Τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της βιώνει η χώρα με τουλάχιστον 57 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες. Οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι ο αριθμός των θυμάτων θα αυξηθεί όχι μόνο επειδή συνεχίζεται η διαδικασία της ταυτοποίησης σορών και έχουν περισυλλεγεί ανθρώπινα μέλη που πρέπει να διαπιστωθεί εάν ανήκουν στα επιβεβαιωμένα θύματα ή όχι, αλλά και επειδή διατυπώνονται φόβοι ότι ο αριθμός των επιβατών κατά τον επίμαχο χρόνο του δυστυχήματος ήταν μεγαλύτερος της αρχικής εκτίμησης για 350 άτομα.
Όσον αφορά τους αγνοούμενους, κυβερνητικές πηγές αναφέρουν πως οι αγνοούμενοι που είχαν δηλωθεί μετά το δυστύχημα στην Αστυνομία ήταν 56 και επισημαίνουν ότι αυτοί συμπεριλαμβάνονται στους νεκρούς, οπότε δεν είναι σωστός ο αθροιστικός υπολογισμός "57 νεκροί + 56 αγνοούμενοι".
Όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, είχαν δηλωθεί αρχικά 56 αγνοούμενοι και έχουν βρεθεί 57 σοροί. Η διαφορά στον αριθμό υπάρχει (όπως τονίστηκε και στην τελευταία επίσημη ενημέρωση) γιατί δεν αποκλείεται κάποιος να επέβαινε στο τρένο και να μην είχε δηλωθεί στην αστυνομία από τους συγγενείς του. Αγνοούμενος θα θεωρείται από δω και πέρα όποιος δεν ταυτοποιείται με σορό.
Στο μεταξύ, σήμερα συνεχίστηκαν έως τη δύση του ηλίου οι προσπάθειες των σωστικών συνεργείων στα συντρίμμια των τρένων για τον εντοπισμό εγκλωβισμένων, ενώ μαίνεται ο "γολγοθάς" για τους συγγενείς θυμάτων κατά τη διαδικασία της αναγνώρισης αλλά και για τους οικείους ατόμων που ακόμη αναφέρονται ως αγνοούμενοι.
Σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση, οι επιβεβαιωμένοι νεκροί ανέρχονται σε 57 σύμφωνα με την εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, Κωνσταντία Δημογλίδου. Επιπλέον, σύμφωνα με την κ. Δημογλίδου, 48 άτομα παραμένουν για νοσηλεία, τα 6 σε ΜΕΘ. Την αύξηση των νεκρών είχε προαναγγείλει νωρίτερα η προϊσταμένη της ιατροδικαστικής υπηρεσίας Λάρισας, Ρουμπίνη Λεονταρή, η οποία δήλωσε στoν ρ/σ Real FM ότι σήμερα εντοπίστηκαν 14 απανθρακωμένες σοροί στο βαγόνι-εστιατόριο, που δέχθηκε τεράστιο πυροθερμικό φορτίο κατά τη σύγκρουση, οι οποίες μεταφέρθηκαν στο νεκροτομείο. Χθες είχαν ανασυρθεί ακόμη 7 απανθρακωμένες σοροί από τα συντρίμμια του εν λόγω βαγονιού.
Η ίδια πρόσθεσε ότι η ταυτοποίηση δεν είναι έργο των ιατροδικαστών. "Συνδράμουμε βέβαια, αλλά είναι ευθύνη του εργαστηρίου της εξειδικευμένης ομάδας της Πολιτικής Προστασίας για μαζικές καταστροφές. Έχουμε την πληροφόρηση ότι προχωρά η εργαστηριακή διερεύνηση του DNA. Έχουμε ήδη, μέχρι στιγμής, 14 ολοκληρωμένα αποτελέσματα, τα οποία βρίσκονται στη διαδικασία ταυτοποίησης από το αρμόδιο άτομο", τόνισε η κ. Λεονταρή.
Διευκρινίζεται ότι ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στα πτώματα που ανέσυρε η Πυροσβεστική. Είναι βέβαιο όμως ότι τα θύματα είναι περισσότερα και ο συνολικός αριθμός θα ανακοινωθεί αφού ολοκληρωθεί η έρευνα σε όλα τα βαγόνια και η διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης μέσω του DNA από το ειδικό κλιμάκιο της αστυνομίας.
Η κα Λεονταρή επισήμανε ότι οι σάκοι με ανθρώπινα μέλη που βρίσκονται στο νεκροτομείο έχουν ξεπεράσει τους 10.
