Η βιομηχανία του κινηματογράφου εμφανίζεται διστακτική απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη, σε αντίθεση με άλλους κλάδους, όπως η μουσική και ο Τύπος, που έχουν ήδη συνάψει συμφωνίες για τη χρήση περιεχομένου τους από AI εταιρείες.
Η OpenAI, η επιχείρηση αξίας 157 δισεκατομμυρίων δολαρίων πίσω από το ChatGPT και την ανατρεπτική πλατφόρμα δημιουργίας βίντεο Sora, εδώ και μήνες βρίσκεται σε συζητήσεις με τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές εταιρείες του Χόλυγουντ, όπως η Walt Disney Co., Universal Pictures και Warner Bros. Discovery Inc., με στόχο να διερευνήσει την εμπορική και δημιουργική αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας. Ωστόσο, καμία από αυτές τις συζητήσεις δεν έχει καταλήξει σε επίσημη συμφωνία.
Ο φόβος των στούντιο και οι αντιδράσεις των συνδικάτων
Ο βασικός λόγος που τα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο αποφεύγουν τη συνεργασία με την OpenAI είναι ο φόβος για τη χρήση των δεδομένων τους αλλά και η πιθανή αντίδραση των συνδικάτων του κλάδου, με τα οποία συνεργάζονται καθημερινά. Η ανησυχία για την τεχνητή νοημοσύνη ήταν ένας από τους κύριους λόγους που παρέλυσαν το Χόλυγουντ δύο μεγάλες απεργίες το 2023, καθώς σεναριογράφοι και ηθοποιοί απαίτησαν αυστηρότερους κανόνες προστασίας της δουλειάς τους από τις AI τεχνολογίες.
Λίγο αργότερα, στελέχη του OpenAI, συμπεριλαμβανομένου του Διευθύνοντος Συμβούλου Σαμ Άλτμαν, επισκέφθηκαν το Λος Άντζελες για να παρακολουθήσουν κάποιες εκδηλώσεις του Χόλιγουντ. Συναντήθηκαν με κινηματογραφικά στούντιο, στελέχη μέσων ενημέρωσης και πρακτορεία ταλέντων για να επιδείξουν την τεχνολογία.
Παρά τις αντιδράσεις, η OpenAI επιμένει ότι βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο συνεργασιών. «Είναι τόσο νωρίς για το Sora, που δεν μπορούμε απλά να πούμε έχουμε το μοντέλο, τώρα ας κλείσουμε συνεργασίες», δήλωσε ο Μπραντ Λάιτκαπ, COO της OpenAI, σε συνέδριο τον Ιανουάριο.
Παρά τη γενικότερη επιφυλακτικότητα, ορισμένοι κινηματογραφιστές βλέπουν την AI ως ένα χρήσιμο εργαλείο. Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Μπεν Άφλεκ ανέφερε σε τηλεοπτική του συνέντευξη ότι η τεχνητή νοημοσύνη «θα μειώσει τις πιο χρονοβόρες, λιγότερο δημιουργικές και πιο δαπανηρές πτυχές της παραγωγής». Οι κινηματογραφικές εταιρείες αναγνωρίζουν ότι η AI αλλάζει ήδη τη βιομηχανία και δεν θέλουν να μείνουν πίσω. Πολλοί υψηλόβαθμοι παραγωγοί εκτιμούν ότι η AI μπορεί να μειώσει τα κόστη στο animation και στα ειδικά εφέ.
Ωστόσο, έχοντας δει εταιρείες τεχνολογίας όπως η Google, η Meta και το Netflix να αξιοποιούν το περιεχόμενό τους για να κερδίσουν κοινό και διαφημιστές, τα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο δεν είναι διατεθειμένα να παραχωρήσουν τα δικαιώματά τους σε έναν ακόμα τεχνολογικό κολοσσό χωρίς σημαντικό οικονομικό όφελος.
Μέχρι στιγμής, η Lionsgate είναι το μοναδικό μεγάλο κινηματογραφικό στούντιο που έχει συνάψει συμφωνία με AI εταιρεία. Τον Σεπτέμβριο του 2023, προχώρησε σε συνεργασία με τη Runway, μια startup Τεχνητής Νοημοσύνης, για την εκπαίδευση ενός AI μοντέλου βασισμένου στον κατάλογο ταινιών της.
«Πολλοί από τους δημιουργούς μας είναι ενθουσιασμένοι με τις πιθανές εφαρμογές της AI στην προπαραγωγή και τη μεταπαραγωγή», δήλωσε ο Μάικλ Μπέρνς, αντιπρόεδρος της Lionsgate.
Ορισμένα στούντιο έχουν εξετάσει την πιθανότητα να εκπαιδεύσουν ένα προσαρμοσμένο AI μοντέλο βασισμένο στους χαρακτήρες τους, αποκλειστικά για εσωτερική χρήση. Αυτό θα επέτρεπε σε εταιρείες όπως η Disney ή η Warner Bros. να χρησιμοποιούν AI στις παραγωγές τους, χωρίς όμως να επιτρέπεται στους χρήστες να δημιουργούν δικά τους βίντεο με χαρακτήρες όπως η Χιονάτη ή ο Batman.
Επίσης, ορισμένες εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να παραχωρήσουν άδεια χρήσης στις AI εταιρείες για τους καταλόγους των ταινιών και των τηλεοπτικών σειρών τους. Μια τέτοια συμφωνία θα μπορούσε να αποφέρει εκατομμύρια δολάρια και να αποφύγει ενδεχόμενες νομικές διαμάχες περί πνευματικών δικαιωμάτων. Ωστόσο, οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο.
Το βασικό εμπόδιο παραμένει το οικονομικό: οι κινηματογραφικές εταιρείες δεν έχουν βρει ακόμα έναν ικανοποιητικό τρόπο να διαμοιράσουν τα έσοδα από την AI με τους σκηνοθέτες και τους ηθοποιούς, οι οποίοι δικαιούνται μερίδιο από τα κέρδη κάθε παραγωγής.