Οι δαπάνες των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) αναμένεται να φτάσουν τα 144,6 δισ. δολάρια μέχρι το 2028, με ετήσιο ρυθμό αύξησης (CAGR) 30,3% για την περίοδο 2024-2028, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της International Data Corporation (IDC).
Όπως αποκαλύπτει η ετήσια μελέτη «Worldwide AI and Generative AI Spending Guide» της IDC, η Generative AI (GenAI) αυξάνει τη δυναμική της στην ευρωπαϊκή αγορά, καλύπτοντας πλέον σχεδόν το 25% του συνόλου των επενδύσεων στο πεδίο της AI. Μέχρι το 2028, αυτό το ποσοστό αναμένεται να ξεπεράσει το 33%.
Η έρευνα «2024 Industry IT & Communications Survey» της IDC έδειξε ότι το 87% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων σκοπεύει να διαθέσει έως και το 30% των επενδυτικών κονδυλίων για την AI σε λύσεις GenAI, σηματοδοτώντας τη σταδιακή ενσωμάτωσή της στον πυρήνα των επιχειρησιακών λειτουργιών.
Ο τομέας του λογισμικού καταγράφει τη μερίδα του λέοντος στις δαπάνες για AI και GenAI, ξεπερνώντας το 60% της συνολικής αγοράς, με το 44% να αφορά πλατφόρμες που διευκολύνουν την ανάπτυξη και υλοποίηση μοντέλων. Πρόκειται και για το πιο ταχέως αναπτυσσόμενο τμήμα, με ρυθμό 33,5% CAGR ως το 2028. Ακολουθούν οι υπηρεσίες (27,2%) και το υλικό (24,7%).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υλικό και οι υπηρεσίες διατηρούν παρόμοιο μερίδιο στην αγορά, ωστόσο οι διακομιστές παρουσίασαν εντυπωσιακή άνοδο το 2024, λόγω της αυξημένης ζήτησης από μεγάλους παρόχους cloud και τεχνολογικούς κολοσσούς.
Από κλαδικής άποψης, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες αναδεικνύονται σε ηγέτες των δαπανών για τεχνητή νοημοσύνη, με ποσοστό 23% το 2025. Οι επενδύσεις εστιάζονται στη βελτίωση της λειτουργικής αποδοτικότητας, της διαχείρισης κινδύνου, της εμπειρίας των πελατών και της κυβερνοασφάλειας.
Ο δεύτερος σε επενδύσεις κλάδος είναι αυτός των παρόχων λογισμικού και υπηρεσιών πληροφόρησης, οι οποίοι ηγούνται στην παροχή υποδομής για την ανάπτυξη λύσεων AI. Περισσότερο από το 50% των δαπανών αυτών προορίζεται για τεχνολογική υποστήριξη και ανάπτυξη.
Η κορυφαία χρήση της AI στο λιανεμπόριο είναι το ψηφιακό εμπόριο, το οποίο καλύπτει το 1/3 των συνολικών επενδύσεων του κλάδου. Ακολουθούν η έξυπνη εξυπηρέτηση πελατών και η αυτοματοποίηση των διαδικασιών με χρήση AI.
Ανάμεσα στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες βιομηχανίες βρίσκονται τα μέσα ενημέρωσης και η ψυχαγωγία, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 35%. Η χρήση της GenAI για δημιουργία και εξατομίκευση περιεχομένου, παραγωγή βίντεο και εμπλουτισμό της εμπειρίας των χρηστών καθιστά τον κλάδο ιδιαίτερα δυναμικό.
Η IDC τονίζει επίσης την αυξημένη σημασία εφαρμογών που ενισχύουν την ασφάλεια και την εξυπηρέτηση πελατών. Από την ανίχνευση απάτης και την ευφυή εξυπηρέτηση μέχρι την αυτοεξυπηρέτηση με AI, οι επιχειρήσεις επενδύουν σε λύσεις που έχουν αντίκτυπο σε πολλαπλές λειτουργίες.
Λειτουργίες όπως οι ανθρώπινοι πόροι, το engineering R&D και το μάρκετινγκ, αν και έχουν χαμηλότερη βάση, προβλέπεται να αυξήσουν θεαματικά τις επενδύσεις τους τα επόμενα χρόνια, ενσωματώνοντας τεχνολογίες AI σε κρίσιμες εσωτερικές διαδικασίες.