Επιπλέον επιβάρυνση για τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών μετά τις αυξήσεις στις τιμές των ελαστικών που έχουν ήδη σημειωθεί στην ελληνική αγορά. Πού οφείλονται οι ανατιμήσεις;
Μετά τις ανατιμήσεις στα καύσιμα, τα νοικοκυριά καλούνται να διαχειριστούν μία ακόμα σημαντική οικονομική επιβάρυνση, η οποία αφορά στην αύξηση των τιμών στα ελαστικά.
Καταλυτικό ρόλο στην εκτίναξη των τιμών προς τα πάνω διαδραματίζει ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο οποίος έχει επιφέρει κυρώσεις στη Ρωσία από όπου οι εξαγωγές προς τις περισσότερες χώρες του πλανήτη έχουν απαγορευθεί.
Η Ρωσία είναι υπεύθυνη για το 1/3 της παγκόσμιας παραγωγής αιθάλης (γνωστή και ως μαύρος άνθρακας), η οποία είναι παραίτητη για την κατασκευή των ελαστικών.
Μετά το εμπάργκο, λοιπόν, στη Ρωσία, οι ευρωπαϊκές εταιρείες ελαστικών στην Ευρώπη δείχνουν πως αντιμετωπίζουν μεγάλη έλλειψη μαύρου άνθρακα, γεγονός που εγκυμονεί τον κίνδυνο μείωσης της παραγωγής των προϊόντων τους.
«Ο μαύρος άνθρακας είναι ένα απαραίτητο υλικό για την παραγωγή μας, και μέχρι στιγμής πάνω από το 1/3 προέρχεται από τη Ρωσία. Οι ρωσικές προμήθειες έχουν παγώσει και η ευρωπαϊκή παραγωγή δεν επαρκεί για την κάλυψη της ζήτησης», είχε δηλώσει πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Γερμανικής Ένωσης Παραγωγής Ελαστικών, WDK, Boris Engelgard.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αναμένεται να παρουσιαστεί στα χειμερινά ελαστικά, καθώς ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής τους γίνεται επί ρωσικού εδάφους, με πολλούς κατασκευαστές να επιχειρούν να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι θα καταφέρουν να φτάσουν μέσα σε λίγους μήνες στο 100% της παραγωγικής τους δυναμικότητας.
Επίσης, δεν πρέπει να αγνοηθεί ότι οι αυξανόμενες τιμές των καυσίμων απειλούν με υψηλότερα κόστη τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Πόσο έχουν ακριβύνει τα ελαστικά;
Το εκρηκτικό κοκτέιλ που έχει δημιουργηθεί, ήδη έχει αφήσει το αποτύπωμά του στην ελληνική αγορά, με τις αυξήσεις να ανέρχονται σε 30%.
Για παράδειγμα, ένα ελαστικό στη διάσταση 205/55/16 κόστιζε πριν από περίπου δύο χρόνια 61 ευρώ, ενώ σήμερα φτάνει τα 79 ευρώ, γεγονός που αυξάνει το κόστος αντικατάστασης μιας τετράδας από τα 244 ευρώ στα 316 ευρώ, με την επιβάρυνση να ανέρχεται στα 72 ευρώ.
Παρόμοια είναι η ποσοστιαία αύξηση και σε μικρότερες διαστάσεις, καθώς ακόμα και ένα ελαστικό με διάμετρο 13 ίντσες κοστίζει σήμερα 68 ευρώ, ενώ το όχι τόσο μακρινό 2020 μπορούσε να το αποκτήσει με 52 ευρώ.
Είναι τα μεταχειρισμένα ελαστικά η λύση;
Ήδη πολλοί οδηγοί έχουν αρχίσει να εξετάζουν την εναλλακτική των μεταχειρισμένων ελαστικών, σε μια προσπάθεια να εξοικονομήσουν χρήματα, αποφεύγοντας τις τεράστιες αυξήσεις που σημειώνονται στα καινούργια.
Όπως, ωστόσο, τονίζουν οι ειδικοί, ουδείς μπορεί να εγγυηθεί ότι ένα μεταχειρισμένο ελαστικό βρίσκεται σε καλή ποιότητα. Στην καλύτερη περίπτωση ένα μεταχειρισμένο ελαστικό θα φθαρεί γρήγορα, απαιτώντας την πρώιμη αντικατάστασή του, και στη χειρότερη ενδέχεται να προκαλέσει αιτία πρόκλησης ατυχήματος.