Ενώ οι εργαζόμενοι δεν θέλουν να εγκαταλείψουν την τηλεργασία , οι ηγέτες θέλουν να επιστρέψουν οι υπάλληλοι στα γραφεία για να ενισχύσουν τις συνεργασίες και να αποφύγουν την πτώση της παραγωγικότητας. Το αδιέξοδο είναι η τελευταία φάση μιας μάχης υψηλού κινδύνου που θέτει σε κίνδυνο τις καριέρες, τα κέρδη και την ψυχική υγεία. Προκαλεί επίσης συζητήσεις σχετικά με το πώς να ξεπεράσουμε τις δυαδικές συζητήσεις για την «εργασία από το σπίτι» και την «επιστροφή στο γραφείο», σύμφωνα με το Bloomberg.
Ορισμένα στελέχη χάνουν την υπομονή τους με την απομακρυσμένη και υβριδική εργασία. «Τα πράγματα άλλαξαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας», δήλωσε ο Μάρτιν Σόρελ, ιδρυτής της WPP Plc και πρόεδρος της S4 Capital Plc. «Στην αρχή, λειτουργούσε καλά. Στη συνέχεια, τα επίπεδα παραγωγικότητας και ο ενθουσιασμός μειώθηκαν λίγο και η έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των ατόμων ήταν ένα ζήτημα», δήλωσε ο Σόρελ σε συνέντευξή του.
Ο Σόρελ, η εταιρεία του οποίου απασχολεί σχεδόν 9.000 άτομα σε 32 χώρες, φοβάται τώρα ότι η εταιρική κουλτούρα διαβρώνεται καθώς οι εργαζόμενοι μένουν στο σπίτι. «Αν πληρώνεις ανθρώπους για να κοιτάζουν μια οθόνη, θα καταλήξουν να πάνε στον πλειοδότη».
Οι εταιρικές εντολές επιστροφής στο γραφείο πολλαπλασιάζονται και συνοδεύονται από πρόσθετα στοιχεία. Η Google είπε στο προσωπικό της να πηγαίνει στο γραφείο τρεις ημέρες την εβδομάδα, με την παρουσία να λαμβάνεται υπόψη κατά τις αξιολογήσεις απόδοσης. Ένα σωματείο που εκπροσωπεί το προσωπικό αντιτάχθηκε γρήγορα στην απόφαση. Ο διευθύνων σύμβουλος της IBM προειδοποίησε ότι είναι πιο δύσκολο να πάρεις προαγωγή αν δεν είσαι στο γραφείο, το οποίο η εταιρεία του απαιτεί τρεις φορές την εβδομάδα. Από τον Σεπτέμβριο, η BlackRock θα επιτρέπει στο προσωπικό να εργάζεται από το σπίτι μόνο μία ημέρα την εβδομάδα.
Τα στελέχη γνωρίζουν ότι αυτές οι αποφάσεις θα σημάνουν πιθανότατα την απώλεια κάποιου προσωπικού. Η AT&T, η μεγαλύτερη αμερικανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών, αναμένει να απολύσει περίπου 15.000 υπαλλήλους. Στη Wall Street, η οποία έχει μερικές από τις πιο αυστηρές απαιτήσεις για εργασία στο γραφείο, ένας στους δύο ανθρώπους που εργάζονται στον χρηματοοικονομικό τομέα θα προτιμούσε να παραιτηθεί παρά να περνάει περισσότερο χρόνο στο γραφείο, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα Market Live Pulse του Bloomberg. Μόλις το 20% των ερωτηθέντων παγκοσμίως προτιμά να εργάζεται από το γραφείο, όπως έδειξε η έρευνα.
Λίγες εταιρείες επιμένουν στην επιστροφή στο γραφείο με πλήρη απασχόληση, με τις περισσότερες να προτιμούν υβριδικά μοντέλα που επιτρέπουν κάποια ευελιξία. Ακόμη και οι υποστηρικτές της προσωπικής επαφής σκέφτονται τώρα τρόπους για να δεσμεύσουν τις ομάδες τους. «Πρέπει να αποκεντρώσετε. Αυτό που κάναμε είναι να δώσουμε στους επικεφαλείς των γραφείων την ευελιξία και την εξουσία να επεξεργαστούν ποιο σύστημα είναι το καλύτερο», δήλωσε ο Σόρελ.
