Όταν το ChatGPT άρχισε να λειτουργεί στα τέλη του 2022, ο Άνουραγκ Γκαργκ, ιδρυτής του πρακτορείου δημοσίων σχέσεων, ήθελε πολύ να συνδυάσει άμεσα την τεχνολογία με τον τρόπο που εργαζόταν η 11μελής ομάδα του, ώστε η επιχείρηση να μπορεί να συμβαδίζει με τους ανταγωνιστές της.
Ο Γκαργκ ενθάρρυνε τους υπαλλήλους του να χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για πολλές από τις καθημερινές τους εργασίες στο πρακτορείο. Κάποιες από αυτές ήταν το να βρουν νέες ιδέες για να εξυπηρετούν καλύτερα τους πελάτες και να καταγράφουν σημειώσεις από συνεδριάσεις και συνεντεύξεις.
Αντί όμως αυτό να αυξήσει την παραγωγικότητα της ομάδας, δημιούργησε άγχος και ένταση.
Επιπλέον, κάθε φορά που ανανεωνόταν η πλατφόρμα, έπρεπε να μαθαίνουν τα νέα χαρακτηριστικά της, γεγονός που επίσης απαιτούσε χρόνο.
«Υπήρχαν πάρα πολλοί περισπασμοί. Η ομάδα εξέφρασε την αγανάκτησή της, καθώς οι εργασίες τους έπαιρναν διπλάσιο χρόνο χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη», λέει ο Γκαργκ, ο οποίος διευθύνει την Everest PR και περνάει χρόνο τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στην Ινδία.
Η τεχνητή νοημοσύνη εφαρμόστηκε στην εταιρεία με στόχο να κάνει τις εργασίες των ανθρώπων πιο εύκολες. Στην πραγματικότητα όμως, με την ΤΝ χρειαζόταν περισσότερη δουλειά, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να αισθάνονται πιο αγχωμένοι και εξαντλημένοι».
Έπρεπε συνεχώς να παρακολουθώ πολλαπλά εργαλεία ΤΝ, γεγονός που γινόταν όλο και πιο περίπλοκο. Ήταν δύσκολο να παρακολουθώ όλα τα εργαλεία, που το κάθε ένα έκανε διαφορετικά πράγματα, και άρχισα να απογοητεύομαι εντελώς», δήλωσε ο Γκαργκ.
Ο Γκαργκ άλλαξε γνώμη και είπε ότι η ομάδα δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί την ΤΝ σε όλες τις εργασίες της. Τώρα την χρησιμοποιούν κυρίως για έρευνα, και όλοι είναι πιο ευτυχισμένοι.
«Ήταν μια εμπειρία μέσα από την οποία μάθαμε πράγματα. Η εργασία είναι καλύτερη τώρα, καθώς δεν χρησιμοποιούμε πάρα πολλά εργαλεία ΤΝ. Τώρα όλες οι εργασίες γίνονται απευθείας από την ομάδα.», λέει ο Γκαργκ.
Σε έρευνα της πλατφόρμας ελεύθερων επαγγελματιών Upwork σε 2.500 εργαζόμενους στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία και τον Καναδά, το 96% των κορυφαίων στελεχών δηλώνουν ότι αναμένουν τα επίπεδα παραγωγικότητας να αυξηθούν με τη χρήση ΤΝ.
Η έρευνα της Resume Now τονίζει επίσης ότι το 43% των ανθρώπων πιστεύει ότι η ΤΝ θα επηρεάσει αρνητικά την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Οι έρευνες δείχνουν ότι πολλοί εργαζόμενοι αισθάνονται ήδη καταβεβλημένοι από τις νέες αυτές τεχνολογίες.
Μια περαιτέρω μελέτη της πλατφόρμας διαχείρισης εργασίας Asana υπογραμμίζει την επίδραση της εισαγωγής περισσότερων εφαρμογών που βασίζονται στην εργασία.
Η πλατφόρμα διαχείρισης εργασίας Asana έκανε μια έρευνα σε 9.615 εργαζόμενους από την Αυστραλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Διαπίστωσε ότι το 15% όσων χρησιμοποιούν 6-15 διαφορετικά εργαλεία ΤΝ στην εργασία τους, νιώθει ότι μένει πίσω στις εξελίξεις της τεχνολογίας, λόγω του αριθμού των εργαλείων που συνεχώς βγαίνουν στην αγορά.
