Την απόφαση των ρυθμιστικών αρχών αναμένει η GM, προκειμένου να προχωρήσει στην ανάκληση 52 εκατ. βαλβίδων για αερόσακους που κατασκεύασε για λογαριασμό της η ARC.
Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει κατασκευάσει τουλάχιστον 20 εκατομμύρια οχήματα με αυτό το δυνητικά επικίνδυνο εξάρτημα αερόσακου, το οποίο, σύμφωνα με την κυβέρνηση, πρέπει να ανακληθεί πριν τραυματιστούν ή σκοτωθούν περισσότεροι άνθρωποι.
Ο αριθμός των οχημάτων της GM που επηρεάζονται, δεν έχει δημοσιοποιηθεί με ακρίβεια, αλλά καθιστά την αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα το Ντιτρόιτ μεταξύ των πιο εκτεθειμένων στην προσπάθεια των αμερικανικών ρυθμιστικών αρχών για την ασφάλεια των αυτοκινήτων να ανακαλέσουν 52 εκατομμύρια αερόσακους που σχεδιάστηκαν από τον προμηθευτή αυτοκινήτων ARC Automotive με έδρα το Τενεσί.
Αυτές οι βαλβίδες είναι γνωστό ότι εκρήγνυνται με υπερβολική δύναμη κατά τη διάρκεια σύγκρουσης του οχήματος, στέλνοντας μεταλλικά θραύσματα προς πάσα κατεύθυνση, με κίνδυνο τραυματίσουν τους επιβάτες στο πρόσωπο και τον λαιμό. Τουλάχιστον δύο άνθρωποι έχουν σκοτωθεί και αρκετοί άλλοι έχουν τραυματιστεί σε τέτοια περιστατικά.
Η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA) δεν έχει ακόμη ανακοινώσει πόσα οχήματα συνολικά αφορά η επικείμενη ανάκληση ή ποια συγκεκριμένα μοντέλα ειδικότερα. Ο αριθμός των αυτοκινήτων και των φορτηγών της GM με αυτούς τους αερόσακους θα μπορούσε να είναι αρκετά μεγαλύτερος απότους αρχικούς υπολογισμούς, ανάλογα με την απόφαση των ρυθμιστικών αρχών.
Τι αναμένεται από τις ρυθμιστικές αρχές
Η NHTSA συνεδριάζει προκειμένου να αποφασίσει εάν και ποια ειδικότερα εξαρτήματα των αερόσακων είναι ελαττωματικά και πρέπει να ανακληθούν. Τον Απρίλιο, η ρυθμιστική αρχή είχε ήδη στείλει επιστολή στην ARC, απαιτώντας να ανακαλέσει τους αερόσακους, οι οποίοι μπορεί να εξελιχθούν σε μίνι «εκρηκτικούς μηχανισμούς».
Εάν εγκριθεί κάτι τέτοιο, τότε θα μιλάμε για μια από τις μεγαλύτερες ανακλήσεις στην ιστορία των ΗΠΑ.
Η ARC αρνήθηκε το αίτημα, με αποτέλεσμα η NHTSA να προβεί στο ασυνήθιστο βήμα του προγραμματισμού ακρόασης, το οποίο είναι απαραίτητο αν θέλει να διατάξει επίσημα την ανάκληση.
Δεν είναι μόνο η GM
Εκτός από την GM, υπάρχουν άλλες 11 αυτοκινητοβιομηχανίες που φέρουν τους αερόσακους της ARC και καλύπτονται από τη δράση της NHTSA, συμπεριλαμβανομένων των Ford Motor, Volkswagen, Toyota Motor και Hyundai Motor.
Ορισμένα από τα πιο γνωστά περιστατικά με τραυματισμούς από αερόσακους σημειώθηκαν σε οχήματα της GM, με ένα εξ αυτών να έχει οδηγήσει στο θάνατο.
Η GM έχει προβεί μέχρι στιγμής σε πέντε ανακλήσεις σε διάστημα 6ετών σε οχήματα που διαθέτουν τους αερόσακους ARC-made.
Η τελευταία ήταν νωρίτερα μέσα στη χρονιά, όταν ανακάλεσε σχεδόν ένα εκατομμύριο SUV Chevrolet και Buick, μετά τον τραυματισμό μιας γυναίκας από το Μίσιγκαν σε σύγκρουση τον Μάρτιο.
Η GM δήλωσε ότι «συνεχίζει να διερευνά το ζήτημα που έχει προκύψει με τα εξαρτήματα των αερόσακων και προσπαθεί να βρει μια λύση για όσα έχουν ήδη ανακληθεί. Εν τω μεταξύ, οι ιδιοκτήτες μπορούν να συνεχίσουν να οδηγούν τα οχήματα, με τα εξαρτήματα να προορίζονται για αντικατάσταση όταν κατασκευαστούν τα σωστά».
Πού βρίσκεται το πρόβλημα
Το πρόβλημα με τους αερόσακους, που κατασκευάστηκαν κατά τη διάρκεια των τελευταίων 18 ετών, αρχής γενομένης από το 2000, έγκειται σε ένα μπλοκάρισμα που μπορεί να αναπτυχθεί σε έναν εξαερισμό που έχει σχεδιαστεί για να απελευθερώνει το αποθηκευμένο αέριο σύμφωνα με τις ρυθμιστικές αρχές.
Η απόφραξη μπορεί να προκαλέσει τη δημιουργία υπερβολικής πίεσης, με αποτέλεσμα να εκραγεί όταν ενεργοποιηθεί κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης. Η NHTSA εκτιμά ότι ένας στους 370.000 αερόσακους που θα αναπτυχθούν στο μέλλον, ενδεχομένως να εκραγεί.
Η αρχή άρχισε να ερευνά αυτούς τους αερόσακους, όμως, πριν πριν από τουλάχιστον οκτώ χρόνια, αφού ένα άτομο τραυματίστηκε και ένα άλλο σκοτώθηκε από μεταλλικά κομμάτια που εκτοξεύτηκαν στην καμπίνα του αυτοκινήτου τους ύστερα από ανάλογες εκρήξεις αερόσακων.
Τα περιστατικά είναι παρόμοια με εκείνα που αφορούσαν αερόσακους της Takata, του ιαπωνικού προμηθευτή που βρέθηκε στο επίκεντρο μιας εκστρατείας ανάκλησης περίπου 42 εκατομμυρίων οχημάτων που ξεκίνησε την περασμένη δεκαετία. Η ανάκληση της Takata κόστισε στους κατασκευαστές αυτοκινήτων δισεκατομμύρια δολάρια σε επισκευές και ήταν δύσκολο να αντιμετωπιστεί πλήρως, καθώς αφορούσε πολλά παλαιότερα μοντέλα που άλλαξαν χέρια αρκετές φορές.
Η Honda Motor ήταν τότε μία από τις πλέον εκτεθειμένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην εν λόγω προσπάθεια ανάκλησης, καθώς έπρεπε να επισκευάσει περίπου 13 εκατομμύρια οχήματα στις ΗΠΑ.