Αυξάνεται η τιμή στο πετρέλαιο κίνησης από την Πρωτοχρονιά, καθώς τίθεται σε ισχύ το Πράσινο Τέλος ύψους 0,03 ευρώ ανά λίτρο diesel, έπειτα από τη σχετική νομοθετική ρύθμιση που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στις 3 Δεκεμβρίου.
Όπως αναφέρεται στην τροπολογία:
«Θεσπίζεται –με ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2021– Πράσινο Τέλος στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) ίσου με 0,03 ευρώ/λίτρο, ως αντικίνητρο επιλογής του ρυπογόνου αυτού καυσίμου για χρήση από τον τομέα των μεταφορών. Τα έσοδα θα κατευθύνονται -μεταξύ άλλων- για την ενίσχυση των έργων ΑΠΕ και την αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Με Υπουργική Απόφαση το ποσό θα κατανέμεται κάθε χρόνο ανάλογα με τις ανάγκες».
Το Πράσινο Τέλος έχει σκοπό την ενίσχυση οικολογικών δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων -στήριξη ανάπτυξης έργων ΑΠΕ, ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης, ενεργειακή εξοικονόμηση κτλ.
Παράλληλα, αποτελεί ένα μέτρο όπως ο «Ειδικός Φόρος Άνθρακα» (Special Carbon Tax), που εφαρμόζεται ήδη σε άλλες χώρες της ΕΕ και σύμφωνα με εκτιμήσεις θα ενισχύει σε μόνιμη βάση τις πράσινες δράσεις κατά 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Tο Πράσινο Τέλος αναμένεται να επηρεάσει περίπου 1,9 εκατ. οδηγούς, από τους οποίους το 65% οδηγεί φορτηγά και λεωφορεία.
Η απόφαση για το Πράσινο Τέλος έχει προκαλέσει αντιδράσεις, με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) να ζητεί την ανάκλησή του, καθώς θεωρεί ότι η κυβέρνηση έχει περιθώριο να καταργήσει μια επιβάρυνση, που εν μέσω πανδημίας και αυξημένης οικονομικής αβεβαιότητας αυξάνει γραμμικά για άλλη μια φορά το κόστος του πετρελαίου κίνησης, μετακυλώντας πρακτικά τη χρηματοδότηση των κινήτρων μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση μέσα από το αυξημένο κόστος των μεταφορών σε όλους τους καταναλωτές.
Η επιβολή του Πράσινου Τέλους στο πετρέλαιο κίνησης αναμένεται να προκαλέσει αύξηση των τιμών στις μεταφορές και στα προϊόντα, καθώς τα φορτηγά καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων για τη μετακίνησή τους και αυτό το κόστος αναμένεται να μετακυληθεί στις εταιρείες και εν τέλει στους καταναλωτές.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, από την πλευρά του, εκτιμά ότι θα εισπράξει από το Πράσινο Τέλος πάνω από 140 εκατ. ευρώ, ποσό που θα χρησιμοποιήσει σε δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο την ατμοσφαιρική ρύπανση.