Την έναρξη έρευνας κατά 20 αεροπορικών εταιρειών για πιθανή εφαρμογή παραπλανητικών «greenwashing» πρακτικών εις βάρος των καταναλωτών, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ως παράδειγμα χρησιμοποιείται η επιβολή, από κάποιες εταιρείες, ειδικού τέλους αντιστάθμισης των εκπομπών CO2.
Η Κομισιόν στην ανακοίνωση της επισημαίνει πως ανέλαβε δράση κατόπιν καταγγελιών από αρχές προστασίας των καταναλωτών από κράτη μέλη της ΕΕ που εντόπισαν «ορισμένες μορφές δυνητικά παραπλανητικών οικολογικών ισχυρισμών» από την πλευρά των αεροπορικών εταιρειών.
Έτσι, λοιπόν η Κομισιόν απέστειλε επιστολή προς τις αεροπορικές εταιρείες δίδοντας τους περιθώριο 30 ημερών να συμμορφωθούν με την ευρωπαϊκή νομοθεσία που διέπει τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Ως πιθανές παράτυπες πρακτικές «πράσινου ξεπλύματος» αναφέρονται οι εξής:
• Η δημιουργία της λανθασμένης εντύπωσης ότι η καταβολή πρόσθετου τέλους για τη χρηματοδότηση έργων για το κλίμα με μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις ή για τη στήριξη της χρήσης εναλλακτικών αεροπορικών καυσίμων μπορεί να μειώσει ή να αντισταθμίσει πλήρως τις εκπομπές CO2.
• Η χρήση του όρου «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» (SAF) χωρίς σαφή τεκμηρίωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των καυσίμων αυτών.
• Η χρήση των όρων «πράσινο», «βιώσιμο» ή «υπεύθυνο» με απόλυτο τρόπο ή διατύπωση άλλων έμμεσων οικολογικών ισχυρισμών.
• Οι ισχυρισμοί ότι η αεροπορική εταιρεία κινείται προς την κατεύθυνση των μηδενικών καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ή προς οποιοδήποτε μελλοντικό επίπεδο περιβαλλοντικών επιδόσεων, αλλά χωρίς σαφείς και επαληθεύσιμες δεσμεύσεις, στόχους και ανεξάρτητο σύστημα παρακολούθησης.
• Η παρουσίαση μιας «αριθμομηχανής» με την οποία οι καταναλωτές μπορούν να υπολογίζουν τις εκπομπές CO2 μιας συγκεκριμένης πτήσης, χωρίς να παρέχονται επαρκείς επιστημονικές αποδείξεις σχετικά με το κατά πόσον ο υπολογισμός αυτός είναι αξιόπιστος και χωρίς πληροφορίες για τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό.
• Η παρουσίαση μιας σύγκρισης μεταξύ πτήσεων όσον αφορά τις εκπομπές CO2, χωρίς να παρέχονται επαρκείς και ορθές πληροφορίες σχετικά με τα στοιχεία στα οποία βασίζεται η σύγκριση.
Σημειωτέον πως η Κομισιόν απέφυγε να κατονομάσει τις αεροπορικές εταιρείες που τέθηκαν στο μικροσκόπιο της, όμως η αναφορά που έκανε στις θεσμικές αρχές του Βελγίου, της Ολλανδίας, της Νορβηγίας και της Ισπανίας σημαίνει πως σίγουρα στη λίστα περιλαμβάνονται αεροπορικές από τις συγκεκριμένες χώρες.
Το δικαστήριο ισχυρίστηκε πως η εταιρεία παρουσίασε παράτυπα μια «υπερβολικά ρόδινη εικόνα» για τα αποτελέσματα των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων ή τη συμμετοχή της σε project αναδάσωσης, στα οποία οι καταναλωτές είχαν την ευκαιρία να συμβάλλουν οικονομικά μέσα από τις πτήσεις της. Μάλιστα, η δικαστική ετυμηγορία θεωρήθηκε ως νίκη των πράσινων ακτιβιστών που έφεραν την υπόθεση στη Δικαιοσύνη, ασκώντας έτσι πίεση και προς την Κομισιόν να αναλάβει δράση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για την πάταξη τέτοιων πρακτικών.
Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες διεθνώς έχουν δεσμευτεί, σχετικά αόριστα, να φτάσουν σε μηδενικό αποτύπωμα ρύπων μέχρι το 2050, εγείροντας ενστάσεις για το ζήτημα της διαθεσιμότητας και του κόστους των πράσινων καυσίμων. Δεν είναι τυχαίο ότι αναλυτές θεωρούν ότι ο κλάδος είναι από τους πλέον δύσκολους να περάσει σε μια πιο πράσινη φάση χαμηλών ή και μηδενικών ρύπων.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις, οι εκπομπές από τις αεροπορικές μεταφορές αναλογούν περίπου στο 4% των παραγόμενων ρύπων CO2 της ΕΕ.