24 σοροί έχουν ταυτοποιηθεί
Η διαδικασία ταυτοποίησης των θυμάτων που έχουν μεταφερθεί στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας συνεχίζεται με τη μέθοδο DNA.
Για τη διαδικασία βιολογικής ταυτοποίησης μέχρι στιγμής έχουν ληφθεί 55 δείγματα DNA από τις σορούς και 52 δείγματα από συγγενείς των επιβατών καθώς και 26 δείγματα από ανθρώπινα μέλη.
Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται από τα ειδικά εγκληματολογικά εργαστήρια της Αστυνομίας, κατά προτεραιότητα- προκειμένου να ολοκληρωθεί αυτή η επώδυνη διαδικασία.
Μέχρι στιγμής από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών έχουν πραγματοποιηθεί 24 ταυτοποιήσεις σορών, 20 με τη μέθοδο ανάλυσης DNA, 2 με τη μέθοδο ανάλυσης DNA και δακτυλικών αποτυπωμάτων και 2 μόνο με τη μέθοδο ανάλυσης δακτυλικών αποτυπωμάτων.
Αν και κατά κανόνα η διαδικασία του DNA διαρκεί πολλές ημέρες, έχουν καταβληθεί προσπάθειες να ολοκληρωθεί μέχρι αύριο.
Οι οικείοι και συγγενείς των θυμάτων όταν θα ολοκληρώνεται η ταυτοποίηση θα ενημερώνονται από τον Επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της ΕΛΑΣ και τον ειδικό ψυχολόγο της Αστυνομίας και θα προχωρά η διαδικασία παραλαβής της σορού.
Η παράδοση στους συγγενείς θα γίνεται όταν θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία στο σύνολό της.
Η διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών και οικείων των ταυτοποιημένων σορών έχει ξεκινήσει ήδη με την ενημέρωση των πρώτων 4 οικογενειών.
Ολοκληρώνονται αύριο οι έρευνες των συνεργείων
Όπως έγινε γνωστό κατά την τελευταία ενημέρωση από τον εκπρόσωπο Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, πύραρχο Βασίλειο Βαθρακογιάννη η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, συνεχίζεται. Εκτιμάται ότι μέχρι αύριο το μεσημέρι, θα έχει ολοκληρωθεί η επιχείρηση έρευνας.
Τα γερανοφόρα οχήματα έχουν ανασηκώσει τα δύο βαγόνια, τόσο το πρώτο επιβατικό της β’ θέσης, όσο και το βαγόνι-εστιατόριο.
Ταυτόχρονα, οι πυροσβέστες αφαιρούν τμηματικά τα μεταλλικά στοιχεία τους, προκειμένου να διευκολυνθεί η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού.
Οι συνθήκες, κάτω από τις οποίες επιχειρούν οι δυνάμεις παραμένουν δύσκολες, καθώς κομμάτια του συρμού είναι άμορφες μάζες από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης.
Άγνωστος ο αριθμός των επιβατών
Στο μεταξύ, ο αριθμός των ανθρώπων που βρέθηκαν σε κάποιο από τα βαγόνια του μοιραίου τρένου μπορεί εντέλει να είναι μεγαλύτερος της αρχικής εκτίμησης.
Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, στο δεύτερο βαγόνι οι διασώστες ανέμεναν να βρουν λείψανα από 13 άτομα. Τελικά όμως εντοπίστηκαν οι σοροί περισσότερων ανθρώπων, εξέλιξη που αλλάζει τα δεδομένα όσον αφορά τον ακριβή αριθμό των επιβατών και κατ' επέκταση των θυμάτων, καθώς επιβάτες από Τρίκαλα, Καλαμπάκα και Καρδίτσα μπορεί να μην είχαν κόψει αρχικά εισιτήριο, αλλά να βρίσκονταν μέσα στο τρένο την ώρα της σύγκρουσης. Άλλωστε, κάθε επιβάτης που εισερχόταν στο τρένο μετά το κλείσιμο των εκδοτηρίων είχε δικαίωμα να εκδώσει το εισιτήριό του εντός του βαγονιού του.
Στο μεταξύ, κατατέθηκε ήδη η πρώτη αγωγή από τον δικηγόρο πολυτραυματία που νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση σε νοσοκομείο της Λάρισας, μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων. Σε δηλώσεις του εκτίμησε ότι οι επιβαίνοντες ήταν περίπου 400.