Παρόλα αυτά, οι μισές από τις βρετανικές επιχειρήσεις δηλώνουν ότι η ψυχική υγεία του προσωπικού έχει επιδεινωθεί μετά τον Covid, όπως έδειξε πρόσφατη μελέτη της PwC. Η Ayming, μια βρετανική εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα κίνητρα στην εργασία έχουν μειωθεί τα τελευταία τρία χρόνια.
«Το πρόβλημα δεν είναι ότι το υβριδικό σύστημα δεν λειτουργεί», δήλωσε η Κριστίν Άρμστρονγκ, Βρετανίδα ερευνήτρια για τον εργασιακό χώρο, προσθέτοντας ότι παραμένει δημοφιλές ειδικά για τους γονείς ή για άτομα με μεγάλες μετακινήσεις. «Το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότεροι οργανισμοί δεν έχουν κάνει τη δουλειά για να το κάνουν να λειτουργήσει».
Ακολουθεί διάγραμμα με τον μέσο όρο αύξησης της παραγωγικότητας (2000 – 2022):
Χωρίς καθοδήγηση σχετικά με το πότε πρέπει να εισέλθει, το προσωπικό μπορεί εύκολα να περάσει μέρες στο γραφείο σε απανωτές βιντεοκλήσεις. «Αυτό κάνει τα εισιτήρια του τρένου να μοιάζουν με άσκοπη δαπάνη», σύμφωνα με τον Άρμστρονγκ. «Η υποχρεωτική παρουσία χωρίς καθορισμένο χρονοδιάγραμμα, ωστόσο – για παράδειγμα για σημαντικές συναντήσεις με πελάτες – σημαίνει ότι είναι εξίσου δύσκολο να προγραμματίσει κανείς τη φροντίδα των παιδιών, ταξίδια ή άλλες καθημερινές εργασίες».
«Θεωρητικά, οι ημέρες που περνούν στο γραφείο προσφέρουν πολιτιστικά οφέλη και μεγαλύτερες ευκαιρίες συνεργασίας. Αυτό δεν συμβαίνει πάντα», δήλωσε ο Άρμστρονγκ. «Αν δεν υπάρχει καλή οργάνωση, όταν πάνε, δεν τα παίρνουν αυτά τα πράγματα ούτως ή άλλως». Προτείνει στους διευθυντές να συζητήσουν με τα μέλη της ομάδας το ποιες καταστάσεις απαιτούν την παρουσία όλου του προσωπικού στο γραφείο -για παράδειγμα την υποδοχή ενός νέου υπαλλήλου- και να συμφωνήσουν σε ένα πρόγραμμα που να ταιριάζει στις προσωπικές συνθήκες και προσδοκίες όλων.
Ενώ τα αφεντικά παλεύουν με τον τρόπο διαχείρισης των υβριδικών εργαζομένων, περίπου το ένα τρίτο των Αμερικανών των οποίων η εργασία τους επιτρέπει να εργάζονται από το σπίτι εξακολουθούν να επιλέγουν να το κάνουν συνέχεια, σύμφωνα με έρευνα του Pew Research Center τον Μάρτιο. Αυτό είναι μειωμένο σε σχέση με το 43% που παρατηρήθηκε τον Ιανουάριο του 2022, αλλά πολύ υψηλότερο από ό,τι πριν από την πανδημία, όταν το ποσοστό ήταν 7%.
Ακολουθεί διάγραμμα με τις απόψεις των εργαζομένων στις ΗΠΑ που εργάζονται από το σπίτι τουλάχιστον μερικές φορές:
Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχουν ενδείξεις ότι η παραγωγή παραμένει στάσιμη, με τους ηγέτες να μην είναι ξεκάθαρο πώς να παρακινήσουν τους υπαλλήλους που επιλέγουν να μείνουν μακριά. Η παραγωγικότητα των ΗΠΑ μειώθηκε το πρώτο τρίμηνο περισσότερο από ό,τι προβλεπόταν, ακόμη και όταν οι ώρες εργασίας και οι αμοιβές αυξήθηκαν, σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας. Τον Μάιο, ο Γενικός Χειρουργός των ΗΠΑ Βίβεκ Μάρθι εξέδωσε έκθεση σχετικά με αυτό που αποκάλεσε «επιδημία μοναξιάς» στη χώρα, συγκρίνοντας τη βλάβη που προκαλεί η κοινωνική απομόνωση με την επίδραση του καπνίσματος 15 τσιγάρων την ημέρα.
