Νέα διεύρυνση του δημοσιονομικού χώρου αναμένεται να αποκαλύψει η υλοποίηση του προϋπολογισμού για το πρώτο δίμηνο του χρόνου, το ύψος του οποίου θα μάθουμε στα μέσα Μαρτίου, με τα φορολογικά έσοδα να υπολογίζεται από τώρα ότι θα ξεπεράσουν τον στόχο του προϋπολογισμού κατά περίπου 900 εκατ. ευρώ.
Περίπου μια εβδομάδα νωρίτερα θα έχουμε και τα πρώτα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 4ο τρίμηνο του 2022 και κατά συνέπεια μια αποτίμηση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας για το σύνολο του προηγούμενο έτους, αναφέρει το capital.gr. Η πρόβλεψη που διακινδυνεύουν ατύπως αρμόδιες πηγές του ΥΠΟΙΚ είναι ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα πλησιάσει - αν δεν ξεπεράσει - το 6%, από 5,6% που προβλέπει ο προϋπολογισμός για δύο λόγους:
Ο πρώτος, είναι ότι θα γίνει διόρθωση προς τα πάνω των στοιχείων του τρίτου τριμήνου, όταν η ΕΛΣΤΑΤ μέτρησε τις επιδοτήσεις για το ρεύμα για την περίοδο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου, οι οποίες ξεπέρασαν τα 2 δισ. ευρώ, αλλά όχι και το αποτέλεσμα της φορολόγησης των υπερκερδών των παρόχων. Τούτο διότι οι φόροι αυτοί ανακοινώθηκαν ως προς το ύψος τους αργότερα μέσα στο φθινόπωρο. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι το 4ο τρίμηνο του 2022 με την υποχώρηση των τιμών των καυσίμων, ο προϋπολογισμός απαλλάχθηκε κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ από τις εισαγωγές καυσίμων.
Στοπ σε νέα μέτρα
Με δεδομένο ένα υψηλό πλεόνασμα εσόδων και υψηλότερη ανάπτυξη, ο δημοσιονομικός χώρος θα αυξηθεί ξανά κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αυτό δεν θα έχει ως αποτέλεσμα ένα νέο γύρο μέτρων στήριξης, μόνιμων ή έκτακτων, όπως είπε και χθες ο Πρωθυπουργός στην συνέντευξή του στην ΕΡΤ. Ο λόγος είναι η εικόνα που θα έχει η Ελλάδα … εκτός Ελλάδας. Στο τελευταίο Eurogroup, οι εκπρόσωποι των θεσμών προανήγγειλαν τον περιορισμό των μέτρων στήριξης με αποφάσεις που θα ληφθούν τον Μάρτιο.
Πιο σημαντικό είναι ότι οι οίκοι αξιολόγησης, εκτός από το αποτέλεσμα των εκλογών, περιμένουν να δουν και την εξέλιξη του εκλογικού κύκλου ο οποίος με βάση την Ελληνική "παράδοση", συνοδεύεται από μαζικές προεκλογικές παροχές. Η επανάληψη μιας τέτοιας παράδοσης φέτος θα είχε ως αποτέλεσμα της αναβολή επ'αόριστο της επενδυτικής βαθμίδας που αποτελεί κεντρικό οικονομικό στόχο για το 2023, μαζί με την επαναφορά της οικονομίας στα πρωτογενή πλεονάσματα.
Αντίθετα, χωρίς νέα μέτρα η Ελλάδα θα μπορεί να παρουσιάσει έλλειμμα για το 2022 κοντά στο 1% του ΑΕΠ έναντι πρόβλεψης για έλλειμμα 1,6% που προέβλεπε ο προϋπολογισμός και ένα πολύ καλό ξεκίνημα για το 2023. Τίποτα όμως δεν αποκλείει ο κατάλογος των μέτρων στήριξης, σε περίπτωση δεύτερης θητείας της σημερινής Κυβέρνησης να αυξηθεί σημαντικά μέχρι και το τέλος του χρόνου.
Διορθώσεις, όχι παροχές
Άλλωστε και τα μέτρα ύψους 800 εκατ. ευρώ που ανακοινώθηκαν την Τετάρτη, είχαν στο σύνολό τους ένα χαρακτήρα "διόρθωσης" και επεκτάσεις υφιστάμενων μέτρων, τα οποία δύσκολα μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει "προεκλογικές παροχές". Συγκεκριμένα, το επίδομα των συνταξιούχων κλείνει την απουσία αυξήσεων σε μεγάλο αριθμό συνταξιούχων λόγω προσωπικής διαφοράς. Οι ρυθμίσεις οφειλών ήταν επιβεβλημένες λόγω της συγκυρίας, ενώ και η παράταση του χαμηλού καθεστώτος ΦΠΑ, σε μια σειρά από κρίσιμους για την οικονομία κλάδους, είναι παράταση του μέτρου που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην πανδημία, η οποία επιβάλλεται από τη συγκυρία. Επιπλέον, το κόστος τους χρηματοδοτείται από πλεόνασμα φόρων. Συνεπώς, η υλοποίησή τους δεν εγκυμονεί δημοσιονομικούς κινδύνους.