Αύξηση πωλήσεων σημείωσαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2021, παρά τις προβλέψεις περί του αντιθέτου καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Nielsen, ο συνολικός τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παρουσίασε αύξηση της τάξης του 1,3% τη χρονιά που πέρασε σε σύγκριση με το 2020 (σ.σ. τα στοιχεία αφορούν στα καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ. σε ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη). Η κατηγορία ειδικά των λεγόμενων ταχυκίνητων προϊόντων (FMCGs) κατέγραψε άνοδο πωλήσεων 0,7% το 2021 σε σύγκριση με το 2020.
Τα προϊόντα Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ.) ήταν η κατηγορία που κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων το 2021 σε σύγκριση με το 2020, ήτοι 14,9%. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι στα σούπερ μάρκετ δεν υπήρχαν οι ίδιοι περιορισμοί ως προς τη λειτουργία των καταστημάτων σε σύγκριση με τους περιορισμούς στα εξειδικευμένα καταστήματα του λιανεμπορίου, καθώς και στο γεγονός ότι συχνά τα σούπερ μάρκετ προσφέρουν πιο οικονομικές λύσεις στις κατηγορίες αυτές. Η στροφή των καταναλωτών σε πιο φθηνά προϊόντα αναμένεται να ενταθεί το επόμενο διάστημα εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων.
Στα τρόφιμα και ποτά καταγράφηκε αύξηση πωλήσεων 1,6%, ενώ στις δύο άλλες μεγάλες κατηγορίες, αυτές των προϊόντων προσωπικής περιποίησης και των προϊόντων οικιακής χρήσης καταγράφηκε πτώση πωλήσεων 1,7% και 2,4% αντιστοίχως. Τούτο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι το 2020, έτος με το οποίο γίνεται η σύγκριση των πωλήσεων του 2021, στα προϊόντα αυτά είχαν εκτοξευθεί οι πωλήσεις λόγω κορωνοϊού με τους καταναλωτές τότε να αγοράζουν πολλά αντισηπτικά και απολυμαντικά είδη. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι στα αντισηπτικά καταγράφηκε μείωση πωλήσεων 37,9% το 2021 σε σύγκριση με το 2020, στα σαπούνια για το πλύσιμο των χεριών μείωση 17,7%, στα καθαριστικά σπιτιού μείωση 13,9% και στις χλωρίνες μείωση 12,6%.
Πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης συνεχίζουν να καταγράφουν τα κατεψυγμένα λαχανικά (16,5%), τάση που ξεκίνησε από το 2015 και την περίοδο των capital controls, ενώ κερδίζουν συνεχώς έδαφος τα φυτικά ροφήματα, των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν το 2021 κατά 20,9%.
Από τα στοιχεία της NielsenIQ φαίνεται ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν τα μεγάλα καταστήματα, τάση που εκδηλώθηκε από το 2020 όταν ξέσπασε η πανδημία. Έτσι, τα καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, 8,1%. Με θετικό πρόσημο έκλεισε και η ακριβώς αντίθετη κατηγορία, τα πολύ μικρότερα καταστήματα, έως 400 τ.μ. (1,5% αύξηση τζίρου το 2021 σε σύγκριση με το 2020), κάτι που συνδέεται και με την ανάπτυξη που καταγράφεται γενικώς στην κατηγορία των λεγόμενων convenience stores.