Σταθερή αξία φαίνεται πως αποτελούν οι ελληνικοί προορισμοί στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές τουρισμού για ταξίδια στο εξωτερικό, καθώς σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), η Ελλάδα παραμένει, όπως και πέρυσι, στην ίδια θέση κατάταξης των προτιμώμενων προορισμών για Γερμανούς και Γάλλους, στην 3η και 4η θέση αντίστοιχα. Στην περίπτωση των Βρετανών συγκαταλέγεται επίσης στους 5 κορυφαίους, και ειδικότερα στην 5η θέση, έχοντας ωστόσο υποχωρήσει κατά δύο θέσεις.
Οι τρεις αυτές χώρες, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, εισέφεραν το 2023 το 42% των συνολικών εισπράξεων του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα.
Οι Ισπανοί, οι οποίοι έχουν μικρότερο μερίδιο αφίξεων και εισπράξεων στον ελληνικό τουρισμό, κατατάσσουν τη χώρα μας στην 7η θέση των προτιμώμενων προορισμών για τους επόμενους 12 μήνες. Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, αυτό είναι δικαιολογημένο, καθώς το τουριστικό προϊόν της Ισπανίας έχει πολλά κοινά με αυτό της Ελλάδας. Ετσι, είναι και λίγο-πολύ αναμενόμενο ότι οι δυο δημοφιλέστεροι προορισμοί και στις τρεις μεγάλες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας είναι το δίδυμο Ισπανίας- Ιταλίας. Για τους Ισπανούς οι δύο δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι η Ιταλία και η Γαλλία.
Τους επόμενους 12 μήνες ποιες από τις παρακάτω χώρες σκέφτεστε να επισκεφθείτε;
Σημειώνεται πως η μελέτη βασίζεται σε έρευνα που διενεργήθηκε από την εταιρεία GWI σε δυο κύματα το έτος 2024 και σε δύο κύματα το έτος 2023 με βασικό θέμα τις προτιμήσεις των επισκεπτών αναφορικά με πιθανούς προορισμούς τους επόμενους 12 μήνες.
Οι 5 κορυφαίοι προορισμοί ανά αγορά
Αναλυτικά, οι κορυφαίες 5 χώρες που σκέφτονται να επισκεφθούν οι υπό μελέτη αγορές τους επόμενους 12 μήνες, είναι:
- Για τους Γερμανούς: Ιταλία (29,1%), Ισπανία (28,5%), Ελλάδα (20,3%), Αυστρία (18,4%), Γαλλία (17,4%). Να σημειωθεί ότι η Ιταλία, η Γαλλία και η Αυστρία συνορεύουν με τη Γερμανία και συνεπώς ευνοούνται από εύκολη οδική πρόσβαση.
- Για τους Γάλλους: Ισπανία (31,4%), Ιταλία (21,6%), Πορτογαλία (16,6%), Ελλάδα (12,9%), Ην. Βασίλειο (11,8%). Να σημειωθεί ότι εφόσον η Ιταλία και η Ισπανία συνορεύουν με τη Γαλλία, ευνοούνται από εύκολη οδική πρόσβαση.
- Για το Ην. Βασίλειο: Ισπανία (34,1%), Ιταλία (22,2%), Γαλλία (20,0%), ΗΠΑ (19,8%), Ελλάδα (19%).
- Για τους Ισπανούς: Ιταλία (29,7%), Γαλλία (23,8%), Πορτογαλία (20,6%), Ην. Βασίλειο (15,0%), ΗΠΑ (11,8%). Δεδομένου ότι η Πορτογαλία και η Γαλλία συνορεύουν με την Ισπανία, ευνοούνται από εύκολη οδική πρόσβαση.
Ελλάδα και ανταγωνίστριες χώρες
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, επιβεβαιώνεται ότι η Ελλάδα ανταγωνίζεται ισχυρούς ώριμους προορισμούς. Ενα ενδιαφέρον συγκριτικό στοιχείο όσον αφορά τη θέση της Ελλάδας και των άλλων ανταγωνιστριών αγορών στη Μεσόγειο, αποτελεί το γεγονός ότι για τις αγορές της Γαλλίας και της Ισπανίας, η Κροατία και η Τουρκία βρίσκονται εκτός τοπ 10. Για τη γερμανική αγορά, η Κροατία είναι στη θέση 6 και η Τουρκία στη θέση 9 ενώ για τη βρετανική αγορά η Τουρκία είναι στη θέση 8 και η Κροατία εκτός τοπ 10.
Στις επιμέρους αγορές, και συγκρίνοντας με το 2023, Πορτογαλία και Κροατία ανέβηκαν κατά μια θέση για την αγορά της Γερμανίας το 2024. Αντίθετα, η Κροατία έπεσε κατά μια θέση για την αγορά της Γαλλίας, ενώ η Τουρκία ανέβηκε κατά δύο θέσεις. Για την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, η Ελλάδα έπεσε κατά δυο θέσεις σε σχέση με το 2023, ενώ η Κροατία ανέβηκε κατά δυο θέσεις. Για την αγορά της Ισπανίας, η Κροατία ανέβηκε κατά μια θέση, ενώ η Τουρκία έπεσε 8 θέσεις.
Ο κ. Ηλίας Κικίλιας, Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ δήλωσε σχετικά: «Παρά τις έντονες ανταγωνιστικές πιέσεις, η χώρα μας διατηρεί ισχυρή θέση στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, αποδεικνύοντας ότι το τουριστικό μας προϊόν παραμένει ελκυστικό και ανθεκτικό. Με την ενίσχυση της βιωσιμότητας, τη διατήρηση της ταυτότητας των προορισμών και της διαφοροποίησης του τουριστικού μας προϊόντος υπό το πρίσμα μιας μακροχρόνιας στρατηγικής, μπορούμε να διευρύνουμε ακόμα περισσότερο το μερίδιό μας στις διεθνείς αγορές, ενδυναμώνοντας την αξία του brand “Ελλάδα”.»