Η Χάνα Ίνγκραμ, υπεύθυνη μάρκετινγκ στο Ντέρμπισαϊρ της Αγγλίας, ένιωσε τη μοναξιά να εγκαθίσταται μετά από περίπου 18 μήνες εργασίας από το σπίτι, εκτιμώντας ότι η παραγωγικότητά της μειώθηκε κατά περίπου το ένα τρίτο μόλις τα παιδιά της επέστρεφαν από το σχολείο. «Όταν δούλευα από το σπίτι, μεταπήδησα κατευθείαν από τη δουλειά στο να είμαι γονιός», δήλωσε η 34χρονη Ίνγκραμ. «Δεν υπάρχει διάλειμμα».
Ο Ζαν-Εμανουέλ Ντε Νέβε, καθηγητής οικονομικών και συμπεριφορικών επιστημών στο Saïd Business School του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ήταν συν-συγγραφέας μιας μελέτης του 2019 που έδειξε ότι οι ευτυχισμένοι εργαζόμενοι είναι πιο παραγωγικοί. Σήμερα ανησυχεί ότι η υπερβολική εργασία από το σπίτι μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. «Το κοινωνικό κεφάλαιο, το διανοητικό κεφάλαιο και η αίσθηση του ανήκειν υπονομεύονται με την πάροδο του χρόνου με την εξ αποστάσεως εργασία», είπε. «Τα αρνητικά της εργασίας από το σπίτι εμφανίζονται πραγματικά μόνο μετά από λίγο καιρό».
Οι διευθυντές συχνά δεν έχουν τα μέσα για να εκτιμήσουν καν την εργασία που προσφέρεται από το σπίτι. «Οι άνθρωποι που εργάζονται από το σπίτι κάνουν πολλή αόρατη εργασία», δήλωσε η Τέσα Γουέστ, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης μιλώντας σε συνέδριο του MindGym στο Λονδίνο. «Αυτό διαβρώνει την αίσθηση του σκοπού τους, επειδή ο διευθυντής τους κυριολεκτικά δεν τους βλέπει να το κάνουν».
«Οι περισσότερες υφιστάμενες διαδικασίες ανθρώπινου δυναμικού δεν είναι κατάλληλες για την υβριδική εποχή, καθώς βασίζονται σε άτυπους μηχανισμούς – όπως η αναζήτηση καθοδήγησης από συναδέλφους κατά τη διάρκεια καθημερινών αλληλεπιδράσεων, αντί να μπλοκάρουν μια συνάντηση Zoom στο ημερολόγιο κάποιου», σύμφωνα με τον Τζόναθαν Μπεστ, επικεφαλής πελάτη της GoodShape, η οποία συμβουλεύει εταιρείες σχετικά με την υγεία και την ευημερία των εργαζομένων. «Αυτό έχει αντίκτυπο στο ομαδικό πνεύμα και την εταιρική κουλτούρα, ενώ οι οργανισμοί προσπαθούν να βρουν νέες λύσεις».
«Τα λουκέτα του Covid έκαναν πολλούς εργαζόμενους να συνειδητοποιήσουν ότι είναι προτιμότερο να νιώθουν μοναξιά στο σπίτι παρά να επιστρέψουν σε ένα «τοξικό εργασιακό περιβάλλον»», σύμφωνα με τον Κέιλεμπ Πάρκερ, ιδρυτή της Bold, μιας εταιρείας συνεργασίας στο Λονδίνο. «Εν τω μεταξύ, οι ηγέτες εξακολουθούν να είναι προσκολλημένοι σε παλιούς τρόπους εργασίας και δεν έχουν εμπειρία στη διαχείριση υβριδικών ομάδων. Αυτό με το οποίο μεγάλωσαν, αυτό με το οποίο πέτυχαν στην καριέρα τους, ήταν να βρίσκονται όλοι στο ίδιο γραφείο», δήλωσε ο Πάρκερ.
«Είναι πολύ άβολο να πρέπει να μάθεις κάτι νέο, ειδικά όταν είσαι ήδη στην κορυφή».