι καταναλωτές σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική έχουν δει τις τιμές να αυξάνονται κατά 20% τα τελευταία δύο χρόνια κι έχουν αρχίσει πλέον να περιορίζουν την αγορά σοκολάτας, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Οι καταναλωτές «ψωνίζουν ψάχνοντας τις προσφορές» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Mondelez, Ντιρκ Βαν ντε Πουτ. Η Mondelez περιμένει ότι ο πληθωρισμός στο κακάο και τη ζάχαρη θα συνεχιστεί και ισχυρίζεται ότι θα μπορέσει να αντισταθμίσει την κατάσταση και θα συνεχίσει να επενδύει στην παραγωγικότητα της.
«Η αύξηση της τιμής της ζάχαρης και ιδιαίτερα του κακάο είναι σημαντική. Μιλάμε για πιθανότατα 30% αύξηση, κοιτώντας τους τελευταίους 12 μήνες ή κι ακόμα περισσότερο και κυρίως στο κακάο», είπε ο οικονομικός διευθυντής της Mondelez, Λούκα Ζαραμέλα.
Γιατί πολλοί καταναλωτές μειώνουν τις αγορές σοκολάτας
Ωστόσο έπειτα από περισσότερο από δύο χρόνια υψηλών τιμών, οι λιανοπωλητές πιέζουν κι εκείνοι, σύμφωνα με τους αναλυτές, σε μια μάχη που θέτει σε κίνδυνο την κερδοφορία των σοκολατοποιών. Οι κατασκευαστές σοκολάτας βασίζονται στην παραδοσιακή ανθεκτικότητα του προϊοντος τους απέναντι στην αύξηση των τιμών. Η Mondelez προέβλεψε αύξηση των αιτήσιων εσόδων της τον προηγούμενο μήνα, ενώ η Hersey προχώρησε κι εκείνη σε αντίστοιχες προβλέψεις για τα κέρδη της.
Ωστόσο, η αύξηση του όγκου πωλήσεων σοκολάτας της Mondelez έχει αποδυναμωθεί σημαντικά φέτος παρόλο που διατήρησε τις αυξήσεις των τιμών της σε χαμηλά διψήφια νούμερα. Τα στοιχεία έδειξαν ότι οι όγκοι πωλήσεων της Hershey μειώνονταν ολοένα και περισσότερο κατά τη διάρκεια της περιόδου αύξησης των τιμών της εταιρίας.
«Βλέπουμε τους καταναλωτές να αρχίζουν να αντιδρούν περισσότερο από πριν, γι αυτό θα ήμουν πολύ προσεκτικός με τις αυξήσεις των τιμών», δήλωσε ο Νταν Σάντλερ, ειδικός σε ζαχαρωτά στον ερευνητή αγοράς IRI με έδρα τις ΗΠΑ. «Βλέπουμε τους καταναλωτές να αρχίζουν να μην αγοράζουν».
Η Μπέρυ Κέιλμποτ (BARN.S), η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρία σοκολάτας στον κόσμο που προμηθεύει τις περισσότερες μεγάλες μάρκες, συμπεριλαμβανομένης της Nestle (NESN.S), δεν αναμένει αύξηση του όγκου των πωλήσεων φέτος. Ανέφερε τον περασμένο μήνα ότι οι όγκοι των πωλήσεων μειώθηκαν κατά 2,7% το 9μηνο που έληξε στις 31 Μαΐου.
Εν τω μεταξύ, η χαμηλότερης τιμής σοκολάτα «ιδιωτικής ετικέτας» συνεχίζει να κερδίζει μερίδιο αγοράς. Στις ΗΠΑ, ο όγκος πωλήσεων ιδιωτικών ετικετών αυξήθηκε σχεδόν 9% το χρόνο έως τα μέσα Ιουνίου, παρά τις σχεδόν διψήφιες αυξήσεις των τιμών.