Για όσους χρησιμοποιούν 16 ή περισσότερες, το 23% δηλώνει ότι είναι λιγότερο αποδοτικοί και ότι δε μπορούν να συγκεντρωθούν εύκολα, λόγω της συνεχούς εναλλαγής εργαλείων.
Όπως σχολίασε στη μελέτη η Κάσι Χολμς, καθηγήτρια διοίκησης στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες: «Η χρήση πολλαπλών εφαρμογών απαιτεί επιπλέον χρόνο για την εκμάθησή τους. Και αυτός ο χρόνος δεν είναι ευχάριστος, επειδή νιώθουμε ότι σπαταλάμε χρόνο».
Η Λία Στιλ, ειδικεύεται στο να βοηθά τους επαγγελματίες του νομικού κλάδου να ξεπεράσουν την εξουθένωση, καθώς πολλοί από αυτούς που έρχονται σε αυτήν αισθάνονται επιβαρυμένοι από τις αυξημένες απαιτήσεις των εταιρειών τους για φόρτο εργασίας μετά την εισαγωγή εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.
«Όλα κινούνται τόσο γρήγορα. Είναι μια συνεχής μάχη για να συμβαδίζεις με τα πράγματα και να αναπτύσσεις τεχνογνωσία σε έναν τόσο πρωτοποριακό τομέα», λέει η Στιλ.
«Η επαγγελματική εξουθένωση που βιώνουν τώρα οι δικηγόροι», προσθέτει η Στιλ, «δεν αφορά μόνο τον αυξανόμενο όγκο εργασίας λόγω εισαγωγής ΤΝ στην δουλειά τους, αλλά και τις παρενέργειες».
«Η επαγγελματική εξουθένωση, δεν έχει να κάνει μόνο με τον όγκο της εργασίας μας, αλλά και με το πώς αισθανόμαστε για την εργασία και τι αποκομίζουμε από αυτήν», λέει η Στιλ.
«Μπορεί να αισθάνεστε αγχωμένοι επειδή καταλήξατε σε ένα περιβάλλον με πολλή δουλειά και χαμηλό έλεγχο, ενώ αυτό που αρχικά θέλατε να κάνετε ήταν να αλληλεπιδράτε προσωπικά με τους πελάτες και να κάνετε τη διαφορά για αυτούς».
Η Στιλ προσθέτει: «Μπορεί επίσης να προκαλεί άγχος λόγω του ενδεχομένου να χάσετε τη δουλειά σας και το φόβο ότι θα σας αντικαταστήσουν επειδή δεν απολαμβάνετε πλέον τη δουλειά σας, καθώς αυτή έχει γίνει τόσο τεχνολογικά καθοδηγούμενη».
Ο Δικηγορικός Σύλλογος της Αγγλίας και της Ουαλίας αναγνωρίζει ότι οι δικηγόροι χρειάζονται καλύτερη υποστήριξη από τους επικεφαλής των δικηγορικών εταιρειών για να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη.
«Ενώ η τεχνητή νοημοσύνη και οι νέες τεχνολογίες μπορούν να κάνουν τη νομική εργασία πιο αποτελεσματική με την αυτοματοποίηση των καθηκόντων ρουτίνας, μπορούν επίσης να δημιουργήσουν περισσότερη δουλειά», λέει ο πρόεδρος Ρίτσαρντ Άτκινσον.
Η Αλίσια Ναβάρο είναι η ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Flown, μιας διαδικτυακής πλατφόρμας και κοινότητας που βοηθά τους ανθρώπους να επικεντρωθούν στη «βαθιά εργασία» – εργασίες που απαιτούν συνεχή συγκέντρωση. Συμφωνεί ότι υπάρχει τεράστια ποικιλία εργαλείων ΤΝ, αλλά λέει ότι «πρέπει να χρησιμοποιούνται σωστά».
«Υπάρχει ένας τεράστιος όγκος εργαλείων ΤΝ και γνώσεων που πρέπει να έχει κανείς προτού αυτά τα εργαλεία αρχίσουν να γίνονται παραγωγικά στοιχεία στην εργασία του».
Υποστηρίζει όμως ότι για τις μικρές επιχειρήσεις, με περιορισμένους πόρους, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποτελέσει μεγάλη βοήθεια.
«Είναι κάτι που δίνει απίστευτη δύναμη στις νεοσύστατες επιχειρήσεις να κάνουν πολύ περισσότερα, να πληρώνουν περισσότερα μερίσματα, ή να πληρώνουν περισσότερο την ομάδα τους».