Μια από τις ξηρότερες εποχές που έχουν καταγραφεί διανύει ο Παναμάς και αυτό ενώ είναι περίπου στα μισά της περιόδου των βροχοπτώσεων.
Το γλυκό νερό είναι πολύ σημαντικό για τις λειτουργίες του και η έλλειψη βροχοπτώσεων οδηγεί σε χαμηλότερα επίπεδα νερού, πιέζοντας μια κρίσιμη διεθνή ναυτιλιακή αρτηρία: Οι αρχές της διώρυγας έχουν επιβάλει περιορισμούς στο βάρος των πλοίων και στην καθημερινή κίνηση.
Μάλιστα πριν λίγες μέρες, η αρμόδια αρχή παρέτεινε αυτούς τους περιορισμούς για τουλάχιστον άλλους 10 μήνες.
Ενώ ο άμεσος αντίκτυπος στους κατασκευαστές, τους λιανοπωλητές και τους καταναλωτές φαίνεται να είναι ελάχιστος αυτή τη στιγμή, η πιθανότητα για ευρύτερη αναστάτωση αυξάνεται.
Είτε οφείλεται στο κλίμα, τον καιρό, τη γεωπολιτική ή κάποια άλλη απρόβλεπτη περίσταση, οποιαδήποτε αύξηση των εμποδίων στη θάλασσα θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα στα παγκόσμια δίκτυα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
«Περίπου το 80% των εμπορευμάτων μας στο εμπόριο μεταφέρεται μέσω πλοίων», δήλωσε στο CNN η Janelle Griffith, της North American Logistics. «Έτσι, θα πρέπει πραγματικά να ανησυχούμε όταν βλέπουμε τέτοιου είδους μπλοκαρίσματα. Και, ναι, έχει παγκόσμιες προεκτάσεις… όταν έχετε μπλοκάρισμα σε ένα μέρος της εφοδιαστικής αλυσίδας, η υπόλοιπη αλυσίδα εφοδιασμού επηρεάζεται αυτόματα».
Δεν υπάρχει αρκετό νερό
Το κανάλι του Παναμά βασίζεται στο νερό από τις γειτονικές λίμνες γλυκού νερού. Ένα σύστημα χρησιμοποιεί στη συνέχεια τεράστιες ποσότητες νερού – τουλάχιστον 50 εκατομμύρια γαλόνια – για να επιπλέει κάθε σκάφος μέσα στο κανάλι.
Κανονικά, αυτή την εποχή του χρόνου, η στάθμη της λίμνης αυξάνεται. Ωστόσο, οι βροχοπτώσεις στον Παναμά αυτή την άνοιξη και το καλοκαίρι ήταν οι χαμηλότερες από την αλλαγή του αιώνα, δήλωσε ο Jon Davis, επικεφαλής μετεωρολόγος στο Everstream Analytics.
«Αυτό δεν σημαίνει ότι τα επίπεδα των λιμνών του γλυκού νερού θα μειωθούν, αλλά δεν βλέπουμε κάποια σημαντική βελτίωση εδώ, καθώς εξετάζουμε τον επόμενο μήνα», είπε. «Και με το Ελ Νίνιο να αρχίζει να εντείνεται και κάθε κλιματικό μοντέλο να δείχνει ότι το Ελ Νίνιο θα συνεχίσει να εντείνεται το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους και στις αρχές του 2024, αυτό είναι μια μακροπρόθεσμη ανησυχία».
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω ξηρότερες συνθήκες σε όλο το νότιο τμήμα της Κεντρικής Αμερικής, συμπεριλαμβανομένου του Παναμά, είπε.
«Ποτέ δεν γνωρίζουμε τα μεγέθη των διαταραχών και ποτέ δεν ξέρουμε πώς θα λάβουμε υποστήριξη από μια αλυσίδα εφοδιασμού. Σίγουρα φαίνεται ότι πηγαίνουμε προς αυτήν την κατεύθυνση αυξανόμενων προβλημάτων», είπε.
“Θολές” οι χριστουγεννιάτικες αγορές
Προς το παρόν, οι γενικοί χρόνοι αναμονής έχουν εκτοξευθεί στο κανάλι του Παναμά. Τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων, στα οποία έχει δοθεί προτεραιότητα, δεν έχουν επηρεαστεί σημαντικά από τους περιορισμούς, σύμφωνα με την Everstream Analytics. Από τα μέσα Αυγούστου υπήρχαν περίπου 135 πλοία που περίμεναν και στις δύο άκρες του καναλιού, από 29 τον προηγούμενο μήνα, σημείωσε η Everstream, προσθέτοντας ότι τα πλοία που περιμένουν είναι συνήθως δεξαμενόπλοια αερίου ή φορτηγά πλοία.
