Με διψήφια ποσοστά τρέχει ο πληθωρισμός, για πρώτη φορά μετά από 28 χρόνια. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ο εθνικός δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στο 10,2% σε ετήσια βάση από το 8,9% τον Μάρτιο καταγράφοντας επίπεδα ρεκόρ από το 1994. Σε σύγκριση με τον Μάρτιο, ο πληθωρισμός έτρεξε με ρυθμό 2,1%.
Γι άλλον έναν μήνα, οι τιμές του ρεύματος, του φυσικού αερίου και του πετρελαίου θέρμανσης εκτινάχθηκαν σε πολύ υψηλά επίπεδα, καταγράφοντας αυξήσεις 88,8%, 122,6% και 65,1%.
Συμπεριλαμβανόμενες αυτές οι τιμές στην κατηγορία στέγαση (ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα), της δίνουν και τη μεγαλύτερη αύξηση στις ομάδες προϊόντων κατά 35,2%. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αύξηση της αμέσως επόμενης κατηγορίας (μεταφορές) διαμορφώνεται στο 15,4% και της διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών στο 10,9%, όντας οι τρεις κατηγορίες με διψήφιο ποσοστό ανοδικής μεταβολής.
Αρνητικό πρόσημο καταγράφηκε στις επικοινωνίες (-2,7%), ενώ οι κατηγορίες των αλκοολούχων ποτών και καπνού και της υγείας παρέμειναν αμετάβλητες στο 0%.
Ειδικότερα σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ, η άνοδος των τιμών καταναλωτή προήλθε από τις αυξήσεις κατά
• 10,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 1,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 35,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 4,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και
διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 15,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 1,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 3,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Μείωση καταγράφηκε κατά:
• 2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες
Οι πληθωριστικές πιέσεις που προκαλούν η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν γίνει αισθητές εδώ και καιρό στην ελληνική οικονομία και τις τσέπες των καταναλωτών. Οι ανατιμήσεις στις τιμές της ενέργειας, των πρώτων υλών και στις μεταφορές οδηγούν και σε αυξήσεις στα σούπερ μαρκετ και τα καταστήματα. Η μία μετά την άλλη οι επιχειρήσεις, ακόμη και όσες δεν είχαν προβεί σε ανατιμήσεις το 2021, πλέον το κάνουν, καθώς θέλουν να διασφαλίσουν τη συνέχειά τους και ταυτόχρονα να περιορίσουν την πίεση που δέχονται τα περιθώρια κέρδους.