Στα 6,2 δισ. ευρώ έχει διαμορφωθεί ο τζίρος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ καταγράφοντας αύξηση 9,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι που είχε ανέλθει σε 5,7 δισ. ευρώ.
Ωστόσο δεν είναι η αύξηση της κατανάλωσης που τονώνει τον τζίρο των επιχειρήσεων αλλά οι αυξήσεις των τιμών στα τρόφιμα οι οποίες παραμένουν παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού το τελευταίο διάστημα.
Οι καταναλωτές προσπαθούν με κάθε τρόπο να προσαρμόσουν τις ανάγκες τους στις συνθήκες που δημιουργεί η ακρίβεια και σύμφωνα με στοιχεία πολύπλευρης έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για το ECR Hellas, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2023, έχουν αλλάξει την αγοραστική τους συμπεριφορά για να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις και την πληθωριστική κρίση.
Οι καταναλωτές δίνουν μεγαλύτερη σημασία σε προσφορές και προωθητικές ενέργειες, σε ιεράρχηση των πολύ βασικών αναγκών και προτεραιοποίηση στις πιο σημαντικές αγορές ενώ συγκρίνουν περισσότερο τις τιμές στο ράφι τόσο μεταξύ εταιρειών όσο και αλυσίδων σουπερμάρκετ. Μάλιστα δεν κρύβουν ότι αγοράζουν μικρότερες συσκευασίες λόγω χαμηλότερης απόλυτης τιμής.
Παράλληλα εντείνουν το κυνήγι τους σε κατηγορίες προϊόντων προσφοράς και εκπτώσεις με τις κατηγορίες που βρίσκονται στις πρώτες επιλογές είναι να είναι τα απορρυπαντικά και καθαριστικά (58,3%), τα είδη προσωπικής καθαριότητας και φροντίδας (56,1%), τα χαρτικά (46,5%), τα είδη νοικοκυριού (45,1%), τα συσκευασμένα προϊόντα πρωινού (41,0%), ο καφές (38,0%) τα συσκευασμένα τυποποιημένα τρόφιμα (36,9%), τα κατεψυγμένα λαχανικά (34,0%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (33,2%), τα αναψυκτικά, χυμοί, και τα νερά (31,0%).
Την ίδια ώρα, ένας στους δύο καταναλωτές εμφανίζεται να μην έχει κάνει καμία αλλαγή αναφορικά με τις αγορές σε είδη όπως φρέσκα φρούτα και λαχανικά, τέσσερις στους δέκα καταναλωτές σε προϊόντα ειδικής διατροφής, ψωμί, αρτοσκευάσματα, κρέας και προϊόντα κρέατος και το 33,9% σε γαλακτοκομικά προϊόντα το 33,9%.
Το βέβαιο είναι σύμφωνα με την έρευνα ότι η τιμή είναι το πρώτο κριτήριο αξιολόγησης τόσο για τις αλυσίδες όσο για τα προϊόντα των βιομηχανιών, ενώ και οι προσφορές ξεχωρίζουν ως κριτήριο τόσο στην επιλογή καταστήματος όσο και στην επιλογή προϊόντος με τις αποφάσεις των καταναλωτών να παραμένουν πολυκριτηριακές, αλλά με αναβάθμιση των οικονομικών κριτηρίων (τιμή, προσφορές, συνολική αξία).