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν πέντε ή περισσότερες ημέρες συνεχίζει να αυξάνεται, επεκτείνοντας περαιτέρω τη συμφόρηση που θα αρχίσει να επηρεάζει την αξιοπιστία των υπηρεσιών και να προκαλέσει καθυστερήσεις στις αποστολές στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, σύμφωνα με την Everstream.
«Οι περισσότεροι μεταφορείς διά θαλάσσης χρειάστηκε να μειώσουν το φορτίο στα πλοία τους, αλλά μέχρι στιγμής αυτό δεν είχε σημαντική επίδραση στα δρομολόγια και τους ναύλους», ανέφερε η Everstream Analytics στο CNN. «Ωστόσο, εάν οι γραμμές εμπορευματοκιβωτίων αναγκαστούν να συνεχίσουν να φορτώνουν λιγότερα εμπορευματοκιβώτια, θα μπορούσαμε να δούμε προβλήματα για τις αμερικανικές εταιρείες που προσπαθούν να αναπληρώσουν τα αποθέματα ενόψει της εορταστικής περιόδου του τέλους του έτους – για τα πάντα, από χριστουγεννιάτικα στολίδια μέχρι έπιπλα και παιχνίδια».
Αλλαγές εφοδιαστικής αλυσίδας
Αν αυτό συνέβαινε πριν από τα lockdown της πανδημίας και τις δραστικές μεταβολές στα πρότυπα καταναλωτικών δαπανών που διέλυσαν τις αλυσίδες εφοδιασμού, μπορεί να ήταν μια διαφορετική ιστορία.
«Εξαιτίας αυτού που συνέβη το 2021, οι εταιρείες έχουν διαφοροποιήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού τους», είπε ο Kwan.
Επιπλέον, επειδή τα μοτίβα παραγγελιών μετατράπηκαν από το “για την ώρα” στο “για κάθε περίπτωση”, οι αποθήκες γέμισαν προϊόντα και αυτά τα επίπεδα αποθέματος παραμένουν αρκετά υψηλά καθώς οι καταναλωτές ξόδεψαν λιγότερα σε πράγματα και περισσότερα σε άυλα αγαθά.
Με οποιαδήποτε καθυστέρηση έρχονται αυξημένα εμπόδια για όσους βρίσκονται σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, αλλά πολλές εταιρείες έχουν λάβει μέτρα όπως το reshoring (επαναφορά της παραγωγής των προϊόντων εταιριών στις χώρες προέλυσης) και το nearshoring (σ.σ. μεταφορά της παραγωγικής μονάδας κοντά στο σημείο/χώρα πωλήσεων των προϊόντων) για τον μετριασμό των κινδύνων, δήλωσε η Kamala Raman, αντιπρόεδρος και team manager στο τμήμα Logistics, την κάλυψη πελατών και το σχεδιασμό δικτύου της Gartner.
«Πάντα θα υπάρχουν άγνωστοι κίνδυνοι και θα υπάρχουν γνωστοί κίνδυνοι», είπε στο CNN. “Αν θέλετε να είστε ανθεκτικοί, πρέπει να ξέρετε τι είναι το Plan B.”
Είναι πιθανό οι εισαγωγείς λιανικής να «τρομοκρατηθούν» από αυτές τις εξελίξεις, δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στη Xeneta, μια εταιρεία ανάλυσης μάρκετινγκ εμπορευμάτων θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών. «Είναι σαφές ότι τρέχουν αποθέματα που είναι προσαρμοσμένα στο επίπεδο ζήτησης αυτή τη στιγμή», είπε.
Καθώς η οικονομία στις ΗΠΑ, η αγορά εργασίας και οι καταναλωτικές δαπάνες παραμένουν ανθεκτικές, υπάρχει πιθανότητα να εκτοξευθεί η ζήτηση. Κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια κατάσταση στην οποία οι καθυστερήσεις στη ναυτιλία σημαίνουν λιγότερο ποικιλία στην επιλογή προϊόντων ή, χειρότερα, άδεια ράφια, είπε.
“Υπάρχει ένας κίνδυνος – και όλες οι εναλλακτικές έρχονται με μια τιμή και μεγαλύτερο χρόνο για τα αγαθά να έρθουν από την προέλευσή τους στον τελικό προορισμό τους”, είπε ο Sand.