Μπορεί οι πετρελαϊκές εξαγωγές της Ρωσίας να δείχνουν σημάδια μείωσης, ωστόσο τα έσοδα που αντλεί από τον μαύρο χρυσό εξακολουθούν να γεμίζουν τα ταμεία της χώρας.
Η αύξηση τον Ιούλιο, του συντελεστή του εξαγωγικού δασμού που επιβάλλεται στο αργό πετρέλαιο που αποστέλλεται από τη Ρωσία βοήθησε το Κρεμλίνο να ξεπεράσει την πτώση των ροών την πρώτη εβδομάδα του μήνα.
Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg, οι δασμοί αυξήθηκαν κατά 23% μεταξύ Ιουνίου και Ιουλίου, αποδίδοντας επιπλέον 1,42 δολάρια το βαρέλι στο Κρεμλίνο για κάθε φορτίο που αποστέλλεται εκτός της χώρας.
Επί της ουσίας αυτή η αύξηση εκμηδένισε την πτώση κατά 15% που καταγράφηκε στις αποστολές αργού την εβδομάδα έως τις 8 Ιουλίου, καθώς τα έσοδά της μειώθηκαν κατά μόλις 3 εκατομμύρια δολάρια ή 2%.
Δύσκολες αποφάσεις
Η διαπίστωση αυτή καθιστά ακόμα πιο δύσκολες τις αποφάσεις της G7, καθώς αναζητούν τρόπους να πλήξουν τα έσοδα της χώρας «που τροφοδοτούν την πολεμική της μηχανή» χωρίς παράλληλα να εκτοξευθούν οι τιμές του πετρελαίου, και να επιβαρύνουν τον ήδη καλπάζοντα πληθωρισμό.
Σε μια προσπάθεια να το κάνει αυτό, η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν προωθεί ένα σχέδιο περιορισμού των τιμών του ρωσικού πετρελαίου, προκειμένου να διατηρηθούν οι όγκοι των εξαγωγών, πλήττοντας παράλληλα τα έσοδα της κυβέρνησης.
Αμερικανική πρωτοβουλία
Το ίδιο δημοσίευμα σημειώνει ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα έχει επαφές με χώρες, όπως η Ινδία και η Ιαπωνία, προκειμένου να εξασφαλίσει μια διευρυμένη υποστήριξη για ένα πλαφόν στις τιμές. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση, ωστόσο, ότι η Ρωσία θα συμφωνούσε να αποστέλλει το πετρέλαιο της υπό τέτοιους όρους.
Οι συνολικές ροές αργού από ρωσικά λιμάνια μειώθηκαν σε εβδομαδιαία βάση κατά 555.000 βαρέλια την ημέρα, ή 15%, με τις αποστολές χαμηλότερες και από τις τέσσερις περιοχές εξαγωγής της χώρας.
Συνολικά, οι θαλάσσιες αποστολές της Ρωσίας μειώθηκαν στα 3,12 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα την εβδομάδα έως τις 8 Ιουλίου, μετά το άλμα της προηγούμενης εβδομάδας .
Ο ρόλος της Ασίας
Οι ασιατικές χώρες, στις οποίες κυριαρχούν η Κίνα και η Ινδία, εξακολουθούν να παίρνουν περισσότερο από το ήμισυ του συνόλου του αργού που αποστέλλεται από τη Ρωσία, αλλά αυτό το μερίδιο μειώνεται.
Την τελευταία περίοδο τεσσάρων εβδομάδων, οι ροές προς την Ασία αντιπροσώπευαν το 52% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών της Ρωσίας. Αυτός ο αριθμός περιλαμβάνει όγκους δεξαμενόπλοιων που κατευθύνονται από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας προς τη Διώρυγα του Σουέζ και είναι μειωμένος από το υψηλό του 63% που καταγράφηκε τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 15 Απριλίου.
Σταθερή ροή
Με την απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου από την ΕΕ να απέχει σχεδόν πέντε μήνες, ο όγκος που στέλνει η Μόσχα στη βόρεια Ευρώπη έχει σταθεροποιηθεί σε ένα εύρος μεταξύ 400.000 και 450.000 βαρελιών την ημέρα από τα τέλη Απριλίου.
Τα περισσότερα από αυτά πηγαίνουν σε δεξαμενές αποθήκευσης στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας, με μικρούς όγκους να πηγαίνουν στην Πολωνία και τη Φινλανδία.
Οι μέσες αποστολές ρωσικού αργού πετρελαίου τεσσάρων εβδομάδων στη Μεσόγειο εκτινάχθηκαν στα ύψη μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά έχουν μειωθεί από τότε που κορυφώθηκαν στα μέσα Ιουνίου.
Το εργοστάσιο ISAB της Lukoil στο ιταλικό νησί της Σικελίας είναι βασικός αγοραστής ρωσικού αργού, ενώ η Τουρκία έχει επίσης ενισχύσει τις αγορές. Μένει να δούμε τι θα κάνει η ISAB όταν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για το θαλάσσιο ρωσικό αργό πετρέλαιο τον Δεκέμβριο.