Ο σταθμάρχης έβλεπε τα 2 τρένα σε τροχιά σύγκρουσης για 5,5 χιλιόμετρα… αλλά δεν αντέδρασε ποτέ
Σοβαρά ερωτήματα για την επιχειρησιακή ετοιμότητα του σταθμάρχη και το επίπεδο της εκπαίδευσης που είχε πάρει για να αναλάβει τέτοια καθήκοντα, δημιουργεί η αποκάλυψη από τον σύμβουλο διοίκησης του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκη, ότι ο σταθμάρχης στη Λάρισα, ήταν σε θέση -ακόμα και με τα υπάρχοντα μηχανήματα και τον τεχνολογικό εξοπλισμό- να δει τα δυο τρένα σε τροχιά σύγκρουσης, αλλά δεν αντέδρασε.
Έως σήμερα είχε γίνει γνωστό πως ο σταθμάρχης έκανε το μοιραίο λάθος να δώσει εντολή σε τρένο που είχε ακινητοποιηθεί και έπρεπε να οδηγηθεί στον σταθμό, να μπει στις ράγες της ανόδου προς Θεσσαλονίκη και να κινηθεί ανάποδα με την κυκλοφορία. Μετά έδωσε εντολή στο μοιραίο επιβατικό τρένο να ξεκινήσει, αλλά ξέχασε να αλλάξει τα κλειδιά και έτσι το τρένο μπήκε στις ράγες της καθόδου από Θεσσαλονίκη και συνάντησε το εμπορευματικό τρένο στα Τέμπη με αποτέλεσμα να συγκρουστούν.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο κ. Τερεζάκης είπε ότι ακόμα και με τα απαρχαιωμένα μέσα του ελληνικού σιδηρόδρομου, ο σταθμάρχης θα μπορούσε να δει το λάθος του και να το διορθώσει ή να δώσει εντολή στα τρένα να σταματήσουν, αλλά δεν το έκανε, για άγνωστους ακόμα λόγους.
Στον πίνακα που υπάρχει στο σταθμαρχείο, φαινόταν ότι τα δυο τρένα είναι σε τροχιά σύγκρουσης και για 5,5 χιλιόμετρα ο σταθμάρχης φέρεται πως μπορούσε να τα δει να κατευθύνονται το ένα πάνω στο άλλο, αλλά δεν έκανε κάτι για να σταματήσει την πορεία τους.
"Αν έβλεπε τον πίνακα που λειτουργεί -γιατί τον έλεγξα εγώ πριν έρθει ο ανακριτής και του τον έδειξα- για 5,5 χλμ. θα μπορούσε να είχε δει το τρένο να μπαίνει στην αντίθετη διαδρομή και θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο", διευκρίνισε ο σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ.
"Το σύστημα κατέρρευσε μετά το 2011"
Επιχειρώντας να εξηγήσει πώς έγινε το αδιανόητο να συγκρουστούν μετωπικά δύο τρένα την ώρα που η γραμμή για Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι διπλή, ο κ. Τερεζάκης υποστήριξε τα ακόλουθα:
"Μέχρι το 2010 -’11 ο Οργανισμός είχε οργανωμένες τηλεδιοικήσεις από το Κιάτο μέχρι τη Θεσσαλονίκη και την Ειδομένη. Μετά το 2011 τα συστήματα αυτά άρχισαν και καταρρέουν. Δεν συντηρούντο με αποτέλεσμα να φτάσουμε να καταρρεύσει το σύστημα της τηλεδιοίκησης σχεδόν στο μεγαλύτερο του σύνολο. Μετά με κάποιες συμβάσεις που ακολούθησαν από το 2017- ’18 και μετά, γίνεται προσπάθεια να αναταχθεί και να εκσυγχρονιστεί η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση, ώστε προφανώς να αποφευχθούν στο μέλλον τα οποιαδήποτε τέτοια λάθη. Ήδη κάποια κομμάτια λειτουργούν. Το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών λειτουργεί".
Προθεσμία για απολογία έλαβε ο σταθμάρχης
Στο Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας ενώπιον του εισαγγελέα, προσήχθη, λίγο μετά τις 11:30 το πρωί της Πέμπτης, ο σταθμάρχης της Λάρισας παίρνοντας τριήμερη προθεσμία προκειμένου να απολογηθεί το Σάββατο 4 Μαρτίου.
Αντιμετωπίζει βαρύτατες κατηγορίες, δεδομένου ότι έχει ήδη παραδεχθεί το μοιραίο λάθος του.