Οι γυναίκες στην Πορτογαλία, την Πολωνία και την Ελλάδα καταγράφουν τη μεγαλύτερη διάθεση για επιχειρηματικότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ εκτός του μπλοκ, η Ουκρανία αναδεικνύεται ως η χώρα με τη μεγαλύτερη αναλογία επίδοξων γυναικών επιχειρηματιών, σύμφωνα με νέα έρευνα της Mastercard.
Η Ουκρανία στην κορυφή της γυναικείας επιχειρηματικότητας
Παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν λόγω του πολέμου, το 66% των Ουκρανών γυναικών δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ιδρύσουν τη δική τους επιχείρηση. Το ποσοστό αυξάνεται ακόμη περισσότερο στις νεότερες γενιές, καθώς το 83% των γυναικών της Gen Z εμφανίζεται αποφασισμένο να κάνει αυτό το επιχειρηματικό βήμα.
Η Mastercard επισημαίνει ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες παίζουν καίριο ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική αλλαγή. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η Ίνα Μπόζκο, ιδιοκτήτρια του Barbershop Inclusive στο Χάρκοβο, η οποία αξιοποίησε υποστήριξη από το Mastercard Center for Inclusive Growth για να δημιουργήσει ένα κουρείο με ειδικά διαμορφωμένο χώρο για παιδιά με αναπηρία.
Η επιχειρηματική κουλτούρα κερδίζει έδαφος μεταξύ των γυναικών στην ΕΕ, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων γενεών. Σύμφωνα με την έρευνα, τέσσερις στις δέκα Ευρωπαίες (40%) έχουν σκεφτεί να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση, ενώ το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 62% μεταξύ των γυναικών της Gen Z και στο 53% στις millennials.
Στην κορυφή της επιχειρηματικής πρόθεσης βρίσκονται οι γυναίκες της Πορτογαλίας (62%), της Πολωνίας (47%) και της Ελλάδας (46%). Ειδικότερα, οι Πορτογαλίδες εμφανίζονται ως οι πιο προετοιμασμένες, καθώς είναι δύο φορές πιο εξοικειωμένες με βασικές οικονομικές δεξιότητες, όπως η διαχείριση αποταμιεύσεων και προϋπολογισμών, συγκριτικά με τον μέσο όρο των Ευρωπαίων γυναικών (21%).
Όσον αφορά την πραγματική πρόθεση ίδρυσης επιχείρησης, η Πορτογαλία καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό (56%), ακολουθούμενη από την Ελλάδα (46%) και την Πολωνία (36%).
Η νέα γενιά γυναικών επιχειρηματιών δεν αναζητά μόνο οικονομική ανεξαρτησία, αλλά θέλει να συμβάλει και στην κοινωνική αλλαγή. Σύμφωνα με την έρευνα, οι γυναίκες της Gen Z στην Ευρώπη είναι πιο πιθανό να ξεκινήσουν μια επιχείρηση με στόχο τη θετική επιρροή στον κόσμο (19%), σε σχέση με τις millennials (13%), τη Gen X (14%) και τις baby boomers (16%).
Αντανακλώντας αυτήν την τάση, οι κλάδοι της εκπαίδευσης και της παιδικής φροντίδας κατατάσσονται στις κορυφαίες επιλογές για τις Ευρωπαίες της Gen Z, με τα καλλυντικά να ξεχωρίζουν ως ο πιο δημοφιλής τομέας (26% έναντι 10% του ευρωπαϊκού μέσου όρου).
Παρότι η διάθεση για επιχειρηματικότητα αυξάνεται, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά εμπόδια. Σύμφωνα με την έρευνα, ο φόβος αποτυχίας (31%), η έλλειψη οικονομικών πόρων (29%) και η απουσία εμπειρίας (28%) είναι τα βασικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες που θέλουν να ξεκινήσουν μια επιχείρηση.
Επιπλέον, η αυτοπεποίθηση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα, ενώ πολλές γυναίκες δυσκολεύονται να ισορροπήσουν τις οικογενειακές υποχρεώσεις με την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, ιδιαίτερα όσον αφορά τη φροντίδα παιδιών και ηλικιωμένων.